Hej, jag är nyfiken på hur man går tillväga vid renovering av ett badrum som i nuläget är i betong. Mitt badrum är från 1960 talet med gjutjärnsbrunnar och rör. Väggar och golv i badrummet är betong och klinkers.

Jag är nyfiken då jag inte finner några trådar om det, när ett sådant badrum renoveras, behöver alla väggar rivas och nya byggas upp? Golvet behöver rivas då avlopp och rör behöver bytas. Om jag ska lägga våtrumsmatta istället sedan, räcker det att regla upp på nytt och sedan sätta gips/skivor på väggarna istället för betong igen?

Har fått offert från en stor lokal firma med helentreprenad på 150.000kr efter rot. Då inräknat rivning, omdragning av vattenledningar samt avlopp, byte av radiator, våtrumsmatta och ny toalett/kommod samt duschkabin.

Misstänker att det behöver göras test på asbest då jag läst någon annan tråd med badrum från 60 talet.

• Badrum från 1960-talet med vit kakel, badkar, blå tvättställ, toalettstol och radiator. Grön matta på golvet och duschdraperi vid fönstret.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Man brukar inte bila (riva) bort någon betong från väggarna, och under golvet endast det som behövs för att kunna byta avloppsrören. Man brukar inte regla upp och sätta skivor på reglarna utan man använder sig av den befintliga betongen, dvs. sätter tätskiktet på betongen.

Newgirl84
Du behöver byta golvbrunnen också skulle jag säga

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.