Hej. Min stödmur håller på att förfalla. Jag tror den har stått där i 5-7 år. Jag har bott i huset i 3 år. Det finns ett dräneringsrör som
Inte verkar igensatt, dock platonmatta som inte är stängd med list i ovankant.

Att döma av bilderna, finns det flera att reparera muren?
Knacka ner puts och sätt armeringsnät och glasfiberbruk verkar vara en idé, eller?

Jag skulle gärna konsultera någon byggnadsteknisk person för att försöka få en uppfattning kring om det är något jag själv skulle kunna klara av. (Givetsvis mot betalning)
 
  • En hörn av en byggnad med skalning och erosion, intill stentrappsteg och lite torra löv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En vägg med avskalad mörk färg som avslöjar ljusare underlager och kornig textur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Slitet ytskikt på en vägg med synlig underliggande struktur och möjliga saltutfällningar eller skador.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på skadad trapphörn och vägg med blottlagd betong och sprickor. Slitage och förfall.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sliten vägg och trappsteg, grov och flagnande textur, gråa och svarta toner, förstöring, stadsmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trappa utomhus med räcke, gråa stensteg, gröna buskar bredvid, ledande ner till en trottoar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Betongvägg med avflagning, synlig murspricka och spillror på marken. Slitage och nedbrytning av material över tid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En mur med avskalad färg och mossa, påminner vagt om en kartbild.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grå betongvägg med vit markering, gröna buskar ovanpå, jord och grus nedanför, trappsteg och hus i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tyvärr är ju konstruktionen så att det blir svårt att få det att hålla. Vatten rinner av stenen och sugs upp av lecan och sen fryser det sönder.
 
Stefan N Stefan N skrev:
Tyvärr är ju konstruktionen så att det blir svårt att få det att hålla. Vatten rinner av stenen och sugs upp av lecan och sen fryser det sönder.
Jo, jag förstår det. Jag står inte ut att se misären dock så jag får nog bara konsultera någon och tag i skiten själv. Det kan ju inte vara så svårt att knacka ner skiten, laga de värsta hålen, sätta nät och putsa upp nya yta med typ glasfiberbruk.
 
Visst kan du göra så men några vintrar senare ser det lika ut igen.
 
Stefan N Stefan N skrev:
Visst kan du göra så men några vintrar senare ser det lika ut igen.
Vad hade du gjort?
 
Lite konstigt är det väl att den sugit vatten och spruckit på andra ställen än där stegen är?
Tänker att vid stegen känns det givet att vattnet trycker mot puts och Leca. men de andra ställena? är leca + puts så känsligt? Dessutom verkar det ju finnas dränering bakom muren.
 
Viktor.J Viktor.J skrev:
Lite konstigt är det väl att den sugit vatten och spruckit på andra ställen än där stegen är?
Tänker att vid stegen känns det givet att vattnet trycker mot puts och Leca. men de andra ställena? är leca + puts så känsligt? Dessutom verkar det ju finnas dränering bakom muren.
Dräneringen har ingen kantlist så barr och annat skit som jord tränger lätt ner och täpper till. Hur mycket dräneringen faktiskt fungerar är omöjligt att veta. Angående trappen så är det nog en kombinationen av att snö/is har legat på under längre perioder och att någon kört in en hård skyffel i putsen och krakelerat puts/leca under 6-10 år.. när man skottat
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.