Vi får av och till mörka streck på tvätten vi kör i vår gamla tvättmaskin, en Bosch GWS2860. Vi har försökt köra maskinen tom på 90 grader, men i nästa tvätt är problemet ändå tillbaka. Folk jag pratat med säger att man ska rengöra "filtret" men jag vågar nästan garantera att nåt sånt inte finns i vår maskin. Jag har skruvat loss det mesta som går att nå via fronten utan att hitta nånting som liknar ett filter. Manualen är naturligtvis borta sen länge och på Bosch hemsida finns den inte...

Nån som har några goda tips om vad vi kan ta oss för härnäst? Våld?

Jag har fått tips om att köra en tablett maskindiskmedel i tvättmaskinen för rengöring när den börjar bli sunkig, har även hört att man kan köra med citronsyra.

har du kollat silen på vatten intaget ?

Det som kan ge streck och fläckar är nästan alltid att det samlas skit mellan gummibälgen och trumman. Dra försiktigt gummibälgen mot dig så att du kan få ned en trasa, sedan är det bara att gnugga, skura och torka bort allt klet som sitter där. Kör sedan en tom maskin.
Brukar vara bra att man med jämna mellanrum stoppra in en trasa eller bit hushållspapper i glipan här och dra ett varv efter man avslutat tvättandet

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.