Ska regla upp lite innervägg och funderar på hur man ska regla upp 90graders hörn och 45graders hörn.
I båda fallen ska det på OSB och sedan gips.
Frgåan är egentligen mest om det räcker med två reglar eller om man behöver en extra regel till 90graders vinkeln för att få regel ända ut i hörnet.
I båda fallen ska det på OSB och sedan gips.
Frgåan är egentligen mest om det räcker med två reglar eller om man behöver en extra regel till 90graders vinkeln för att få regel ända ut i hörnet.
Medlem
· Västerbottens län
· 17 953 inlägg
Vet inte riktigt hur du har tänkt göra men jag sätter en plåtvinkel mellan OSB och gips och skruvar rakt genom.
Protte
Protte
Är det så man brukar göra eller är det någon lösning du har kommit på själv?
Vet att man brukar spackla in någon typ av plåtvinkel på gipsskivan, men jag har inte tänkt på att man kanske ska ha en sådan emellan också.
Huvudfrågan var mest hur jag ska göra bakom skivorna i hörnet, om man behöver någon regel där eller om det räcker med reglarna som hamnar i hörnet på insidan av vinkeln. Dessa reglar hamnar då inte ända ute vid ytterhörnet.
Vet att man brukar spackla in någon typ av plåtvinkel på gipsskivan, men jag har inte tänkt på att man kanske ska ha en sådan emellan också.
Huvudfrågan var mest hur jag ska göra bakom skivorna i hörnet, om man behöver någon regel där eller om det räcker med reglarna som hamnar i hörnet på insidan av vinkeln. Dessa reglar hamnar då inte ända ute vid ytterhörnet.
Bygger innervägg och hittade denna tråd.
Den kil som finns på bild 2 ovan, ska den gå upp till hammarband (övre liggande regel)?
Med andra ord att man hyvlar till en regel för att göra den kilformad.
På min nedre bild(2) har jag en T-formad regel anslutning. Ser det ok ut? I detta fall bör röda regeln överlappa de gröna lite?
Den kil som finns på bild 2 ovan, ska den gå upp till hammarband (övre liggande regel)?
Med andra ord att man hyvlar till en regel för att göra den kilformad.
På min nedre bild(2) har jag en T-formad regel anslutning. Ser det ok ut? I detta fall bör röda regeln överlappa de gröna lite?

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
OBS. Inte skalenlig ritning.
Såhär hade jag gjort.. Svårt att rita upp på papper så jag hoppas det blev rätt nu. Bygger ju sånt på frihand. Reglar och sånt är sällan utritat på byggritningarna på jobb. Detta är ett exempel, så du behöver ju inte följa måtten precis. Bara du förstår hur jag tänker med dessa mått. Jag föredrar plåtskenor uppe och nere, och sedan träreglar till detta.
Först och främst. När du ska regla upp, så tänk alltid först på var du ska skarva den yttersta skivan (gipsen). Så slipper du krångla med småbitar, eller att skivan helt enkelt inte räcker fram hela vägen. Gipsen har dessutom en spackelkant du ska skära av på den sidan som kommer i hörnet på väggen. Vilket innebär att den i hörnan endast blir 850 mm bred (man brukar ta 5 cm). Och glöm inte bort tjockleken på OSB/plyfa du har bakom. Den bygger också ut ca 12 mm ytterligare utanpå hörnregeln.
1. Vi börjar med "syllen". Det lättaste (enligt mig) är att använda sig av en U-profil/skena av plåt både uppe och nere. Fäst dem i golv och tak. Släpp skenan/regeln (X.) ca 30 mm från skenan (Y.). Detta för att kunna sticka in OSB och gips i konstruktionen på insidan av väggen (kommer i steg 3.) så får du en rejält stabil vägg! Alternativt sätt skenorna mot varandra, och klipp bara bort en flik på ca 30 mm i innerhörnet.
2. Regla upp som jag har ritat. Alla reglar förutom den jag har markerat GRÖN. Titta på de blåa måtten. Observera att du alltid börjar med den regeln som kommer i skarven på den yttersta skivan, för att sedan måtta tillbaka 450 mm från denna och mot hörnet. Och sedan måttar du från samma regel åt andra hållet 450 c/c.
3. Fäst nu de två OSB/plyfa-skivorna jag har markerat ORANGE på ritningen. Börja med den yttersta. Alltså inte den som går in i hörnet. Loda in denna ordentligt och fäst. Så kan du helt enkelt ställa dit alla andra skivor efter denna och slipper krångla. (Du gör likadant med gipsen sen. Så går det snabbt att bara slänga upp sen.) Och fäst sedan gipsen jag ritat RÖD.
4. Fäst nu regeln som är GRÖN på ritningen. Och skruva den igenom gipsen och OSB:n in i regeln i hörnet.
Sen är det bara att köra på med OSB, och sedan gipsen ovanpå. Överlappa skivorna som jag ritat i hörnet så blir det snyggt och stabilt.
Några tips på vägen:
- Använder du plåtreglar så är det en fördel att skruva plyfan ordentligt. Annars finns risken att skruven trycker ut plyfan från regeln när du skruvar gipsen. Har du träreglar behöver du inte skruva så tätt eftersom du sedan skruvar gipsen med tvålagers gipsskruv som då håller fast både plyfa och gips i regeln. Det är att föredra att skruva båda lager i reglarna. Även om du faktiskt kan skruva gipsen i enbart plyfan om reglingen inte skulle vara helt ok så man missar någonstans.
- Släpp med fördel både plyfa/OSB och gipsen en bit från golvet så minimerar du risken för att skivorna drar upp ev fukt från t.ex. betonggolv, spill o dyl. Golvsockeln täcker ändå detta sedan.
-När du sätter den sista och yttersta gipsen kan du strunta i att skära den innan. Det är lättare att sätta upp den, och sedan såga av det som sticker ut med en fogsvans. Du lägger fogsvansen mot den mötande skivan och får på så sätt en snygg rak hörna som följer den andra gipsen.
-Gör du som jag ritat med OSB:n i hörnet på utsidan så bör du kunna använda spillet från den lite bredare skivan, och sätta den biten runt hörnet. Det är rätt logiskt. Man får bara tänka efter lite innan
Hoppas detta hjälpte dig lite.
Har jag tid så återkommer jag med en 45° hörna vid annat tillfälle.
Lycka till!
Produkter som diskuteras: "gipsskruv"

Gips- & skivskruv
Skivskruvar är specialdesignade för att säkert fästa skivor av olika material utan att skada dem. Dessa skruvar har ofta en platt undersida eller en försänkt huvudkonstruktion som hjälper till att fördela trycket jämnt över skivan, vilket
Läs mer
Angående T-konstruktionen är den lättare. Du behöver inte överarbeta. Jag hade byggt den raka väggen först, men sett till att jag har en regel där den den anslutande väggen ska komma sedan, så man får ordentligt fäste. Plyfa och gips eller vad man nu vill ha på den väggen, och skruva sedan helt enkelt den anslutande väggen i den regeln med ordentliga träskruv. Har du redan reglat den raka väggen så plocka inte ner allt och ändra, utan släng bara in ytterligare en regel så du har ordentligt fäste för den anslutande väggen. Regeln du fäller in sätter du på samma håll som de övriga i den raka väggen, inte "på flatan" eller vad man ska kalla det. Alltså inte som den gråa regeln i din skiss.
Gör du som du ritat på ditt T så blir det inte mycket plats kvar att skruva skivor i när du klätt den ena väggen. Plyfa + gips bygger ca 25 mm, regeln är bara 45 mm. Och visst.. 20 mm räcker, men det är jobbigt att komma in med en maskin i hörnan utan att bli tvungen att skruva snett. En gipsskruv som sitter snett måste du dra djupare för att få in hela skallen. Håller inte lika bra, jobbigt för målaren, och risk att du spräcker kanten på gipsen.
Stort tack för svar!
Lägger upp ny bild på t väggen. Bättre så? Kan tillägga att ett av rummen är badrum. Såg att ett mått råkade bli 34 på en av reglarna ska vara 40.
Lägger upp ny bild på t väggen. Bättre så? Kan tillägga att ett av rummen är badrum. Såg att ett mått råkade bli 34 på en av reglarna ska vara 40.

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Ser bra ut. Men ska du ha kaklat badrum så bör du regla 300 c/c istället för 450 mm på de väggarna. Alltså från centrum till centrum på reglarna. Du bör även ha plyfa bakom gipsen i badrummet för att stabilisera eventuella infästningar. Var noga med att välja rätt längd på skruv så du helst inte går igenom båda lager när du ska fästa. Om du vet var du ska ha inredning och sånt så sätt kortlingar där. I den mån det går ska du göra alla infästningar i en regel. Det håller bättre, och minimerar risken för fuktskador på de ställena. Mollyplugg i bara gips är inte godkänt i badrum t.ex.
Jag hade tänkt mig 45x70 reglar och två halva 45 blir ju nästa 50. Vet inte om jag tänker rätt. Fick rådet att köra 300cc i badrum med kakel, fast säker vatten säger ju 450.
Sen så har jag fått rådet att ställa innerväggen på plattan i en plåt över syllpapp. Ska lägga in Granab reglar och planen var att ha innerväggen på dem. Vad är för och nackdel där?
Sen så har jag fått rådet att ställa innerväggen på plattan i en plåt över syllpapp. Ska lägga in Granab reglar och planen var att ha innerväggen på dem. Vad är för och nackdel där?
Hej igen. Två halva 45 blir ju 45 ;-) När du ritar ut var du ska sätta reglarna så mäter du t.ex. från vänster sida på första regeln till vänster sida på nästa. Är det måttet 450, så är måttet från centrum till centrum detsamma. Därför kallas det c/c. Kakel väger mer än t.ex. våtrumstapet. Har du plyfa bakom, och både gips och plyfa skruvas i reglar så är du safe med 450 också. Men man brukar regla 300 när man ska kakla. Sen är det alltid en fördel att ha gott om ordentliga fästpunkter för inredning och ev hyllor och krokar. Och glöm inte fälla in kortlingar där du ska fästa tvättställ t.ex.
Ja, det var det jag menade med u-profiler, eller s.k. skenor, som syll och hammarband. Du behöver inte fälla in någon träregel inuti denna.
Ja, det var det jag menade med u-profiler, eller s.k. skenor, som syll och hammarband. Du behöver inte fälla in någon träregel inuti denna.