834 läst ·
3 svar
834 läst
3 svar
Hur rättar jag till ny dörrkarm som hamnade "nästan" perfekt i väggen
Köpte en ny fin ytterdörr och händig som man är installerade jag den själv. Följde instruktionen noga och vägde av med pass på alla sätt man skulle innan jag drog i karmskruvarna i huset. Tydligen missade ag ett mått med passet eftersom nu lutar den lite utåt, så den inte stänger sig själv helt om man släpper dörren.
Finns det något tips på hur jag gör för att dra ut karmskruvarna och sätta den på plats igen, nu med ännu bättre precision?
Hålen från där jag skruvade karmskruvarna första gången i väggen finns ju kvar, så det känns som karmskruvarna kommer hoppa i dem igen, eftersom det är en så pass liten justering jag vill göra.
Flytta dörrens läge i vägghålet så mycket att karmskruvarna kan göra helt nya hål känns som en dålig idé, då hamnar dörren konstigt på huset skulle jag tro.
Justera med justeringsskruvarna på dörrblad etc räcker inte.
Skruva upp nya karmskruvehål genom min nya fina dörr känns som sista utvägen, men inte så lockande...
Tacksam för tips!
Finns det något tips på hur jag gör för att dra ut karmskruvarna och sätta den på plats igen, nu med ännu bättre precision?
Hålen från där jag skruvade karmskruvarna första gången i väggen finns ju kvar, så det känns som karmskruvarna kommer hoppa i dem igen, eftersom det är en så pass liten justering jag vill göra.
Flytta dörrens läge i vägghålet så mycket att karmskruvarna kan göra helt nya hål känns som en dålig idé, då hamnar dörren konstigt på huset skulle jag tro.
Justera med justeringsskruvarna på dörrblad etc räcker inte.
Skruva upp nya karmskruvehål genom min nya fina dörr känns som sista utvägen, men inte så lockande...
Tacksam för tips!
Produkter som diskuteras: "karmskruvarna"
Karminfästning
Karminfästning används för att säkert och stabilt fästa dörr- och fönsterkarmar i väggen. Infästningen består oftast av speciella skruvar och pluggar som är designade för att kunna bära tyngden av karmen och motstå de krafter som
Läs mer
Ja, borra ur hålen och plugga med rundstav, sen gör du nya hål, alternativt, om plats finnes, så sular du öppningen med en bräda.
För övrigt tycker jag personligen det är enklare att få det bra med karmhylsor, har du tittat på sådana (i för återmontaget)?
För övrigt tycker jag personligen det är enklare att få det bra med karmhylsor, har du tittat på sådana (i för återmontaget)?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
ska man ha lufthål i nyputsad fasad in till skalväggen?
Fasad -
Nya element till enrörssystem
Värme allmänt -
Är AI ett hot mot personer med Asperger/ADHD – eller en nyckel till sj
Övrigt Off Topic -
Inspo: Idéer på snygg altan/uteplats utmed tillbyggnad i suterräng?
Altan & Uteplats -
Hur snygga till putsad garage vägg
Färg, Måla & Tapetsera