Vi har ärvt en vägg med gipsplattor uppsatta på ett par lodräta reglar, dvs inget att skruva i i kanterna riktigt. Behöver vi göra om den eller kan man spackla/måla/sätta lister och dölja det fula bara? Det är också en djupskillnad mellan plattorna typ 95 cm upp från golvet men vi tänkte ha bröstspont/panel där så tänker att jag kan få den lodrät med att monteringslimmet får vara lite tjockare under skarven bara? Fattar att det inte är "rätt" men vore så skönt slippa göra om allt från början, det är liksom samma hafs-standard överallt så vi måste redan riva massa saker typ bryta upp glespanelen som tjommen lagt som golv (?!). Vad tror ni jag kan komma undan med enklast här?

• Vägg med gipsplattor och ojämna skarvar, delvis spacklade. Synlig golvkant och kontaktdon nedtill.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gipsvägg monterad ovanpå trägolv, med synlig djupskillnad och ofullständig tätning mellan skivor och golv.
    Skapa konto
  • Hand håller trälist mot ojämn vägg med gipsplattor och skarvspackel, trägolv syns och ett dubbeluttag på väggen i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Vägg med spacklad skarv mellan gipsplattor och synlig väggkontakt ovan golv.
    Skapa konto
Du kan kanske feina bort en remsa på 45mm och få in en regel sedan sätta tillbaka gips och skarva men allt du gör kommer påverka risken för sprickor och som det ser ut så är detta inte bra gjort. Nästan säker på att du får sprickor i den väggen så jag skulle skruva ner den och göra om.

Jag tror faktiskt att det enklaste är att riva och göra om. Är underarbetet dåligt tar det mycket längre tid att med resterande moment.

Att byta några gipsskivor går rätt fort, bara att rätta till nuvarande spackelkladd tar nog längre tid…

• Gilla
Svante Svenson och 1 till
  • Laddar…
songforkaren songforkaren skrev:
där så tänker att jag kan få den lodrät med att monteringslimmet får vara lite tjockare under skarven bara?
...det låter som att du tänker fortsätta på inslagen väg med hafslösningar på problemen. Riv ner gipset, räta upp reglarna, anpassa regelavståndet för gips, upp med gips och gärna med en förstärkningsskiva bakom.

Ja jag insåg typ det ni säger, nu rivet, så får vi försöka fixa en stabilare grundlösning. Tack för bekräftelse :)

• Rivet väggparti i ett rum med synlig isolering och ångspärr, omgiven av träpanelgolv och lösa byggmaterial.
    Skapa konto
  • Gilla
Bart
  • Laddar…
Lutar nu åt att sätta upp playwood under/istället, sån spontad konstruktionsplywood och sen bara typ renoveringsgips/tapet på och sen måla/tapetsera, vad tror ni?

Lutar nu åt att sätta upp playwood under/istället, sån spontad konstruktionsplywood och sen bara typ renoveringsgips/tapet på och sen måla/tapetsera, vad tror ni?
blir ju himla massa skarva med reglar kors&tvärs annars om man vill att det ska finnas nåt att skruva i under gipsskivorna runtom

Du har ju stående reglar?
Sätt i regelbitar vid golv och tak,
På med osb och gips

Lustigt regelplacering😀.
Jag har playwood med renoveringstapet och målat. Skarvat på regel och det har funkat i 4 år utan sprickor.
Är det synvilla eller saknas det plast på delar av väggen?

Blir lite dumt när det saknas reglar runt om, särskilt i hörnen, det kommer ofrånkomligen spricka där om skivorna inte kan skruvas.

Eftersom plasten ändå saknas på del av väggen hade jag nog tagit bort isoleringen och satt kortlingar runt om (upp mot tak och golv) mellan reglarna och mot omgivande väggar.

Sen sätter du ny plast på hela väggen. Osb/plywood och sist gips. Kör med vanlig 13 mm gips.

Saknas det även reglar i hörnen bakom de väggar som inte är rivna så kan man trycka in en plåtprofil bakom som sen vilar mot den nya regeln.

• Gilla
Svante Svenson
  • Laddar…
plåtrickard plåtrickard skrev:
Du har ju stående reglar?
Sätt i regelbitar vid golv och tak,
På med osb och gips
Jo, men med lite flummiga avstånd = inget kommer hamna under en gipskant.

M Mellanbarn skrev:
Lustigt regelplacering😀.
Jag har playwood med renoveringstapet och målat. Skarvat på regel och det har funkat i 4 år utan sprickor.
Är det synvilla eller saknas det plast på delar av väggen?
Ej synvilla, tror plasten sitter på den del som är yttervägg, de innersta två är är mot angränsande rum (gissar det är anledningen?)

Ej synvilla, tror plasten sitter på den del som är yttervägg, de innersta två är är mot angränsande rum (gissar det är anledningen?)
tvärslån är alltså taket, det här är liksom en påbyggnad i mitten på övervåningen

Jo, men med lite flummiga avstånd = inget kommer hamna under en gipskant.
Vad är det för avstånd då?
Går ju kapa gips och skivor för att skarva mitt på

mexitegel mexitegel skrev:
Blir lite dumt när det saknas reglar runt om, särskilt i hörnen, det kommer ofrånkomligen spricka där om skivorna inte kan skruvas.

Eftersom plasten ändå saknas på del av väggen hade jag nog tagit bort isoleringen och satt kortlingar runt om (upp mot tak och golv) mellan reglarna och mot omgivande väggar.

Sen sätter du ny plast på hela väggen. Osb/plywood och sist gips. Kör med vanlig 13 mm gips.

Saknas det även reglar i hörnen bakom de väggar som inte är rivna så kan man trycka in en plåtprofil bakom som sen vilar mot den nya regeln.
Finns regel i hörnet mot utsidan, alltså lyckats skruva upp gipset på andra sidan hörnet i något, men ska försöka sätta en mot den så det blir ett hörn liksom så det går att skruva kanten där också

• Ett rumshörn med gipsskivor, träreglar och verktyg. Väggen verkar under renovering för att möjliggöra skruvning i hörnet.
    Skapa konto
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.