10 915 läst ·
16 svar
11k läst
16 svar
Hur räknar man ut byggnads area
Sida 1 av 2
Medlem
· Östergötland
· 6 inlägg
Hej!
Jag ska bygga ett stort hus med större delen nedsprängd under marknivån.
Jag får bygga 280 m2 boyta och 70 m2 biyta.
Garaget står en bit bort, ca 10 meter från huset och är på 51 m2 och huset är på
ca 200 m2. Under hus, garage och där i mellan är det källare. Vid sidan på ena gaveln på huset går det ut en byggnadsdel som kommer fram som en souterräng del med dörrar.
Souterräng delen kommer ut från källarvåningen och ligger under marknivån på huset men kommer ut i en ny marknivå vid dörrarna.
Min fråga är hur mäter man byggnadsyta när det är en souterräng del i det här fallet på 89 m2 som ligger under marknivå på tre sidor, men kommer fram på en sida. Vad jag har läst så ska inte byggnad som sticker upp max 60 cm över marknivån räknas med i byggnadsarean?
Jag ska bygga ett stort hus med större delen nedsprängd under marknivån.
Jag får bygga 280 m2 boyta och 70 m2 biyta.
Garaget står en bit bort, ca 10 meter från huset och är på 51 m2 och huset är på
ca 200 m2. Under hus, garage och där i mellan är det källare. Vid sidan på ena gaveln på huset går det ut en byggnadsdel som kommer fram som en souterräng del med dörrar.
Souterräng delen kommer ut från källarvåningen och ligger under marknivån på huset men kommer ut i en ny marknivå vid dörrarna.
Min fråga är hur mäter man byggnadsyta när det är en souterräng del i det här fallet på 89 m2 som ligger under marknivå på tre sidor, men kommer fram på en sida. Vad jag har läst så ska inte byggnad som sticker upp max 60 cm över marknivån räknas med i byggnadsarean?
Redigerat:
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Lite svårt att snabbt hänga med i din komplexa beskrivning, men har du försökt med skatteverkets anvisningar?
De är bara på 13 sidor
http://www.skatteverket.se/download...86/1365589839467/Hur+du+mäter+ditt+småhus.pdf
Välkommen till Bygga Hus-forumet förresten, Slottsbyggare!
De är bara på 13 sidor
http://www.skatteverket.se/download...86/1365589839467/Hur+du+mäter+ditt+småhus.pdf
Välkommen till Bygga Hus-forumet förresten, Slottsbyggare!
Medlem
· Östergötland
· 6 inlägg
Det stämmer men på tillägg så står att byggnad som inte är högre en 60 cm över marknivå ska räknas med så hur räknas en sutterängdel där 80% är under marknivå och 20% ( över )
Ok.
Låter luddigt i min värld.
Du borde ha samma byggnadsarea oavsett hur långt ner i marken du ska. Yta sett ovanifrån
Att sedan boyta och biarea blir olika är en annan sak..
Kanske finns någon mer kompetent på forummet som kan svara
Låter luddigt i min värld.
Du borde ha samma byggnadsarea oavsett hur långt ner i marken du ska. Yta sett ovanifrån
Att sedan boyta och biarea blir olika är en annan sak..
Kanske finns någon mer kompetent på forummet som kan svara
Redigerat:
Du ska räkna med den del av sutterängs-delen som syns ovanfrån. Är det så mycket som 89 kvm så är det för stort. Tänk dig att du tar ett flygfoto, fast innan du lagt på taket.
http://www.mittbygge.se/Bygga/Viktigt-infor-bygget/Area-och-yta/
http://www.mittbygge.se/Bygga/Viktigt-infor-bygget/Area-och-yta/
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Medlem
· Östergötland
· 6 inlägg
Mellan garage och hus är det underbyggd gård (som inte räknas med som byggnadsarea).
Om hela souterräng delen ska räknas med kan man då lägga över 9 m2 till garagebyggnaden om man mäter att 6 meter från yttervägg och in ska räknas som boyta och det innanför som biyta?
Om hela souterräng delen ska räknas med kan man då lägga över 9 m2 till garagebyggnaden om man mäter att 6 meter från yttervägg och in ska räknas som boyta och det innanför som biyta?
Har du några ritningar att visa? För dina frågor är lite luddiga och svaren blir därefter...
Är det verkligen 280 kvm boyta du får bygga? Låter nämligen osannolikt. Brukar alltid vara byggyta som anges i detaljplanen.
Är det verkligen 280 kvm boyta du får bygga? Låter nämligen osannolikt. Brukar alltid vara byggyta som anges i detaljplanen.
Medlem
· Östergötland
· 6 inlägg
Det är 280 m2 byggarea för huvudbyggnad och 70 m2 byggarea för förråd och garage!Mainstream skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Får det inte att gå ihop.
Föreskriver det. planen att du får bygga 280 + 70kvm byggarea eller boarea?
Om det är 280kvm byggarea, och din byggnad är på 200kvm. Då spelar det ingen roll om någon del av byggnaden kan anses vara en souterrängvåning. Din byggnadsarea blir inte större för det.
Däremot så kan det påverka höjdberäkningen av huset. Beroende på omständigheterna på platsen så kan det vara så att höjden skall beräknas från souterrängdelens marknivå. Oftast inte fullt så illa. Men du har säkerligen en höjdgräns i detaljplanen att ta hänsyn till.
Sedan brukar det i många detaljplaner finnas en formulering om garage och förråd. Om de är ihopbyggda med huvudbyggnaden så räknas de inte till ytan för komplementbyggnader (70 kvm i ditt fall) utan de räknas ihop med huvudbyggnaden. Jag vet inte om ihopbyggnad under mark räknas i det fallet, men troligen.
Föreskriver det. planen att du får bygga 280 + 70kvm byggarea eller boarea?
Om det är 280kvm byggarea, och din byggnad är på 200kvm. Då spelar det ingen roll om någon del av byggnaden kan anses vara en souterrängvåning. Din byggnadsarea blir inte större för det.
Däremot så kan det påverka höjdberäkningen av huset. Beroende på omständigheterna på platsen så kan det vara så att höjden skall beräknas från souterrängdelens marknivå. Oftast inte fullt så illa. Men du har säkerligen en höjdgräns i detaljplanen att ta hänsyn till.
Sedan brukar det i många detaljplaner finnas en formulering om garage och förråd. Om de är ihopbyggda med huvudbyggnaden så räknas de inte till ytan för komplementbyggnader (70 kvm i ditt fall) utan de räknas ihop med huvudbyggnaden. Jag vet inte om ihopbyggnad under mark räknas i det fallet, men troligen.
Medlem
· Östergötland
· 6 inlägg
Det är byggarea . Och huset som är på 200 m2 har samma marknivå runt hela huset,sen tillkommer souterrängdelen
med 89 m2 .
Beroende på hur man då mäter så tillkommer dessa 89 m2 och då blir det 9 m2 för stort.
När man läser om byggnads area så ska man inte räkna med byggnadsdel som sticker upp max 60 cm över marknivån,
i det här fallet så är det 20 m2 som sticker upp mer än 60 cm över marknivån (på gaveln vid dörrar).
Kan man använda sig av markens medelnivå (MMN) eller är det nivån som är precis där man mäter ,och om en del
av 89 m2 sticker upp för högt ska man då räkna med hela 89 m2.
med 89 m2 .
Beroende på hur man då mäter så tillkommer dessa 89 m2 och då blir det 9 m2 för stort.
När man läser om byggnads area så ska man inte räkna med byggnadsdel som sticker upp max 60 cm över marknivån,
i det här fallet så är det 20 m2 som sticker upp mer än 60 cm över marknivån (på gaveln vid dörrar).
Kan man använda sig av markens medelnivå (MMN) eller är det nivån som är precis där man mäter ,och om en del
av 89 m2 sticker upp för högt ska man då räkna med hela 89 m2.
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Ok, skall se om jag fattat rätt. Din souterrängdel är alltså en del av den underjordiska förbindelsen mellan hus och garage?
Då har jag ingen aning om hur dess byggnadsyta beräknas. Men logiskt så borde det vara alla delar av den som sticker upp mer än 60cm mot marken intill väggen.
Sedan är det ju intressant fråga om den delen i så fall skall räknas till huvudbyggnaden eller till komplementbyggnaderna?
Då har jag ingen aning om hur dess byggnadsyta beräknas. Men logiskt så borde det vara alla delar av den som sticker upp mer än 60cm mot marken intill väggen.
Sedan är det ju intressant fråga om den delen i så fall skall räknas till huvudbyggnaden eller till komplementbyggnaderna?
Byggnadsarean är den yta som byggnaden upptar på marken, alltså om du har en byggnad helt under mark så har den ingen byggnadsarea i teorin men såklart i praktiken, som föregående redan skrivit så tänk dig en kloss som du slår ner i en kladdig lera, det avtryck den lämnar är byggnadsarean. Sedan tillkommer balkonger om de ligger på en viss höjd över mark, vilket kan bli tolkningsfrågor om det ligger en balkong på souterrängsidan. Taksprång räknas med om dessa överstiger maxutstick. När man talar om BYA så har antalet våningar ingen betydelse.
Ah! Nu börjar jag förstå vad du kanske vill få fram.
Läste din tråd några gånger till, Souterrängdelen kan med fördel bli en del av den biyta du får ha, den del som räknas som biyta är den del av "källaren" som har ett golv som ligger helt under marknivå. Kan det vara till hjälp eller är jag helt ute och cyklar, så om du har en del med avgränsande vägg som ligger helt under marknivå så kan du räkna bort den delen av boytan och lägga det som biyta!
Läste din tråd några gånger till, Souterrängdelen kan med fördel bli en del av den biyta du får ha, den del som räknas som biyta är den del av "källaren" som har ett golv som ligger helt under marknivå. Kan det vara till hjälp eller är jag helt ute och cyklar, så om du har en del med avgränsande vägg som ligger helt under marknivå så kan du räkna bort den delen av boytan och lägga det som biyta!