A
Jag ska bygga fiskbenstrall på vår balkong men får inte ihop hur långa "fiskbenen" ska vara. Försökt mig på saken i Sketschup samt InDesign men linjerna fastnar sig på fel ställen, vilket gör att jag behöver chansa... och då blir sista raden antingen för lång eller för kort i jämförelse med övriga rader.

Förutsättningar
Balkongen är 4080x1780MM.
Plankorna som ska användas som trall och "ram" runt trallen är 70MM breda/st.
Ytan som fiskbensraderna ska vara på är 1500MM (4x70-1780=1500), se exempel nedan (bild tagen från @Kaffeperkulator).

Hur lång behöver då varje "fiskbensplanka" vara på för att rymmas på fyra radera och vara lika stora? Diagram över balkong med fiskbenstrall och måttangivelser, fråga om planklängd.
*desperat rop på hjälp*

Redigerat:
Jag gissar att "mittenplankorna" behöver vara 530 mm och "ytterplankorna" 565 mm.
Men det är med rostiga mattekunskaper.

Hade jag gjort det i verkligheten hade jag bestämt mig för en längd på de två plankorna som formar mittenraden, lagt dem, sen mätt ytterplankorna och kapat dem lite längre, för att sedan renkapa kanten med sänksågen efter jag lagt dem...

• Gilla
verobar och 5 till
  • Laddar…
A
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag gissar att "mittenplankorna" behöver vara 530 mm och "ytterplankorna" 565 mm.
Men det är med rostiga mattekunskaper.

Hade jag gjort det i verkligheten hade jag bestämt mig för en längd på de två plankorna som formar mittenraden, lagt dem, sen mätt ytterplankorna och kapat dem lite längre, för att sedan renkapa kanten med sänksågen efter jag lagt dem...
och då tror du att alla upplevs som lika långa sen väl på plats?

• Gilla
Raabobermayr
  • Laddar…
Inte så superlångt "off"....
CAD-ritning av ett byggprojekt med mätlinjer och dimensioner som visar en vinklad konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ser det lika ut? You tell me... :cool:

• Gilla
UffePlåtis och 4 till
  • Laddar…
A
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Inte så superlångt "off"....
[bild]

Ser det lika ut? You tell me... :cool:
hah tack för den insatsen!
Det ser jämt ut. Men får inte ihop det rent logiskt. Ska/kan inte plankorna vara lika långa från det hörn som inte sågas av när man lägger fiskben?

Skogshammaren skrev:
hah tack för den insatsen!
Det ser jämt ut. Men får inte ihop det rent logiskt. Ska/kan inte plankorna vara lika långa från det hörn som inte sågas av när man lägger fiskben?
Jo, det kan de väl i teorin vara, men då tror jag de på kanterna kommer se kortare ut...

Får jag lite tid över ska jag försöka räkna ut hur långa de behöver vara då..

• Gilla
1
  • Laddar…
Jag har för mig att jag bara jämkade i modellen tills jag tyckte att det såg bra ut. Ögats känsla kan vara viktigare än exakta mått. Gjorde bara en sågmall så alla mittenbitar blev lika långa iallafall när jag skulle lägga det och försökte få dom så centrerat som möjligt innan jag skruvade fast.

Bilden visar måtten jag hade

3D-modell av ett herringbone-mönsterat trägolv med måttangivelser.
Skapa konto

• Gilla
verobar och 1 till
  • Laddar…
Måtten beror förstås på vilken geometri man använder men om vi antar att kanterna ska ligga jämnt (enligt den blå linjen på nedanstående bild) så kan man ganska enkelt räkna ut måtten.

Börja med att notera att symmetri ger att mitten på toppen av mittenbiten ligger direkt i mitten av gången. Eftersom vi använder oss av 45 graders vinklar följder det att vi kan sätta ut ännu en hjälppunkt på mitten av den höjden (se den andra röda pricken). Pythagoras sats ger nu att de röda streckade linjerna har längden L=375*sqrt(2)~=530[mm].
Av detta kan vi läsa av att den långa biten i mitten har längden L+35 ~= 565 [mm] medan den kortare biten vid sidan har längderna L - 70 ~= 460 [mm] och L ~= 530 [mm] på den korta respektive långa sidan. (Detta kan enkelt inses genom att notera att de gröna hjälpkvadraterna har sidlängden 35 [mm])

Illustration som visar beräkning av mått för byggprojekt med markeringar och måttangivelser.
Skapa konto

• Gilla
adron och 3 till
  • Laddar…
A
Tack för all hjälp! Då blir nästa steg att räkna ut hur många plankor som behövs. Catia såg visuellt bra ut men verkar inte vara freeware.

Skogshammaren skrev:
Jag ska bygga fiskbenstrall på vår balkong men får inte ihop hur långa "fiskbenen" ska vara. Försökt mig på saken i Sketschup samt InDesign men linjerna fastnar sig på fel ställen, vilket gör att jag behöver chansa... och då blir sista raden antingen för lång eller för kort i jämförelse med övriga rader.

Förutsättningar
Balkongen är 4080x1780MM.
Plankorna som ska användas som trall och "ram" runt trallen är 70MM breda/st.
Ytan som fiskbensraderna ska vara på är 1500MM (4x70-1780=1500), se exempel nedan (bild tagen från @Kaffeperkulator).

Hur lång behöver då varje "fiskbensplanka" vara på för att rymmas på fyra radera och vara lika stora?[bild]
*desperat rop på hjälp*
Det går bra att rita detta I Sketchup med exakta mm-mått.
Lite komplicerat att förklara kortfattat men i princip:
Gör en stödlinje1 i 45 grader mot golvriktning.
Repetera stödlinjen paralellt förskjuten med parkettbredden.
Upprepa ny stödlinje2 90 grader mot stödlinje1.
Repetera stödlinje2 parallellt förskjuten med parkettbredd.
Ny stödlinje3 i vinkel mot golvriktningen.
Upprepa stödlinje3 med bredd lika cc- måttet på mönstret på fiskbenet.
Du har då parkettmåttet klart.
Rita i ytterkonturen mellan skärningspunkten.
Lycka till

• Gilla
Frunihuset20 och 2 till
  • Laddar…
Skogshammaren skrev:
Tack för all hjälp! Då blir nästa steg att räkna ut hur många plankor som behövs. Catia såg visuellt bra ut men verkar inte vara freeware.
Kan säga att Catia kan vara lite över din budget, Catia V5 används av flertalet biltillverkare bland annat Volvo och kostar några hundra tusen per licens :). Det finns flertalet CAD-programvaror som har gratismodeller för privatpersoner. Exempelvis Onshape.

• Gilla
1
  • Laddar…
Jag rekommenderar CutListOptimizer för att optimera kapning. Men i detta fall blir det ju likadana plankor i princip så overkill.

Oavsett, idag såg jag att Hornbach körde priset 19,95 för 28x120 tryckt trall. Det är ju klart lägre än när jag handlade för någon månad sedan.

• Gilla
Pierre Thomasson
  • Laddar…
Om du ska göra fiskbensparkett på en altan behöver du inte rita upp det, bara räkna kvadratmeter och lägga på några få procent (2-3) mycket mindre spill än om du vill ha hel-långa brädor.
Vilken längd det blir löser sej automatiskt när du börjar lägga förutsett att regelavsåndet är lika.
Fris eller kortare avstånd med reglar mot en eller två kanter ordnar sej typ av sej själv, bara att börja såga.:cool:
Kapbitar som inte räcker blir ändarna mot stolpar eller fris.

Du skrev att linjerna fastnar på fel ställen i Sketchup. Jag har ibland också haft problem med detta men kommit runt det genom att gruppera varje objekt.

I detta fall hade jag gjort varje planka som en egen grupp.

Lätt att modellera en och sedan skapa många genom Ctrl-Move för att kopiera och lägga bredvid (om man vill så kan man här skriva in exakt mått om den inte snappade rätt), sedan bara skriva tex x20 så har du 21st. plankor (fiskbensbitar) snyggt i en rad bredvid varandra.

Vet inte om det hjälper med ditt problem men i varje ett litet tips om hur man kan använda Sketchup...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.