Jag funderar på att ge vår ytterdörr lite kärlek och skulle gärna vilja ha tips från er som har erfarenhet.

Som ni ser på bilderna är dörrens utsida i ganska trist skick – solblekt och matt, medan insidan ser betydligt fräschare ut. Jag skulle vilja fräscha upp den, men är osäker på vad som är bästa tillvägagångssättet. Slipning och olja? Lasyr? Såpa? Något annat? Vad brukar hålla bäst i längden?

Jag är också osäker på vilket träslag dörren är tillverkad av – någon som känner igen det? Teak kanske?

Dessutom: vid kraftigt regn läcker det in lite vatten längst ner vid glaspartiet bredvid dörren. Finns det något smart sätt att täta det?

Alla tips uppskattas!
(Bifogar bilder på utsida, insida och karm

• Solblekt och matt ytterdörr i trä med glasparti bredvid, rutorna har ornamenterat glas. Dörren har en modern låssats och en lykta står framför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ytterdörr med solblekt och matt träyta, handtag till höger.
    Skapa konto
  • Närbild av dörrkarm i mörkt trä med en yttersida som är matt och solblekt.
    Skapa konto
Det ser ut som teak. Teak är extremt beständigt. Så även om det blir grått så blir det inte förstört. Vill du få det snyggare skulle jag säga slipning och sedan lägga på teakolja.

Är det runt glasets infästning det läcker? Om det går att ta ut glaset och återmontera med ny tätningsmassa blir troligen snyggast. Men om det fortfarande delvis sitter fast i massan kan det vara svårt.

• Gilla
Flippomir
  • Laddar…

Bästa svaret

Det finns flera trådar kring ämnet.
Du behöver inte slipa. Grundlig rengöring med Teakrens och scotchbrite. Flera omgånger, och spola med rent vatten.
Ta bort låsbeslaget innan.

• Gilla
Kristina Bonander1 och 1 till
  • Laddar…
Testade teakrengöring som jag kör på koncentrerat 1:1 ihop med boschs variant av slipnylon och det gör susen än sålänge!

• Trädörr med delvis rengjord träpanel, slipnylon och rengöringsmedel synliga på marken intill.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Wow
joakimbrodd och 2 till
  • Laddar…
Försenad uppdatering. Blev supernöjd med resultatet efter 2 strykningar med benarolja.

Tack för tipsen, och skönt var det att slippa slipningen!

• Renoverad ytterdörr med ny behandling av benarolja, omgiven av tegelvägg och glasruta, efter uppdatering.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Älska
moonsire och 6 till
  • Laddar…
F Flippomir skrev:
Försenad uppdatering. Blev supernöjd med resultatet efter 2 strykningar med benarolja.

Tack för tipsen, och skönt var det att slippa slipningen!
Vad snyggt det blev!

• Älska
Flippomir
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.