Hej!

Har precis färdigställt ett bordsbygge där jag använt 27mm björkplyfa som skiva.

Jag målade skivan i ett mönster så vissa delar är trärena andra målade. På detta la jag 3 lager klarlack.

När vi i helgen hade gäster lyckades det naturligtvis bli en kaffefläck på den målade delen av bordet.

Jag började gnugga med en svamp på vinst eller förlust. Kaffefäcken försvann men kvar blev en lite ruggad yta. Gissar att lacken tagit skada?

Hur räddar jag detta? Kan jag lägga ett till lager lack? Kommer det hjälpa? Måste jag slipa ner bordet?

Hjälp mottages tacksamt! Tråkigt på ett så nytt bord.
 
Stickan56
Prova att matta ned ytan och lacka igen.

Stickan
 
Det kan gå att polera med något finare än svampen du använde, polermedel av något slag eller riktigt fint våtslippapper. Om lacken är hård borde det bli blankt igen.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.