Som rubriken.. Jag undrar hur man bäst bör gå tillväga för att polera/bearbeta en bit granit för att få fram en glans som består.

Bakgrunden är den att vi förlorat en familjemedlem, ett älskat husdjur.

Jag har sågat ut ett stycke röd granit från berget där hon brukade springa, och det blev ett fint stycke. Använde motorkap med diamantklinga och resultatet jag fick ut såg helt fantastiskt ut. Blankt och glansigt. Jag var redo för att skicka in stycket för gravering.

Men när stycket torkat upp så blev det helt vitdassigt/dammigt.

Finns enorm kunskap hos oss alla här på forumet. Hoppas genom den här tråden att få svar på hur (eller om det ens går) man gör för att få ett stycke röd granit blankt nog till att duga som gravsten.

Vilka verktyg behövs, vilka klingor, eventuellt vax, metoder osv..

Tacksam för era erfarenheter och er kunskap!

Bifogar bilder, polygripen är med som storleksjämförelse. Första bildena visar hur stycket ser ut när det är vått respektive torrt.

• Röd granitprovbit på marken, blöt och glansig, med polygrip nedanför som storleksreferens.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett stycke röd granit och en polygrip ligger på en betongyta för storleksjämförelse; graniten har ett rått, ojämnt utseende.
    Skapa konto
  • En bit röd granit ligger på marken, bredvid en polygrip med röda handtag, vilket visar storleken på granitstycket.
    Skapa konto
Testa med polerpads för klinker/kakel, finns hyfsat billiga på tex Amazon

Våtslipa med allt finare papper. När du når 1500 till 2000 så kan du börja polera. Börja med en grövre pasta/pulver/"stick" och sedan allt finare.
Mellan varje steg så skölj rent för att få bort alla rester av steget innan.
Att börja för fint ger bara mer arbete och varje steg behöver inte köras mer än att märkena från steget innan är borta.
Det är med andra ord som att slipa trä eller metall men att man vill hålla det vått för att undvika stendamm.

• Gilla
hapazard
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.