Jag river ett kök och ska ta bort diskbänken. Dessa vattenrör, som leder till blandaren, behöver pluggas för att komma vidare.

Hur gör jag detta utan att göra bort mig?

Köpa stoppventil med packning? Vilken dimension ser det ut att vara? Något annat att tänka på?

• Vattenrör i koppar anslutna till avstängningsventiler under en diskbänk som ska pluggas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kolla vilket fabrikat du har på klämringskopplingarna o köp plugg/propp till dessa.

Alternativt köp nya klämringskopplingar med propp.

Obs! Bör göras redan nere vid mässingskopplingarna så slipper du två rörstumpar som sticker upp...

Löste just detta problem igår när jag rev ett kök…. Funderade först på om det var köket där jag var….väldigt likt.

jag hade velat använda huvar/lock med gummipackning men klämkopplingen hade 1/4” gänga och så små lock går inte att köpa över disk i Stockholm….. nästa plan var att skaffa en propp till klämkopplingen men det var svårt att veta vad som skulle passa…..

så lösningen blev en sk provtryckningspropp från Vatette som finns på hornbach för 12mm rör.

Ja, fast du måste se till så du har samma fabrikat på propp och klämringskopplingar.

Om du inte kan få tag på rätt proppar så är nog enklast att du köper nya klämringskopplingar i rätt dimensiom med tillhörande proppar av samma fabrikat. Glöm inte stödhylsorna...

D danneny skrev:
Tack!

Fabrikatet är FKV och tyckte mig kunna läsa att det stod 10 mm på kopplingen. Så tänker att nedan på Jula borde funka: ? De på Hornbach funkar säkert också men ligger lite längre bort.

[länk]
Funkar utmärkt och är säkrast och snabbast då inget annat behöver röras om original muttrarna används.

• Gilla
stilofunk
  • Laddar…
Det funkar även om det skulle vara olika märken.

• Gilla
Bjober
  • Laddar…
Åk till biltema o köp ballofix istället, då kan du enkelt slå av/på även efter renoveringen.

M Mattansson skrev:
Åk till biltema o köp ballofix istället, då kan du enkelt slå av/på även efter renoveringen.
Säljer Biltema Ballofix?

Nej. Det användes nog som synonym till ”liten kulventil”.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.