Vi ska bygga en ovanmarkspool på gräsmattan, den rymmer 19 kubik, dvs 19 000 kg.
Har grävt bort ca 5-10 cm grässvål och jord nån decimeter runtom utöver ytan själva poolen behöver.
Gräsmattan i sig är relativt plan, men har en liten lutning, jorden under är väldigt hård och packad, enligt bedömning från
Överlast i Paddningstråden.
https://www.byggahus.se/forum/threads/paddningstraden.86307/
Jag hann dock inte riktigt göra jorden under gräset HELT RAK, innan markduk lades ut och 2 ton stenmjöl 0-4 mm levererades och krattades ut.
Så går det när man vänder ryggen till i några timmar
Det är betydligt mer grus i ena hörnet, än i det diagonalt motsatta hörnet. 3 cm i ena hörnet och 8 cm i motsatta hörnet.
Själva ytan ovanpå gruset kommer planas av med vattenpass, så att den blir precis rak.
Hur pass viktigt är det att jorden under duken/gruset är
helt plan eller så nära plan som möjligt??
Kommer poolen att glida i gruset om det är olika tjocklek på lagret grus under, eller syftar gruset till att just kompensera för den typen av skillnader? Eller kommer gruset glida på den marginellt "lutande" jorden under?
Tacksam för svar innan vi fortsätter arbetet
