508 läst ·
5 svar
508 läst
5 svar
Hur planerar jag en trall bäst?
Hej på er!
Jag är en van och orädd hemmabyggare- MEN…har aldrig lagt en trall förut och det är ju en djungel…ser ju det i kommentarsfältena…😎😬😉
Jag ska bygga en trall på plattor- i vinkel med husvagnen och jag gillar både Fris & Kjol…kommer bygga med 120x28. Kjolen får gärna bli 2x 120x28. Ska även stå en Standbytält- så gärna just den delen isolerad i trallen.
Jag vill lägga 3 plattor i höjd. Finns det något bra och enkelt planeringsprogram med mått osv?
Tar TACKSAMT emot alla olika tips!
Mvh Linda 😊
Jag är en van och orädd hemmabyggare- MEN…har aldrig lagt en trall förut och det är ju en djungel…ser ju det i kommentarsfältena…😎😬😉
Jag ska bygga en trall på plattor- i vinkel med husvagnen och jag gillar både Fris & Kjol…kommer bygga med 120x28. Kjolen får gärna bli 2x 120x28. Ska även stå en Standbytält- så gärna just den delen isolerad i trallen.
Jag vill lägga 3 plattor i höjd. Finns det något bra och enkelt planeringsprogram med mått osv?
Tar TACKSAMT emot alla olika tips!
Mvh Linda 😊
3 plattor bygger 15 cm. Ska du ha en kjol av 2 st 28x120 bygger det ca 25 cm på höjden. 45x145 blir lämplig regeldimension. Då behöver du punkta upp regeln varannan meter med betongplattor. Reglarna monteras med 60 cm mellan centrum, mellanrummet mellan reglarna är ca 55 cm. Ska du isolera bör du använda dig av cellplast.
Storleken på trallen och vilken ledd du kan tänka dig att lägga den på är avgörande. Du får ett enklare jobb med en något högre höjd och bara en platta under, då kan du använda dig av bärlinor och då blir det ofta lättare att få rakt.
Storleken på trallen och vilken ledd du kan tänka dig att lägga den på är avgörande. Du får ett enklare jobb med en något högre höjd och bara en platta under, då kan du använda dig av bärlinor och då blir det ofta lättare att få rakt.
Tack, ja- det finns ju en del att tänka på…mina plattor är hemmafix från 60-talet…mågot fetare än genomsnittet…😎H Huzzbutt skrev:3 plattor bygger 15 cm. Ska du ha en kjol av 2 st 28x120 bygger det ca 25 cm på höjden. 45x145 blir lämplig regeldimension. Då behöver du punkta upp regeln varannan meter med betongplattor. Reglarna monteras med 60 cm mellan centrum, mellanrummet mellan reglarna är ca 55 cm. Ska du isolera bör du använda dig av cellplast.
Förstår dock inte formuleringen att jobba högre, bara en platta under & bärlinor…😉
L Linda Ö skrev:
Hej igen!
Sett i lager uppifrån: Trall > Bjälkar > Bärlinor > plintar (Plattor)
I din vision har du Trall > Bjälkar > plintar (plattor)
Det är lättare att sätta ett stöd under reglarna än att trava betongplattor. Exempel på stöd ät en bit regel vid sidan och en bit under. (den under är den som tar upp kraften)
Alternativt så lägger du bärlinor och sen korsande skruvreglar för att få rätt höjd.
Sen föreslår jag att du kollar på svenska träs byggbeskrivningar och gör en skiss för att ha något att fundera vidare på.
Gör måtten baserat på längden på trallbrädorna från butik minus 10 till 20 cm då man ofta vill kapa rent 5 till 10 cm per ände. Eftersom du sorterar bort det värsta i butiken så bör 10 cm totalt funka.
När det gäller husvagn så kanske du vill kunna flytta altanen med ett vanligt släp? Då är det bra att göra det delbart från början. Är det inte aktuellt så hoppa över det.
Alternativt så lägger du bärlinor och sen korsande skruvreglar för att få rätt höjd.
Sen föreslår jag att du kollar på svenska träs byggbeskrivningar och gör en skiss för att ha något att fundera vidare på.
Gör måtten baserat på längden på trallbrädorna från butik minus 10 till 20 cm då man ofta vill kapa rent 5 till 10 cm per ände. Eftersom du sorterar bort det värsta i butiken så bör 10 cm totalt funka.
När det gäller husvagn så kanske du vill kunna flytta altanen med ett vanligt släp? Då är det bra att göra det delbart från början. Är det inte aktuellt så hoppa över det.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Vilken trall till bastugolv passar bäst för vedeldad utebastu ?
Bastu -
Bästa verktyget för att såga trallplattor?
Altan & Uteplats -
Alla tätskikt under flytande trall är bäst, eller?
Tak & Vind -
Fungerar det att skruva gles bastutrall osynligt med altanverktyg?
Bastu -
Bäst sätt o bredda trallen i nedförslut?
Utbyggnad och tillbyggnad