Byggahus.se

Hur placera termostat? Thermopanel Ramo och Elgato Thermo

1. PASwe
    Medlem · Halland · 113 inlägg

PASwe

Medlem
    Hej

Jag vill kombinera en radiator (Thermopanel V4 Ramo) med temostaten Elgato Eve thermo. Problemet är att jag (min sambo) vill ha långa gardiner precis bredvid radiatorn. Vilket gör den normala placeringen av termostaten, dvs längst upp på sidan av radiatorn olämplig.

Jag tänkte då att det är väl bara att tillföra en ventil vid inloppet i botten, men om man ska ha den på tillflödet så hamnar den likt förbannat vid sidan av radiatorn.

Kan man då inte ha den på returen istället? Men det tyckte min rörmokare var olämpligt men jag förstod aldrig fullt ut varför, det skulle vara något problem med ventilen då.

Kan någon förklara varför det inte fungerar med termostaten på returen eller ännu bättre komma med en ny listig lösning på mitt problem.

=) Tack på förhand

TP-V4botten-sida.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    elgato-eve-thermo-thermostatic-radiator-valve.jpg

2. E
    Medlem · värmland · 2 414 inlägg

exerg

Medlem
    Termostater behövs egentligen bara i de rum där tillskott från andra värmekällor kan förekomma tex braskaminer,solinstrålning o dyl. Pannshunt/värmepump/elpanna mm skickar, via signal från ute/innegivare, fram den värme som är kalkylerad för lokalerna. Att annars sätta termostaten nere vid golvet skulle bli rejält missvisande. Finns iofsig termostater med utdragna kapillärgivare men oftast onödigt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.