Hej!

Precis luftspaltat, isolerat, plastat och läktat vår vindsvåning, ca 120 kvm. Vinden har en vinkelsektion som står 90 grader mot själva huvudsektionen. Kommer värmas upp med vattenburen värme kopplad till frånluftvärmepump på bottenvåningen. Ingen golvvärme. Tilluftsventiler kommer att sättas på gavlarna för resp rum. Mögelstopp i gavlarna.

Där taket har direktkontakt med uteluften så är det självklart att det ska plastas med ångspärr.

Men där innertaken från de resp två sektionerna möts, så blir det ju delar av innertak som så att säga redan är inne i huset. Var ska man plasta och inte så man inte riskerar att stänga inne fukt?

Se bild.

Jag har plastat hela vägen ut till blått men de sista två meterna blir ju så att säga inne i huset pga anslutningen till vinkeldelen man ser till höger.

Det jag undrar är om jag på ngt sätt ska ta bort blåmarkerad plast ett par meter tillbaka så att jag inte får plast på båda sidor om isoleringen (dvs både gult och blått). Vill alltså inte stänga in isoleringen då jag förstått att det kan bli ett problem. På samma sätt kanske jag inte ska ha ngt gult heller?

Det enda jag hör är att det måste vara tätt överallt.

Hur ska man tänka vid dessa skarvar?

• Isolering och ångspärr i ett vindsutrymme, med synlig blå och gul tejp över plasten, byggmaterial och förvaringslådor i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Får inte riktigt till det hur du menar.
Du måste ha plasten heltäckande mellan varm och kall del sedan om du någonstans får plast på två sidor så är det bättre än ingen plast.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.