Jag har läst många trådar men får inget entydigt svar.
Att det är nödvändigt i bostäder förstår jag, men jag bygger ut verkstan och undrar om jag ska sätta byggfolie bakom OSB:n eller inte.
Byggnaden kommer att stå ouppvärmd 98% av tiden, men värmas med luftvärmepump vid mekande/snickrande. Ingen fuktig verksamhet i lokalen, bara skruvande och snickrande. Inga blöta bilar eller så.
95mm mineralull i väggarna och 195mm i taket. Vindduk och träpanel på utsidan. Betongplatta till grund.
Byggfolien är redan inköpt, men jag har läst att utefukten kan stanna mot plasten vid sin vandring genom väggen när det är kallare inomhus än utomhus, vilket det ofta blir då lokalen är ouppvärmd. Då kan det mögla, så jag tvekar att använda folien.
Hur skulle ni ha gjort?
Att det är nödvändigt i bostäder förstår jag, men jag bygger ut verkstan och undrar om jag ska sätta byggfolie bakom OSB:n eller inte.
Byggnaden kommer att stå ouppvärmd 98% av tiden, men värmas med luftvärmepump vid mekande/snickrande. Ingen fuktig verksamhet i lokalen, bara skruvande och snickrande. Inga blöta bilar eller så.
95mm mineralull i väggarna och 195mm i taket. Vindduk och träpanel på utsidan. Betongplatta till grund.
Byggfolien är redan inköpt, men jag har läst att utefukten kan stanna mot plasten vid sin vandring genom väggen när det är kallare inomhus än utomhus, vilket det ofta blir då lokalen är ouppvärmd. Då kan det mögla, så jag tvekar att använda folien.
Hur skulle ni ha gjort?
Du sätter dig i en omöjlig sits. Det funkar inte att ha ett hus med fuktkänslig isolering som värms upp ibland, ibland inte. Du får antingen ha det permanent uppvärmt, isolerat och med diffspärr. Eller så har du det oisolerat med varierande temperatur.L Lars-Erik skrev:Jag har läst många trådar men får inget entydigt svar.
Att det är nödvändigt i bostäder förstår jag, men jag bygger ut verkstan och undrar om jag ska sätta byggfolie bakom OSB:n eller inte.
Byggnaden kommer att stå ouppvärmd 98% av tiden, men värmas med luftvärmepump vid mekande/snickrande. Ingen fuktig verksamhet i lokalen, bara skruvande och snickrande. Inga blöta bilar eller så.
95mm mineralull i väggarna och 195mm i taket. Vindduk och träpanel på utsidan. Betongplatta till grund.
Byggfolien är redan inköpt, men jag har läst att utefukten kan stanna mot plasten vid sin vandring genom väggen när det är kallare inomhus än utomhus, vilket det ofta blir då lokalen är ouppvärmd. Då kan det mögla, så jag tvekar att använda folien.
Hur skulle ni ha gjort?
Det behöver inte vara permanent uppvärmt till någon hög och jämn temperatur. Det räcker med en liten värmekälla som klarar av att hålla temperaturen några grader över utetemperaturen.
Men grundproblemet är som sagt var att man aldrig kan kallställa helt.
Men grundproblemet är som sagt var att man aldrig kan kallställa helt.
Det beror också på vart i Sverige det är. Men med så lite isolering i väggen, så är det bara att använda en ångbroms istället för diffen. Vill du ha hängslen så kör du med träfiberisoleringwller liknande, men annars bör mineralull fungera bra.
Tack för alla bra svar.
Jag borde letat i mitt eget minne innan jag frågade. För drygt 40 år sedan byggde jag mitt eget garage med byggfolie bakom gipsen och 140mm mineralull. Ouppvärmt 99,9% av tiden. Inga mögelproblem alls, vad jag kan märka. Grannen byggde sitt garage på tidigt 70-tal, utan byggfolie och med 100 mm mineralull. Ouppvärmt 100% av tiden. Där hjälpte jag till att fälla in en gångdörr i väggen för några år sedan, och inte minsta tillstymmelse till mögel vad jag kunde märka.
Det är alltså långt ifrån säkert att ouppvärmt och mineralull ger problem.
Jag borde letat i mitt eget minne innan jag frågade. För drygt 40 år sedan byggde jag mitt eget garage med byggfolie bakom gipsen och 140mm mineralull. Ouppvärmt 99,9% av tiden. Inga mögelproblem alls, vad jag kan märka. Grannen byggde sitt garage på tidigt 70-tal, utan byggfolie och med 100 mm mineralull. Ouppvärmt 100% av tiden. Där hjälpte jag till att fälla in en gångdörr i väggen för några år sedan, och inte minsta tillstymmelse till mögel vad jag kunde märka.
Det är alltså långt ifrån säkert att ouppvärmt och mineralull ger problem.
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Ingen plast, blir bara problem. De väggar jag rivit där det funnits mögel har alla haft plast. Mineralull är luftigt (glasull) och oorganiskt, den möglar inte.
Det är nån grej nu att man ska förstöra allt med plast, precis som på 70-talet med plastfärgerna.
Det är nån grej nu att man ska förstöra allt med plast, precis som på 70-talet med plastfärgerna.
Här ser du mitt innertak som nu renoveras. Bakom den gamla plasten ser du glasull. 70 nyanser av gult till bäcksvart.F Finndjävel skrev:
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Risken utan ångspärr torde väll vara på vintern, då varm inomhusluft utan ångspär skulle kondensera mot kalare material mellan ineerväg och ytterväg. Men i detta utrymme kommer de ju på vintern inter vara uppvärmt. Känns ju bara som plasten här kan stänga inne fukt?
Mig veterligen så gnäller jag inte ett jävla smack, faktiskt.F Finndjävel skrev:
Jag bara bifogar en bild tillsammans med en förklarande text som dementerar ditt påstående om universell sanning om att glasull inte möglar.
Det är inte byggdamm.
Bilden i sig är måhända inte särskilt tydlig, men bilden i kombination med min text är tydlig. Och de ca. 15 m2 av mitt innertak av just glasull som skiftar i alla nyanser som finns mellan nattsvart och solskensgult talar sitt tydliga språk, kombinerat med de hantverkare jag har haft hemma som också konstaterat att det är mögel.
Dvs. inget gnäll, inget byggdamm. Bara krass fakta. Ingen störs av att det ser ut som det gör ändå - det är harmlöst så länge ingen får för sig att slicka på det hur som helst, då det är ny plast och ett lager gips mellan.
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Ok, du förstår altså inte fysik. Endast organiska ämnen kan mögla. Du kan googla det. Tycker nivån på detta forum sjunker hela tiden.D Davion skrev:Mig veterligen så gnäller jag inte ett jävla smack, faktiskt.
Jag bara bifogar en bild tillsammans med en förklarande text som dementerar ditt påstående om universell sanning om att glasull inte möglar.
Det är inte byggdamm.
Bilden i sig är måhända inte särskilt tydlig, men bilden i kombination med min text är tydlig. Och de ca. 15 m2 av mitt innertak av just glasull som skiftar i alla nyanser som finns mellan nattsvart och solskensgult talar sitt tydliga språk, kombinerat med de hantverkare jag har haft hemma som också konstaterat att det är mögel.
Dvs. inget gnäll, inget byggdamm. Bara krass fakta. Ingen störs av att det ser ut som det gör ändå - det är harmlöst så länge ingen får för sig att slicka på det hur som helst, då det är ny plast och ett lager gips mellan.
Du verkar inte förstå det jag förmedlar till dig i skrift.F Finndjävel skrev:
Jag förstår din initiala hävd - dött material/icke-organiska ämnen kan mögla.
Du verkar däremot inte begripa det som följer därefter - diverse mögel eller annan typ av tillväxt kan frodas på, i eller vid glasull likväl. Det är inte nödvändigtvis bara ett ytskikt av just damm som förklarar det hela. Det kan vara andra skäl till varför missfärgningar och mögel tillkommer, annat än "bara damm". Jag säger inte att det inte kan vara damm i något annat fall, och att precis som du säger så kan plast vara ett problem.
Här har du en annan tråd i vilket ett svar finns som mer eller mindre ordagrant skildrar diagnosen ställd av en besiktningsman om situationen som också passar i mitt nuvarande hus. Svart isolering - alltid lika kul | Byggahus.se, och det matchar den hävd som hantverkarna här hemma har förfarit med. Det är inte särskilt svårt.
Det ironiska är att du är den som bidrar till en sunkig stämning då du omedelbart menar att jag gnäller när jag bara bifogar en bild och kort förklaring på att hederlig isolering kan ha mögel vid eller i sig, och sen lipar du om låg nivå när en ytterligare förklaring ges och din hävd om att plast kan orsaka problem är korrekt. God dag yxskaft. Du kan väl vara lite trevlig, så ska du se att det inte är en så låg nivå trots allt.
Redigerat:


