3 827 läst ·
31 svar
4k läst
31 svar
Hur överlåts bäst en bostadsrätt med lån?
Mi
Det är rätt, stämmer med min slutsats. Om jag gör så tar sonen över mitt anskaffningsvärde vilket är bra vid en försäljning i kommande steg. Enda problemet kan vara om banken (åter) kräver en del av köpeskillingen som kontantinsats...så att man även på det nya (väsentligt lägre) köpevärdet betalar kontantinsats en ggr till....fast å andra sidan borde de kunna se att ingen del av det bolån sonen tar ska erläggas kontant då lånebeloppet understiger marknadsvärdet....H hempularen skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 260 inlägg
Det är ett högst teoretiskt resonemang. På samma vis kan jag i teorin låta dig låna mot min bostadsrätt som säkerhet, men det är ett i allt väsentligt orimligt upplägg. Då ska man därtill ha ett civilrättsligt avtal om lånet. Ingen gör så. Och ingen bank skulle gå med på det om de kände till ägandeövergången; det är för stökigt.S sepani skrev:
Om din son av nåfgon anledning inte kan få låna själv är det rimliga att du är medlåntagare på hans bolån. Att du skriver dig i borgen, med gammalt språkbruk.
Uppenbarligen drog mäklaren en rövare om hur lätt det skulle bli om du köpte först. Sånt händer, mäklare är mäklare. Men nu när det skett är saken ändå rätt lätt. Prata med banken, skriv ett överlåtelseavtal och låt sonen ta lån som ersätter dina. Så svårt är det inte och vill ni verkligen göra allt rätt lär en mäklare kunna hjälpa er för 5–10.000.
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
Det har jag uppfattat att man formellt sett kan göra, men banker gillar inte upplägget. Möjligt att det blir struligt låneavtal, I ditt låneavtal föreskrivs ju en del skyldigheter för ägaren av bostadsrätten. Som skall skydda pantvärdet. Om det då inte är ägaren till boatsdsrätten som banken har avtal med så kan inte den delen av avtalet gälla.S sepani skrev:
Håller med om att det är väldigt teoretiskt…men så verkar det vara. Mäklaren menade att det bästa är att ge den som en gåva men då hamnar man i läget att det inte är givet att den ges ”belånad” och att det inte finns någon given övergång av lånet. Min bank (Nordea) hävdar att sonen inte kan ta över mitt lån utan att måste ta ett nytt (eget). Om han får borätten som gåva finns det dock ingen anledning till varför han ska ta ett lån för att finansiera sin gåva. Mäklaren hävdar att banker (?) brukar tillåta att lån övertas, men kan inte säga vilka banker…nu blir det istället en försäljning till ”under marknadspris” och skillnaden blir automatiskt gåva. Inga skattekonsekvenser varken för mig eller sonen varken nu eller senare….Nötegårdsgubben skrev:
Det är ett högst teoretiskt resonemang. På samma vis kan jag i teorin låta dig låna mot min bostadsrätt som säkerhet, men det är ett i allt väsentligt orimligt upplägg. Då ska man därtill ha ett civilrättsligt avtal om lånet. Ingen gör så. Och ingen bank skulle gå med på det om de kände till ägandeövergången; det är för stökigt.
Om din son av nåfgon anledning inte kan få låna själv är det rimliga att du är medlåntagare på hans bolån. Att du skriver dig i borgen, med gammalt språkbruk.
Uppenbarligen drog mäklaren en rövare om hur lätt det skulle bli om du köpte först. Sånt händer, mäklare är mäklare. Men nu när det skett är saken ändå rätt lätt. Prata med banken, skriv ett överlåtelseavtal och låt sonen ta lån som ersätter dina. Så svårt är det inte och vill ni verkligen göra allt rätt lär en mäklare kunna hjälpa er för 5–10.000.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 260 inlägg
Det här med att ta över lån var en 1900-talsgrej från tiden när vi hade hårt reglerade finansmarknader. Idag löser man nog närmast alltid ett lån med ett annat vid tradition.
Pant i lösa saker är också knepigt. Bostadsrättsföreningen har ett inteckningsregister, men det är inte lika kraftfullt som Lantmäteriets lagfartssystem. Det är ändå relativt solitt och banken du har ditt lån i lär säga upp det om du inte längre har panten i din hand. Det framgår i så fall av lånevillkoren.
Så även om det går rättsligt att du har lån mot en pant som någon annan äger lär det vara svårt att få till i praktiken. Det blir för stökigt för banken.
Men som sagt, det här är inget att tänka ihjäl sig över. Kontakta sonens bank, säg att han ska ta över bostadsrätten och behöver ett lån för att lösa ditt lån. Sen genomför ni transaktionen med hjälp av en enkel överlåtelsemall eller i värsta fall en mäklare.
Pant i lösa saker är också knepigt. Bostadsrättsföreningen har ett inteckningsregister, men det är inte lika kraftfullt som Lantmäteriets lagfartssystem. Det är ändå relativt solitt och banken du har ditt lån i lär säga upp det om du inte längre har panten i din hand. Det framgår i så fall av lånevillkoren.
Så även om det går rättsligt att du har lån mot en pant som någon annan äger lär det vara svårt att få till i praktiken. Det blir för stökigt för banken.
Men som sagt, det här är inget att tänka ihjäl sig över. Kontakta sonens bank, säg att han ska ta över bostadsrätten och behöver ett lån för att lösa ditt lån. Sen genomför ni transaktionen med hjälp av en enkel överlåtelsemall eller i värsta fall en mäklare.
Finns det ingen vinst att skjuta upp ska du absolut sälja lägenheten för det du köpte den för (plus ev mäklararvoden och renoveringskostnader). Då tar du bort hela din reavins samtidigt som du minimerar hans framtida reavinstskatt. Säljer du lägenheten för bara det du har lånat kommner du göra en reaförlust som du inte kan kvitta mot någonting och din son kommer få en skyhög framtida reavins att skatta någon gång i framtiden...S sepani skrev:Det stämmer att det inte finns någon vinst att skjuta upp. Lägenheten är köpt ”nu” och ska överlåtas ”nu” så värdet är oförändrat. Anledningen att jag köpte istället för sonen hade med tillgänglighet att göra och var ett dåligt råd från mäklaren som menade att det var lätt fixat efteråt…ville förstås sälja smidigt…
Du kan sedan ge honom vad du vill i kontant gåvaElias1975 skrev:
Finns det ingen vinst att skjuta upp ska du absolut sälja lägenheten för det du köpte den för (plus ev mäklararvoden och renoveringskostnader). Då tar du bort hela din reavins samtidigt som du minimerar hans framtida reavinstskatt. Säljer du lägenheten för bara det du har lånat kommner du göra en reaförlust som du inte kan kvitta mot någonting och din son kommer få en skyhög framtida reavins att skatta någon gång i framtiden...
Kollat och kan meddela följande. Om jag säljer för lägre pris än marknadsvärde tillämpas delningsprincipen. Dock räknas omkostnadsbeloppet ut som en procent av andelen av mitt inköpspris x med inköpspris. I mitt exempel blir effekten att mitt inköp är 760 kSEK, mitt försäljningspris är 560 kSEK och mitt omkostnadsbelppp blir 562 400 SEK. (560 är 74% av 760). Jag gör alltså en fiktiv vinst på 2400 SEK och skattar 528 SEK. Från det kan jag säkert hävda någon omkostnad och skippa skatten. För sonen blir det dock eventuellt bättre att jag säljer för 760 men då har antagligen banken ett problem att de endast får in 560 på mitt konto i relation till ett säljavtal som säger 760. Om jag i säljavtalet säger att 200 är gåva och inte ska fullgöras är jag tillbaka i vinst situation igen…
Ok. Och eftersom sonen inte har de felande 200 k att betala ”up front” så skriver jag i avtalet att de betalas senare? När han fått dem? Och eftersom jag även betalat kontant insats vid förvärvet drar jag ifrån det beloppet på gåvan (som han använder för att betala mig)? Men då kan han väl hellre få gåvan vid förvärvet? Jag kan ändå skriva full köpeskilling bara att den betalas till dels genom en gåva…Persson88 skrev:
Vid
blandat fång, där en bostadsrätt köps delvis som en gåva och priset understiger marknadspris, tillämpas huvudsaklighetsprincipen. Detta innebär att överlåtelsen delas upp i två delar: en del som anses vara köp och en del som anses vara gåva. Beskattningen sker endast för den del som anses vara köp, medan gåvodelen är skattefri 1 2.
Enligt inkomstskattelagen (IL) beräknas kapitalvinsten som skillnaden mellan ersättningen för den avyttrade tillgången och omkostnadsbeloppet. Omkostnadsbeloppet inkluderar utgifter för anskaffningen och förbättringar 1. Vid förvärv genom gåva övertar gåvotagaren gåvogivarens omkostnadsbelopp enligt kontinuitetsprincipen
blandat fång, där en bostadsrätt köps delvis som en gåva och priset understiger marknadspris, tillämpas huvudsaklighetsprincipen. Detta innebär att överlåtelsen delas upp i två delar: en del som anses vara köp och en del som anses vara gåva. Beskattningen sker endast för den del som anses vara köp, medan gåvodelen är skattefri 1 2.
Enligt inkomstskattelagen (IL) beräknas kapitalvinsten som skillnaden mellan ersättningen för den avyttrade tillgången och omkostnadsbeloppet. Omkostnadsbeloppet inkluderar utgifter för anskaffningen och förbättringar 1. Vid förvärv genom gåva övertar gåvotagaren gåvogivarens omkostnadsbelopp enligt kontinuitetsprincipen