Jag har köpt en bostadsrätt. Min tanke är att den ska överföras till sonen. Borätten kommer delvis att vara belånad. Banken säger att han inte kan överta lånet utan detta måste lösas i samband med överlåtelsen och han måste teckna ett nytt lån. En del av borättens inköpsvärde har erlagts kontant av mig, och denna del är det avsikten att han ska få som gåva. Vilken form är bäst för att överlåta borätten? Jag har tänkt att ge den som en gåva, och att den då kommer att utgöra en gåva endast till den del den inte är belånad? sen har jag sett att om sonen övertar mitt lån så diskvalificerar det för gåva. Dock vet jag inte om det samma sak om han tecknar ett "eget"lån och alltså inte övetar mitt lån...

Den obelånade delen blir gåva, den belånade delen blir ett köp (han måste ju låna eller ta av egna pengar för att ta över den delen).

Men vad är din poäng och fråga? Är det någon form av beskattning du är orolig för, eller vad?

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Den obelånade delen blir gåva, den belånade delen blir ett köp (han måste ju låna eller ta av egna pengar för att ta över den delen).

Men vad är din poäng och fråga? Är det någon form av beskattning du är orolig för, eller vad?
Min tanke var att överlåta som gåva men inte att ha kvar belåningen på den. Det har jag förstått inte heller är möjligt, d v s att jag kan inte ha säkerhet för ett lån i ngt jag gett bort…men jag trodde ändå att överlåtelsen i sin helhet kan kallas gåva? Annars är det bättre att jag säljer den till honom för värdet jag köpt den för och att han får en separat kontant gåva av mig. Och ja, skatt betalar man tillräckligt då det kan vara en fråga

Men jag uppfattar det som att du relativt nyligen har köpt bostadsrätten?

I så fall borde det ju inte vara någon större vinst på den, ifall det räknas som försäljning? Spelar det roll skattemässigt att det skall räknas som gåva?

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
D
S sepani skrev:
Min tanke var att överlåta som gåva men inte att ha kvar belåningen på den. Det har jag förstått inte heller är möjligt, d v s att jag kan inte ha säkerhet för ett lån i ngt jag gett bort…men jag trodde ändå att överlåtelsen i sin helhet kan kallas gåva? Annars är det bättre att jag säljer den till honom för värdet jag köpt den för och att han får en separat kontant gåva av mig. Och ja, skatt betalar man tillräckligt då det kan vara en fråga
Du säljer bostadsrätten till honom för det belopp du själv köpte den för (förutsatt marknadsvärdet inte är högre).

Han tar nytt lån för att finansiera köpet.

Du ger honom en separat kontant gåva (ej kopplad till bostaden).

Inga kapitalvinster (om försäljningspris = anskaffningsvärde), inga skatteeffekter på "gåva-delen", och Skatteverket ser det tydligt som affärstransaktion + gåva.

Skattemässigt renare om man ändå ska ge en ekonomisk gåva. Då slipper du "blandat fång"-komplexitet och kapitalvinstberäkning på en del av bostadsrätten.

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Som @hempularen är inne på finns det ingen vinst att skjuta upp och då det inte är en fastighet finns det inte heller någon stämpelskatt att tänka på och försöka undvika.

Enklaste sättet att uppfylla din önskan på är ändå att sonen köper lägenheten av dig för det du har lån på. Skattemässigt blir det nog en gåva (beroende på hur högt belånad lägenheten är) men det spelar som sagt ingen större roll.

Att sonen vill ha lägenheten, kan få låna och att det inte finns några andra arvingar att beakta huruvida det är rättvist mot är frågor vi bortsett från. Ställer någon av dem till det får du ta upp dem.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
D Danne824 skrev:
Du säljer bostadsrätten till honom för det belopp du själv köpte den för (förutsatt marknadsvärdet inte är högre).

Han tar nytt lån för att finansiera köpet.

Du ger honom en separat kontant gåva (ej kopplad till bostaden).

Inga kapitalvinster (om försäljningspris = anskaffningsvärde), inga skatteeffekter på "gåva-delen", och Skatteverket ser det tydligt som affärstransaktion + gåva.

Skattemässigt renare om man ändå ska ge en ekonomisk gåva. Då slipper du "blandat fång"-komplexitet och kapitalvinstberäkning på en del av bostadsrätten.
Det har varit några turer i diskussionen med mäklaren o banken om vad som är bäst. Jag kommer inte ihåg om det är banken eller mäklaren som har menat att försäljning inte är bra…jag kan annars hålla med om logiken

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Som @hempularen är inne på finns det ingen vinst att skjuta upp och då det inte är en fastighet finns det inte heller någon stämpelskatt att tänka på och försöka undvika.

Enklaste sättet att uppfylla din önskan på är ändå att sonen köper lägenheten av dig för det du har lån på. Skattemässigt blir det nog en gåva (beroende på hur högt belånad lägenheten är) men det spelar som sagt ingen större roll.

Att sonen vill ha lägenheten, kan få låna och att det inte finns några andra arvingar att beakta huruvida det är rättvist mot är frågor vi bortsett från. Ställer någon av dem till det får du ta upp dem.
Det stämmer att det inte finns någon vinst att skjuta upp. Lägenheten är köpt ”nu” och ska överlåtas ”nu” så värdet är oförändrat. Anledningen att jag köpte istället för sonen hade med tillgänglighet att göra och var ett dåligt råd från mäklaren som menade att det var lätt fixat efteråt…ville förstås sälja smidigt…

S sepani skrev:
Jag har köpt en bostadsrätt. Min tanke är att den ska överföras till sonen. Borätten kommer delvis att vara belånad. Banken säger att han inte kan överta lånet utan detta måste lösas i samband med överlåtelsen och han måste teckna ett nytt lån. En del av borättens inköpsvärde har erlagts kontant av mig, och denna del är det avsikten att han ska få som gåva. Vilken form är bäst för att överlåta borätten? Jag har tänkt att ge den som en gåva, och att den då kommer att utgöra en gåva endast till den del den inte är belånad? sen har jag sett att om sonen övertar mitt lån så diskvalificerar det för gåva. Dock vet jag inte om det samma sak om han tecknar ett "eget"lån och alltså inte övetar mitt lån...
https://lawline.se/answers/kan-man-ge-fastighet-i-gava-och-fortsatta-betala-lan

H Hufsa skrev:
[länk]
Tack ja det komplicerar ju läget eftersom även om jag (tydligen) kan fortsätta amortera lånet så är det inte min avsikt….

Det som är rätt här måste gåva mot vederlag.

S sepani skrev:
Det stämmer att det inte finns någon vinst att skjuta upp.
Men då är det väl inget problem. Upprätta ett köpeavtal där sonen köper den av dig för lämpligt belopp. Sonen tar lån som ersätter ditt lån. Och resten av köpesumman ger du som gåva.

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Nissens
D Daniel 109 skrev:
Det som är rätt här måste gåva mot vederlag.
Nu har du suttit och Googlat igen… det där gäller ju fastigheter…

• Gilla
Sthlm_
  • Laddar…
Va? Det gäller alla gåvor. Oavsett vad det är för något.

D Daniel 109 skrev:
Va? Det gäller alla gåvor. Oavsett vad det är för något.
Jag har förstått det som att det, tvärtemot vad min mäklare förklarade, faktiskt går bra att ge borätt som gåva och att själv som gåvogivare ha kvar lånet och amortera på det…trots att borätten kvarstår som säkerhet för lånet. Om man rakt av ger den som gåva är det alltså inte så att eftersom säkerheten givits bort som gåva löses lånet automatiskt…däremot, om gåvogivaren slutar betala räntor och amortering så kan borätten förverkas från gåvotagaren….inte helt enkelt hitta rätt….

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.