Vi köpte huset för ett par månader sedan. Besiktningsmannen sa att badrummet är gammalt men att plastmattan ser ok ut än så länge. Den förra ägaren har försökt att täta skarvarna med nån silikon (?). Idag flyttade jag på badkaret och fick se en svart gegga på golv och vägg. Ingen av oss tittade under badkaret innan husköp). Jag skurade bort det då jag var rädd att det var mögel. Dumt att jag inte fotade innan… Men nu ser jag att plastmattan har släppt och att skarvarna bara är limmade till badkarskanten. Ingen har brytt sig om att limma ihop mattans skarvar ned till golvet. Fuktmätaren mäter 50% fukt i spånskivan som nu är synlig (efter ett dygn med avfuktare).. så jag vågar inte limma dit mattan igen? Det finns ingen synlig fuktspärr bakom mattan på spånskivan. Vad gör jag nu? De svarta fläckarna vid golvet är ingen smuts som går att ta bort… mögel? På ena bilden syns fönsterbrädan som är svart och har svällt av fukt. Det finns alltså ett fönster över badkaret. När jag tar bort fönsterbrädan, som är lös, syns bara spånskiva och isolering. Ingen annan fuktspärr. Vad gör jag? Att renovera med hjälp av en fackman är tyvärr inget alternativ i nuläget. Är mitt badrum obrukbart?

• Svarta fläckar längs golv och vägg i badrummet, indikerar möjlig fuktskada eller mögel. Plastmatta har släppt vid kanterna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadad badrumsvägg med lös plastmatta och synlig skarv; tecken på bristfällig tätning och potentiell fuktskada vid golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ställ tillbaka badkaret, försök täta så gott som möjligt mot väggen men du kommer inte undan att det där badrummet behöver renoveras, helst igår.

Badrummet är som sagt slut och behöver renoveras. Sätt in en duschkabin eller montera tillbaka badkaret och sätt upp ett duschdraperi framför fönstret och se till att det inte kommer vatten på väggarna och fönstret. Hur ser det ut kring golvbrunnen?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.