Medlem
· Östergötland
· 822 inlägg
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Som synes är detta uthus byggt på berghällar som lutar in mot huset. Själv skulle jag inte byggt så men nu står det där. Hur ordna så att vattnet rinner undan? Utöver att sätta hängränna givetvis.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Västra götalands län
· 241 inlägg
Jag antar att TS menar att få undan dagvattnet som rinner mot byggnaden på berghällarna?
Inget lätt jobb när det är berg. Såga ett "dike" där du leder bort vattnet, eller en mindre sprängning.
Diket kan du göra med fall åt lämpligt håll. Fyll sedan diket med makadam.
Så hade nog jag gjort.
Inget lätt jobb när det är berg. Såga ett "dike" där du leder bort vattnet, eller en mindre sprängning.
Diket kan du göra med fall åt lämpligt håll. Fyll sedan diket med makadam.
Så hade nog jag gjort.
Medlem
· Östergötland
· 822 inlägg
Jo ordna ett dike i berget känns som det mest gedigna sättet, men inget jag själv behärskar (än...). Några tips, förutom det uppenbara att ta in proffs? Iof en möjlighet men kan själv är roligare.
Till vänster i den övre bilden syns det berg som avvattnas ned mot och under huset. När det regnar kraftigt ställer det sig vatten i uthuset. Inget stort problem i nuläget, i uthuset finns en smörjbrygga med grus under, vattnet letar sig snabbt ner, men det blir ju inte användbart till så mycket annat.
Skulle det funka att mura/gjuta en kanal? Problemet blir väl att få tätt på längre sikt, när frosten spränger. Men folk gjuter väl pooler och dammar i berg med hyfsat resultat. Täta med lera? Jag vet att trädgårdsdammar anlagts så.
Till vänster i den övre bilden syns det berg som avvattnas ned mot och under huset. När det regnar kraftigt ställer det sig vatten i uthuset. Inget stort problem i nuläget, i uthuset finns en smörjbrygga med grus under, vattnet letar sig snabbt ner, men det blir ju inte användbart till så mycket annat.
Skulle det funka att mura/gjuta en kanal? Problemet blir väl att få tätt på längre sikt, när frosten spränger. Men folk gjuter väl pooler och dammar i berg med hyfsat resultat. Täta med lera? Jag vet att trädgårdsdammar anlagts så.
Medlem
· Västra götalands län
· 241 inlägg
Du kan hyra en motorkap med diamantklinga, En spräckkil och en slägga så är du i mål ju 
Det går säkert att lösa genom att gjuta en klack. Känns inte som en långsiktig lösning med riktigt goda resultat dock.
Det går säkert att lösa genom att gjuta en klack. Känns inte som en långsiktig lösning med riktigt goda resultat dock.
Klicka här för att svara