Vrider jag på Ratten ovanpå tanken rinner vattnet ut och trycket minskar.

• Röd ratt på en mässingsventil ovanpå en kopparledning, använd för att reglera vattentrycket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Reglerventil med blått handtag och tryckmätare på röd trycktank.
    Skapa konto
  • Expansionskärl med manometer och ratt i ett pannrum, indikerar trycknivån i systemet.
    Skapa konto
  • Två röda expansionskärl för vatten med ratten ovanpå, mätare och kopparledningar.
    Skapa konto
B
Anslut trädgårdsslangen till en vattenutkastare. Trycksatt slangen, sedan öppna ventilen så kommer vatten från kallvattenledningen in i värmesystemet.

Tack för svaret. Var menar du att jag ska ansluta trädgårdsslangen? Ska jag skruva loss något för att ansluta den?

B
Men har du ingen vattenutkastare t.ex. utomhus, t.ex. om du ska vattna i trädgården? Anslut slangen dit. Du behöver nog en slangvinda för att nå dit.

• Gilla
ANAU
  • Laddar…
Tack för tipset. Ska försöka göra det. Måste man fylla på länge?
Alltså om jag förstår dig rätt. Sätta på en slang på trädgårdsslangen som syns i bilden och ansluta den till kranen på utsidan av huset och sen fylla på till trycket ökar på tryckkärlen?
Ursäkta att jag förstår långsamt…

B
Japp, gör så. Trycket brukar komma snabbt, expansionskärlet tar inte lång tid att fylla.

• Gilla
Mattias Staley
  • Laddar…
Du bör även kontrollera förtrycket i expansionskärlet det detta brukar försvinna övertid.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.