24 592 läst ·
16 svar
25k läst
16 svar
Hur ojämt klinkergolv ska man acceptera?
Sida 1 av 2
Vi har anlitat hantverkare för att lägga klinkergolv i vår hall + kök (i fil). Hade först tänkt göra det själv, men kände att det var mkt viktigt att det blev snyggt och plant och vågade inte chansa (gissa om vi ångrar oss)
Det är granitkeramikplattor 30 x 60 cm. Förklarade för hantverkarna att det var superviktigt för oss att det blev helt plant och de försäkrade oss om att det inte skulle bli några problem. Vi har lagt ut vattenburen golvvärme och de flytspacklade ovanpå och la sedan klinkern.
Golvet är tyvärr allt annat än plant, överallt är det nivåskillnader på 1- 3 mm. Plattorna ligger med 1/3 dels förskjutning (vårt förslag) och fogbredd 3 mm. Jag frågade dem om det fungerade på så stora plattor, men det skulle inte vara något problem.
Vill bara gråta när jag ser golvet, vad ska vi göra? Har ju lagt ner massor av pengar på golvet och så blir det så här. I princip skulle hela golvet behöva läggas om, kan man ta upp klinkern som legat en vecka utan att skada golvvärmen? Om man flytspacklar ett golv ska det inte bli helt plant då? Golvet är nämligen allt annat än plant idag, man ser inte det med blotta ögat, men ställer man en stol på det så vickar den på många ställen.
Har hantverkare någon försäkring som täcker sådana här missar? klikern går väl inte att återanvända heller, antar jag. Vi känner oss dessutom stressade då vi inte kan bo i huset utan kök och behöver flytta in snart.
Så hur plant ska man kunna kräva att ett klinkergolv är? När man kollar i butiker eller restauranger med klinkergolv, så nog är de plana, även om det är stora plattor.
Både jag och sambon har dessutom jättesvårt för att klaga. Påpekade för hantverkarna att det var ojämt, då sa de att det berodde på att klinkern inte var rak, men hade de bara sagt det på en gång så hade jag ju reklamerat klinkern i så fall,
Det är granitkeramikplattor 30 x 60 cm. Förklarade för hantverkarna att det var superviktigt för oss att det blev helt plant och de försäkrade oss om att det inte skulle bli några problem. Vi har lagt ut vattenburen golvvärme och de flytspacklade ovanpå och la sedan klinkern.
Golvet är tyvärr allt annat än plant, överallt är det nivåskillnader på 1- 3 mm. Plattorna ligger med 1/3 dels förskjutning (vårt förslag) och fogbredd 3 mm. Jag frågade dem om det fungerade på så stora plattor, men det skulle inte vara något problem.
Vill bara gråta när jag ser golvet, vad ska vi göra? Har ju lagt ner massor av pengar på golvet och så blir det så här. I princip skulle hela golvet behöva läggas om, kan man ta upp klinkern som legat en vecka utan att skada golvvärmen? Om man flytspacklar ett golv ska det inte bli helt plant då? Golvet är nämligen allt annat än plant idag, man ser inte det med blotta ögat, men ställer man en stol på det så vickar den på många ställen.
Har hantverkare någon försäkring som täcker sådana här missar? klikern går väl inte att återanvända heller, antar jag. Vi känner oss dessutom stressade då vi inte kan bo i huset utan kök och behöver flytta in snart.
Så hur plant ska man kunna kräva att ett klinkergolv är? När man kollar i butiker eller restauranger med klinkergolv, så nog är de plana, även om det är stora plattor.
Både jag och sambon har dessutom jättesvårt för att klaga. Påpekade för hantverkarna att det var ojämt, då sa de att det berodde på att klinkern inte var rak, men hade de bara sagt det på en gång så hade jag ju reklamerat klinkern i så fall,
Vad är det för typ av klinker då? är dom helt släta eller strukturerade?
Toleranserna för plattor får aldrig (oavsett storlek) överstiga 2 mm. Det finns en formel där man räknar ut den exakta toleransen som jag inte minns men vet att 2 mm är gränsen.
Dilemmat med just 30 x 60 plattor är att de 9 ggr av 10 är svagt bananformade. Det är inga större bekymmer så länge plattorna inte läggs i förband. Halvstensförband är värst men även en tredjedels förband kan ställa till med problem. Hade det varit något bevänt med golvläggarna skulle de givetvis upplyst er om det.
Att lyfta alla plattor utan att golvvärmen pajjar blir nog dessvärre svårt. Alternativt om plattorna sitter som berget är att lägga ett nytt över.
Dilemmat med just 30 x 60 plattor är att de 9 ggr av 10 är svagt bananformade. Det är inga större bekymmer så länge plattorna inte läggs i förband. Halvstensförband är värst men även en tredjedels förband kan ställa till med problem. Hade det varit något bevänt med golvläggarna skulle de givetvis upplyst er om det.
Att lyfta alla plattor utan att golvvärmen pajjar blir nog dessvärre svårt. Alternativt om plattorna sitter som berget är att lägga ett nytt över.
Det känns ju eländigt, att lägga ett nytt golv ovanpå känns ju inge vidare, hur ska golvvärmen kunna nå igenom två golv + flytspackel? Dessutom har ju golvvärme+ flytspackel + klinker redan byggt väldigt mycket, ytterligare ett golv och vi får ha trappa ner till vardagsrummet :OAbbedabbe skrev:Toleranserna för plattor får aldrig (oavsett storlek) överstiga 2 mm. Det finns en formel där man räknar ut den exakta toleransen som jag inte minns men vet att 2 mm är gränsen.
Det kan faktiskt gå men då vill det till att det är riktig granitkeramik som är massiv och utan glaserad yta.
Det finns firmor som slipar betonggolv som används som ytskikt men hur det ligger till prismässigt vet jag inte. Torde finnas viss info om det här på forumet.
Det finns firmor som slipar betonggolv som används som ytskikt men hur det ligger till prismässigt vet jag inte. Torde finnas viss info om det här på forumet.
När du skriver toleransen för plattorna inte får överstiga 2mm, menar du böjningen på skälva klinkerplattan? Hur mäter man ut den? Tänker att om det är plattorna det är fel på så borde man ju kunna reklamera dem? Vilket i och för sig hade varit lättare om de inte suttit fast i golvet, fast vi har 1,5 paket kvar ungefär.Abbedabbe skrev:Toleranserna för plattor får aldrig (oavsett storlek) överstiga 2 mm. Det finns en formel där man räknar ut den exakta toleransen som jag inte minns men vet att 2 mm är gränsen.
Just golvvärmen är inga bekymmer. Det enda är att värmen blir något trögare, dvs tar lite längre tid att ändra temp på.
Har du "tur" går det lätt att ta bort klinkern. Problemet är att det är svårt att avgöra innan man börjat knacka =)
Har du pratat med grabbsen som la dit golvet? Påpeka att det är lite väl mycket fogsprång; många ggr går det att lyfta och justera de plattor som är värst men ett perfekt resultat kräver en helt ny applicering.
Har du "tur" går det lätt att ta bort klinkern. Problemet är att det är svårt att avgöra innan man börjat knacka =)
Har du pratat med grabbsen som la dit golvet? Påpeka att det är lite väl mycket fogsprång; många ggr går det att lyfta och justera de plattor som är värst men ett perfekt resultat kräver en helt ny applicering.
Hur ska vi gå vidare gentemot hantverkarna. Vi fick fakturan idag och den är på ca 20 000 varav hälften går bort i rotavdrag. Kan man reklamera arbetet för att det inte är jämt nog? Funktionen är det nog inget fel på, även om det låter som det är bom under några plattor. De har hållit en snygg linje genom plattsättningen i alla fall, men det är nivåskillnaderna som är problemet.
man kan få upp plattorna om man är lite försiktig så man inte skadar golv slingorna men sen får man nog spackla eller flyta golvet igen .
ang toleranserna så kan ni nog inte göra så mycket , där kan vara skillnader i plattornas tjocklek och golvets jämnhet , Hur stor skillnad står i Hus AMA .
ang toleranserna så kan ni nog inte göra så mycket , där kan vara skillnader i plattornas tjocklek och golvets jämnhet , Hur stor skillnad står i Hus AMA .
Lägg en rätskiva/linjal på en platta och testa om du kan skjuta ett papper mellan plattan o den.
Eller lys med ficklampa och se om det glipar.. det kan du även göra på redan lagda plattor..
Eller lys med ficklampa och se om det glipar.. det kan du även göra på redan lagda plattor..
Peek skrev:När du skriver toleransen för plattorna inte får överstiga 2mm, menar du böjningen på skälva klinkerplattan? Hur mäter man ut den? Tänker att om det är plattorna det är fel på så borde man ju kunna reklamera dem? Vilket i och för sig hade varit lättare om de inte suttit fast i golvet, fast vi har 1,5 paket kvar ungefär.
Du bör absolut hålla inne med betalningen och reklamera. Om de kinkar för mycket (viss felmarginal får man dessvärre oftast leva med men man ska definitivt inte slå tårna i plattkanter) så kontakta en oberoende besiktningsman. Finns mycket information om hur processen ser ut här på forumet.
Ok, jo vi har pratat med dem, några plattor fick de lyfta som vi såg på en gång, sen la de fel mönster på sista två metrarna, det fick de ta bort, men då hade det inte torkat och sen såg vi inte resultatet förrän det var färdigfixat och nu känns allt bara skitjobbigt. Vi har en stor renovering bakom oss, och detta är liksom det sista innan vi kan bygga köket och flytta in. Hittills har vi bara haft superbra och duktiga hantverkare och vi inser nu att vi var lite naiva som anlitade dessa. Hade fått dem på rekommendation, men vi kollade inte upp något, och jag tror inte deras huvudsyssla är plattsättning utan mer snickeri.Abbedabbe skrev:Just golvvärmen är inga bekymmer. Det enda är att värmen blir något trögare, dvs tar lite längre tid att ändra temp på.
Så det är fogsprång det heter. Om man skulle lägga dit ett nytt golv, kan man lägga det rakt på detta? Tänker i så fall ta mindre plattor typ fyrkantiga 30x30 och lägga dem i raka rader, då måste det väl i alla fall kunna bli plant?