11 348 läst ·
32 svar
11k läst
32 svar
Hur ojämnt är för ojämnt gällande falsade plåttak? (med bilder)
Vi lade bandtäckning för 1,5 år sen och i samband med detta så diskuterades också förväntningar på resultat, samt att jag började uppmärksamma alla tak jag såg för att ge mig själv rätt förväntningar. Kan delge mina observationer och tankar:
Det är extremt sällan jag sett ett tak som är helt slätt. Då plåten är tunn så känns det rimligt att det är en följdeffekt av många faktorer: underlag, temperatur, yttre påverkan osv.
Du uppfattar ett blankt tak som "buligare" än ett matt, det blev vi också informerade om av plåtläggaren. Vi valde därför en matt nyans (ärggrön) då vi visste att taket förmodligen inte är helt jämt (har typ 35mm plank som ligger från nock till brytning (mansard-tak), sedan är det liggande spont).
Svart är generellt mer känsligt än andra färger (röd, grön) i min uppfattning. Det blir också mer tydligt när taket är rent, vilket det inte kommer vara speciellt länge misstänker jag.
Jag kan inte direkt se bulorna på vårt tak vid normala vinklar, det är vid vissa vinklar som det framträder. Det gynnas så klart av ett mansard-tak då man i princip inte ser ovandelen av taket, och nederdelen är ganska nära vertikal. Ett sadeltak som du har och enplanhus exponerar det mycket mer.
Jag tycker ojämnheten är i linje med vad jag är van att se, men det är som sagt mycket svårt att avgöra på stillastående bilder. Jag tycker du ska bilda dig en egen uppfattning genom att jämföra andras tak. Sen komma ihåg att en strävan efter perfektionism sällan gör en lycklig (eller rik) 😂
Det är extremt sällan jag sett ett tak som är helt slätt. Då plåten är tunn så känns det rimligt att det är en följdeffekt av många faktorer: underlag, temperatur, yttre påverkan osv.
Du uppfattar ett blankt tak som "buligare" än ett matt, det blev vi också informerade om av plåtläggaren. Vi valde därför en matt nyans (ärggrön) då vi visste att taket förmodligen inte är helt jämt (har typ 35mm plank som ligger från nock till brytning (mansard-tak), sedan är det liggande spont).
Svart är generellt mer känsligt än andra färger (röd, grön) i min uppfattning. Det blir också mer tydligt när taket är rent, vilket det inte kommer vara speciellt länge misstänker jag.
Jag kan inte direkt se bulorna på vårt tak vid normala vinklar, det är vid vissa vinklar som det framträder. Det gynnas så klart av ett mansard-tak då man i princip inte ser ovandelen av taket, och nederdelen är ganska nära vertikal. Ett sadeltak som du har och enplanhus exponerar det mycket mer.
Jag tycker ojämnheten är i linje med vad jag är van att se, men det är som sagt mycket svårt att avgöra på stillastående bilder. Jag tycker du ska bilda dig en egen uppfattning genom att jämföra andras tak. Sen komma ihåg att en strävan efter perfektionism sällan gör en lycklig (eller rik) 😂
Tack för inputJ jishi skrev:Vi lade bandtäckning för 1,5 år sen och i samband med detta så diskuterades också förväntningar på resultat, samt att jag började uppmärksamma alla tak jag såg för att ge mig själv rätt förväntningar. Kan delge mina observationer och tankar:
Jag håller helt klart med om det du säger att det är svårt att bli nöjd och glad med slantar på banken om man är perfektionistiskt lagd när man renoverar ett hus, och tyvärr är jag ganska petig gällande det mesta men försöker släppa det mer och mer för att, som du säger, få vara litet lycklig också
Sen skall jag väl tillägga att de som lagt taket är riktigt bra att ha att göra med och definitivt aldrig fått några dåliga vibbar i öht, utan han är lika mån som mig att jag ska bli nöjd, tyvärr har detta lejts ut vidare genom 2 parter så kommunikationen har varit bristande och om jag och plåtslagaren hade haft en direkt kommunikation från start hade allt nog landat litet annorlunda (som för dig då du gick på en annan färg efter att blivigt informerad vad du kan vänta dig osv).
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Tips för parkettläggning på ojämnt flytspackel?
Golv -
Varför går vattenpumpen så ojämnt?
Vatten & Avlopp -
Hur ojämnt kan underlaget vara för klinker o fix ?
Byggmaterial & Byggteknik -
Åtgärda ojämnt betonggolv med rörgenomförningar?
Golv -
Ojämnt värmeuttag från acktankar - råd och tips inför dockning?
Ved, Pellets, Flis