Som relativt ny ägare av hus håller jag på att lära mig hur jag ska bete mig för att vi som bor i huset, men även huset själv, ska må så bra som möjligt.

Jag har startat upp min prenumeration på tidningen "Gör det själv" efter många års uppehåll och har i den läst i flera artiklar att man ska vädra 2-3 gånger per dag! :x Sen vi flyttade till huset och utetemperaturen varit lägre än innetemperaturen har vi nog vädrat tre gånger totalt, detta alltså sen kanske september!

Hur gör ni andra? Vädrar ni verkligen flera gånger per dag?

Tilläggas bör att huset har självdrag och jag har öppnat upp alla friskluftsventiler (som var igenmålade när vi flyttade in) och vi eldar regelbundet i kassetten vi låtit sätta in i gillestugans öppna spis i källaren. Vi upplever inte att luften i huset känns unken eller fuktig och vi har inga problem med imma på insidan av fönstren. Än har det ju inte varit riktigt kallt här i Stockholm så vi får väl se när/om kylan kommer på riktigt denna vinter eller om vi slipper den. (Kall luft brukar ju iofs vara ganska torr så det kanske inte är kallväder som brukar vara problemet.)

Mvh
Fred

Vintertid vädrar jag aldrig om man nu inte har lyckats rökfylla eller göra något annat som kräver vädring.

Eldar pellets som slukar stora mängder luft och håller murstocken varm så att självdraget funkar hyfsat. Sen körs köksfläkten o så vidare.

Sommartid så vädras det dygnet runt!

Om du oroar dig över miljön inomhus så finns ju ftx aggregat som ventilerar utan att öka driftkostnaden nämnvärt.

Annars är det ju bara o bo ett tag och känna in sig om hur ventilationen fungerar

Vadå vädra? Har man en fungerande normventilation behövs det aldrig vädras. Enda gången vi har fönster öppna är på sommaren om det blir för varmt inomhus.

Senast jag vädrade var 2008 när renoveringen precis startats och det låg en död grävling under köket.

Har självdrag och luften inomhus känns helt okej.

• Gilla
Real7
  • Laddar…
Vanligaste orsaken för mig att vädra är att det är för varmt inne och samtidigt svalare ute. Näst vanligaste orsaken är att jag producerat onormalt mycket os i samband med matlagning. Inget av detta sker i närheten av 2-3 gånger per dag.

Nästan alla vädrar varje natt. Hos mig har det stått öppet sovrumsfönster åtminstone sen nyår.

Kan väl hända att badrummet behövs vädras ut ibland pga......:o:D

• Gilla
Fredrik.engdahl och 1 till
  • Laddar…
har aldrig vädrat sedans huset blev klart (1,5 år sen), det sköter ventilationen o köksfläkten!

Vädrar badrummet när det badats. Annars eldar jag i kaminen mycket och tycker den suger tillräckligt mycket för att få bra klimat.

haavard skrev:
Nästan alla vädrar varje natt.
Va?! Läser man den här tråden så verkar det snarare vara så att de flesta aldrig vädrar.

Vi vädrar kanske ett par gånger per år, oftast i sovrummet morgonen efter konstiga middagskombinationer. Jordärtskockor, blomkål etc.

Jag vill nog påstå att för husets välmående så gör det varken till eller från om man vädrar (kanske undantaget hus som är igenbommade väldigt långa perioder).

Senast jag var på bullerkurs tog föreläsaren upp olika bullerkällor och hur de kan lösas. Enligt honom visar undersökningar att nästan alla vill ha öppet fönster när de skall sova.

Vädrar aldrig.
Fast hustrun sover med öppet fönster sommarhalvåret, för hon vill ha det så dj**a kallt när hon sover.
16°C verkar vara idealet :p

Om man undrar över luftkvalitén hemma är det bästa att fråga tillfälliga besökare.
Själv vänjer man sig snabbt vid sina egna odörer, stuglukt osv.
Men det gäller att fråga någon som vågar vara ärlig.

Skönt, då känner jag mig "normal"! :thumbup: Jag blev mycket förvånad när jag läste detta i tidningen. OK om de skrivit det en gång...men jag har som nämnts läst det flera olika gånger i tidningen, i olika sammanhang.

Jag har gjort ungefär som ni andra; vädrat om det luktat konstigt av olika mer eller mindre angenäma anledningar och under sommaren i princip dygnet runt på grund av värmen. Någon enstaka gång vädras det av pseudoanledningen att "få in lite frisk luft" kanske i samband med storstädning och det yr damm. Om något målats som luktar starkt kan det ju också vara skönt att få ut de värsta ångorna.

Just det, vi har också vädrat någon gång när vi bastat och duschat rejält i källaren. Det blev kondensfukt på innerväggarna så jag kände att det kunde vara bra att byta ut luften lite.

Det festliga är att tidningen bara för något nummer sedan hade en liten blänkare om att man inte ska tro på allt man läser...dock var det nog mer riktat mot allt som inte skrivs i deras tidning men jag räknar med dem ändå. Därför är forum så bra, eftersom man kan få fler vinklar än bara från en tidningsredaktion och deras skribenter!

Med tanke på hur mycket skit det står i tidningen så verkar det som man borde vädra när man läst den..

KnockOnWood skrev:
Om man undrar över luftkvalitén hemma är det bästa att fråga tillfälliga besökare.
Själv vänjer man sig snabbt vid sina egna odörer, stuglukt osv.
Men det gäller att fråga någon som vågar vara ärlig.
Så är det helt klart. Nu har vi inte bott i huset så länge så det är fortfarande inte "vår" lukt som sitter i väggarna så att säga. Därför noterar vi nästan alltid lukten när vi varit ifrån huset ett tag och vi har aldrig känt att det skulle vara något problem. Sen har jag en mor med mycket känslig näsa. Det fick vi erfara när hon var med på visningar inför husköpet och när vi letade sommarhus till henne och min far. Det blev inget sommarhus...alla luktade unket! :p Vårt hus fick dock godkänt och är så fortfarande!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.