cecar33 skrev:
Vid halv sju då eller?
Ja precis glömde skriva klockan.

Nyfniken skrev:
Jag vill också ha fönstret öppet. Men det går inte på grund av insekter, mopeder, sirener. Därför är fönstret stängt.
Insekter finns det enkla lösningar mot. (Jag har iofs inga problem med dem, merparten tycker bättre om att vara ute än inne.)
Det var lösningar mot mopederna och sirenerna som föreläsaren snackade om ;)

Att vädra för att sänka temperaturen är ju inte särskilt smart under den tid av året som man behöver värma huset. Det innebär ju nämligen att man släpper ut en massa av den värme som man betalat dyrt för att få.

Vill man ha svalare i sovrummet så är det väl i såna fall bättre att stänga av elementet i sovrummet och stänga dörren till övriga huset?

Att öppna ETT fönster ger ju också väldigt dåligt luftutbyte, då ska ju nämligen luft både in och ut genom samma fönster. Ska man vädra effektivt så är det ju korsdrag med ett öppet fönster i vardera ände av huset som gäller.

Nimajneb skrev:
Kan väl hända att badrummet behövs vädras ut ibland pga......:o:D
Skrytmåns!

Vädrar gör jag på sin höjd om jag har målat inne.....

Nerre skrev:
Att vädra för att sänka temperaturen är ju inte särskilt smart under den tid av året som man behöver värma huset. Det innebär ju nämligen att man släpper ut en massa av den värme som man betalat dyrt för att få.

Vill man ha svalare i sovrummet så är det väl i såna fall bättre att stänga av elementet i sovrummet och stänga dörren till övriga huset?

Att öppna ETT fönster ger ju också väldigt dåligt luftutbyte, då ska ju nämligen luft både in och ut genom samma fönster. Ska man vädra effektivt så är det ju korsdrag med ett öppet fönster i vardera ände av huset som gäller.
Ja, att sänka temperaturen i ett rum genom att ha öppet fönster under eldningsässongen är ju helt feltänkt. Däremot kanske man vill ha in frisk luft kontinuerligt.

Men den friska luften ska ju som sagt var ventilationen fixa.

Man har ju normalt tilluftsdon i sovrum (och vardagsrum och liknande) och frånluft i kök, badrum etc, så i alla normala bostäder så får man in frisk luft i sovrummet kontinuerligt. Detta oavsett om man har självdrag eller mekanisk ventilation.

Inte ens på sommaren brukar ETT öppet fönster vara ett bra sätt att få ner temperaturen i ett rum, dels som sagt var eftersom det inte blir nåt luftflöde, men också eftersom fasaden utanför oftast är väldigt varm och den luft man får in alltså är uppvärmd av fasaden. Det känns lite svalare när fönstret är öppet, på grund av att vinden ger luftrörelser, men så fort man stänger igen blir det lika varmt som innan (och det är ju ett tecken på att vädringen inte har sänkt temperaturen). En fläkt ger samma resultat (luftrörelse som gör att det känns svalare, trots att temperaturen inte ändras).

Jag tror att de som tycker att det hjälper att vädra för att få svalare inte har temometer som visar rumstemperaturen.

Jag har experimenterat lite hemma och har konstaterat att om vi ser till att ha alla persienner nerdragna (så man inte får in solvärmen) och sen vädrar korsdrag (i det här fallet från ytterdörren på nordvästvägg till sovrumsfönster på sydostvägg) 4-5 timmar varje kväll efter att utetemperaturen blivit lägre än temperaturen inne (jag brukar känna med handen att fasaden utanför sovrummet svalnat, om det blåser så att luften går från det hållet) så kan jag lyckas sänka temperaturen med ungefär en halv grad om dagen. Att att få ner temperaturen ett par grader kan alltså ta en veckas metodiskt arbete genom att vädra vid rätt tidpunkter och framförallt se till att inte värmen hinner komma tillbaka under dagen.

Missar man att dra för persiennerna en morgon (sambon tycker det ser fult ut när de är fördragna så hon går och drar upp alla persienner på kvällen) så förstör man snabbt en veckas "arbete"...

Nerre,

Vi står inför detta problem till sommaren och jag funderar febrilt på hur jag ska lösa det. Vi köpte huset i augusti så vi har inte fått känna på stekheta dygn i vårt sovrum som är lokaliserat i sydläge. Jag är övertygad om att det kommer vara outhärdligt för mig som vill ha svalt när jag sover. Det lustiga är att i vårt hus finns inga friskluftsventiler på markplan, all tilluft kommer via ventiler i källaren vilket gör att luften i sovrummet står ganska stilla.

Huset är inte något one-off utan hela kvarteret har liknade hus, sk Skandiahus, som byggdes samtidigt av (troligen) samma byggherre.

Som tur är finns alltid möjligheten att flytta ned i källaren där det är behagligt svalt.

Paxman skrev:
Jag är övertygad om att det kommer vara outhärdligt för mig som vill ha svalt när jag sover. Det lustiga är att i vårt hus finns inga friskluftsventiler på markplan, all tilluft kommer via ventiler i källaren vilket gör att luften i sovrummet står ganska stilla.
Det där är en typisk konstruktion av enplanshus med källare som är byggda på bl.a. 70-talet.

Vi har enplanshus med källare, självdragsventillation, fjärrvärme, efter att vi hade varit iväg i en vecka en vinter så bestämde vi att vi skulle installera FTXsystem. Numera har vi FTX, när vi kommer hem efter att ha varit borta en vecka så är inte luften instängd längre. Innan installationen så vädrade vi mha tvärdrag mer eller mindre varje morgon och kväll.

P
Är det inte så att rådet är att byta ut luften i huset 2-3 gånger per dygn. Ventilation är väl ett sätt att vädra?

Ja, ventilation är ett sätt att vädra, eller snarare kanske ett sätt helt kunna släppa det här med vädring.
Obs. förväxlas ej med att "släppa väder" vilket är något helt annat ;)

p.lundgren skrev:
Är det inte så att rådet är att byta ut luften i huset 2-3 gånger per dygn. Ventilation är väl ett sätt att vädra?
Nej, bättre upp! En gång varannan timme är tumregeln. Men det tycker jag är onödigt mycket iofs.

Betr. Paxmans problem
...på stekheta dygn i vårt sovrum som är lokaliserat i sydläge. Jag är övertygad om att det kommer vara outhärdligt för mig som vill ha svalt när jag sover...
Så är väl den logiska lösningen markiser för sovrumsfönstren.
Bättre att stoppa värmestrålningen innan den kommer in än med gardiner, persienner osv på insidan.

Tillägg
Vi byter luften 0,3 gånger per timma, inte 0,5 gånger.
Men vi är bara två personer.

Redigerat:
Markiser har vi funderat på men vi har en altandörr utöver fönstret i sovrummet så det måste bli en stor rackarns markis i så fall och det vet vi inte om vi är så sugna på.

En fördel med att inte göra något alls åt det är ju att man kan vara glad oberoende vad det blir för sommarväder; dålig sommar=skönt i sovrummet och kanonsommar=härligt för den sakens skull! :thumbup:

Lösningen på varma sovrum på sommaren stavas väl AC. Ingen vädring i världen hjälper när hela huset väl är uppvärmt till 30 grader.

Skaffa en luft-luft värmepump, så får ni både svalka och avfuktning samtidigt.

mycke_nu skrev:
Lösningen på varma sovrum på sommaren stavas väl AC. Ingen vädring i världen hjälper när hela huset väl är uppvärmt till 30 grader.
Exakt. När man har så varmt i huset så är ju hela huset så varmt. Golv, tapeter, sängar, stolar, elementvatten osv. så fort man bytt ut luften så värms den nya upp direkt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.