Huset har stått i 40 år utan frostskador så då är det nog frostsäkert. Någon som har målat tegel?
 
Det finns grader av frostsäkerhet, alltså hur tätt och hårt teglet är. En fasadsten kan till exempel mycket väl klara att frysa med den lilla fukt den får i sig av att sitta i fasad, men skulle kanske vittra om den låg som marksten och hade en mycket högre fukthalt. Jag antar då att det ställs högre krav på frosttåligheten för en fasadsten som är målad (och ju tätare färg, desto högre krav), jämfört med en fasadsten utan behandling.

Jag har ingen aning om hur man avgör frosttåligheten i en sten i vägg.

Och för övrigt tror jag inte att vi pratar om tegel här, utan mexisten. Jag har läst någonstans att den går att måla med silikatfärg, men jag vet inte var och skulle inte lita på det utan att hitta en bra källa. Antagligen skulle jag ringa till Yxhult och höra vad de säger om saken.
 
K
gaia skrev:
För stark puts - sprickor i tegelväggen.
Jag har svårt att tro att putsen kan ge upphov till sprickor i tegelväggen ;)
 
Om man nu ändå vill måla om teglet är det silikatfärg man ska ha då? Vilket fabrikat är bäst? Vi tänker använda demideck till trä detaljerna.
 
Jag läste i nån tidning att man måste slamma tegel innan man målar det. Antar att det är för att det inte ska spricka. Sen kan det ju hända att det finns nån särskild tegelfärg så man slipper slamma innan.
 
ktm250 skrev:
Jag har svårt att tro att putsen kan ge upphov till sprickor i tegelväggen ;)
det har jag också men läste om det på en dansk sida och dom om någon börde ha en bra kunskap om tegelfasader. Cementputsen kunde få sönder vanlig tegelmur till den grad att sprickor i muren upstår medan cementytan är intakt. Fukten är säkert inblandat i det också.
Och du själv påpekar ju ibland att man inte ska täcka en svag yta med en starkare ytbehandling ;).
gaia
 
"Silikatfärg är en helmatt, enkomponents fasadfärg avsedd för
målning på mineraliska underlag inom- och utomhus. Silikatfärg används på puts, betong, fasadtegel (frostbeständigt), fiberförstärkta mineralskivor (ex eternit) samt på gamla mineral- och silikatfärger... Silikatfärg har mycket hög vattenånggenomsläpplighet och kan andas ut inifrånkommande fukt. Färgen ger ett mycket gott skydd mot mögelbeväxning." Källa: Beckers

Hur ofta och om man behöver måla om tegel efter en tid har jag tyvärr inte en aning om, men ville slå hål på myten om att målat tegel fungerar sämre än omålat. Dessutom tycker jag att det är estetiskt tilltalande att bli av med de tråkiga fogarna på ett tegelhus, charmigt med målat! Måla på, men akta snickerier och fönster! Lycka till!
 
Jag rekommenderar att foga om fasaden istället. En hel del jobb men sen är det fortfarande en underhållsfri fasad utan ommålningar eller andra problem som kan uppstå när man målar på tegel.

Då kan du välja vilken fog du vill och som du tycker passar till det vita teglet.
 
Bricky skrev:
Jag rekommenderar att foga om fasaden istället. En hel del jobb men sen är det fortfarande en underhållsfri fasad utan ommålningar eller andra problem som kan uppstå när man målar på tegel.

Då kan du välja vilken fog du vill och som du tycker passar till det vita teglet.
Helt rätt! Även om man vill måla så måste fogarna repareras: skrapas rent av allt material som sitter löst och fyllas på nytt också på ställen där dom är urtvättade. Målar man dåliga fogar så släpper färgen av på dom sandiga utpinade ytor och ej jämn fyllda fogar ger ojämna skuggor som blir mer synliga vid enfärgat vägg.
Det jobbet sliper man oftast inte även om man vill bara måla en gammal och trött tegelvägg :).
En annan nackdel med vita/ljusa fogar är att dammet sätter sej lättare på fogens skrövliga yta än på den slätta tegeln och förr eller senare har man en rutmönster väl synlig igen.
Jag avråder inte att måla men vill hjälpa dej till ett medvetet val med alla för-och nackdelar det innebär
gaia
 
K
Bricky skrev:
Då kan du välja vilken fog du vill och som du tycker passar till det vita teglet.
Om det är mexitegel han har så ska han använda murbruk för kalksandsten.
 
K
gaia skrev:
det har jag också men läste om det på en dansk sida och dom om någon börde ha en bra kunskap om tegelfasader. Cementputsen kunde få sönder vanlig tegelmur till den grad att sprickor i muren upstår medan cementytan är intakt. Fukten är säkert inblandat i det också.
Och du själv påpekar ju ibland att man inte ska täcka en svag yta med en starkare ytbehandling ;).
gaia
Inte bara ibland utan alltid. :)
Det är därför det är så viktigt att veta vad det är för tegel innan man väljer produkter.
 
Har ett tegelhus som varirt målat ända sedan det byggdes -60 och det är målat direkt på tegel. Håller ca 20år mellan ommålningarna och det är dessutom enkelt att tvätta. Ommålning var lite jobbig då man fick penselstrycka alla fogar, men sedan rollade man resten och med 20års intervall så överlever man det också då det max blir 2 målningar och en är gjord.
 
Om man fogar om kan man lägga vit fog ovanpå den grå? utan att ta bort den gamla i ett tunnt lager?
Eller kan man måla bara över fogarna? Det låter som ett vansinnes göra att ta bort all fog först.
 
öland skrev:
Om man fogar om kan man lägga vit fog ovanpå den grå? utan att ta bort den gamla i ett tunnt lager?
Eller kan man måla bara över fogarna? Det låter som ett vansinnes göra att ta bort all fog först.
Jag tycker det låter som vansinnesjobb att måla om teglet. Men visst kan man ta bort fogarna och foga nytt, det är precis så man gör. Möjligtvis är det lite mer jobb som krävs men resultatet blir bättre tror jag. Sen är det en avvägning. Någon här berättar om målad fasad med tegel som inte kräver så mycket underhåll. Jättebra. Men är fogarna inte i tipptopp är det kanske ändå så att det måste fogas om inom några år och då kanske det är lika bra att ta smällen nu och göra det.
 
När jag var och pratade färg senast så sade man att silikatfärg etsar materialet. I mitt huvud översätts det till att färgen sitter som berget... Någon annan vet säkert detaljerna. Ett grannhus med vitt mexitegel och mörka fogar har målat helvitt, det blev helt klart ett lyft!

ps, orsaken till att jag pratade färg var putsväggarna i min källare. Valet föll dock på putsfärg, som är ännu mer fuktgenomsläppligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.