N
Hej. Har fasad takgips, och har spacklat skruvhålen 1 gång.
Tänkte slipa och spackla en gång till. Men spacklet har inte sjunkt mer än knappt synligt.
Behöver jag verkligen spackla en gång till ? Kommer måla med vit takfärg och roller så det blir lite grov yta.

Düsseldorff
Gör det en gång till. När du målar kommer "knappt synligt" förvandlas till "väldigt synligt".

• Gilla
tergo och 4 till
  • Laddar…
G
Försök att hoppa över mellanslipning, skrapa bara bort kanterna med spackelspaden och lägg på ett lager till.

Tomture61
Skruvskallar har jag spacklat / slipat 3-4 varv .
Slipper nog sånt om man lägger mer konvext med spackel .

Ossian K Olsson
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Gör det en gång till. När du målar kommer "knappt synligt" förvandlas till "väldigt synligt".
Detta hände mig! Dessutom krympte spacklet efter målning så nu ser det ut som fan!

Så till TS, gör det jättenoga, varenda litet märke kommer synas efter du målat sen.

T
Troligtvis behövs det en spackling till.
Vill du chansa så går det så klart att grunda, så ser man bättre var det behövs spacklas mer.
Sen är det bara att spackla vidare, och bättra på spacklingarna innan färdigstrykning.

Och jag håller med om att det räcker med att sickla av ytan mellan spacklingarna.
Slipper slipdamm, och lättare att spackla andra vändan.

N
G OMathson skrev:
Försök att hoppa över mellanslipning, skrapa bara bort kanterna med spackelspaden och lägg på ett lager till.
Ja, så gjorde jag även på första spacklingen, så det är ju inte mycket att slipa alls, men såååååå tråkigt !

En god vän till mig som är målare gav mig en gång rådet gällande att spackla tak (och övrigt måleri egentligen): spackla dugligt och slipa lite, grunda och gå därefter med släpljus för att hitta alla skavanker. Åtgärda dessa med snickerispackel och måla.
Det har funkar förvånansvärt bra och man slipper mycket onödigt jobb. Är man hyfsat Flink på handen med snickerispacklet behöver man i princip inte slipa det heller.

Däremot, se till att göra det ordentligt. Släpljus från fönster kan få resultatet av ett halvdant jobb att se bedrövligt ut när det kommer till tak.

• Gilla
Mats-S och 2 till
  • Laddar…
T
MickeTyr MickeTyr skrev:
En god vän till mig som är målare gav mig en gång rådet gällande att spackla tak (och övrigt måleri egentligen): spackla dugligt och slipa lite, grunda och gå därefter med släpljus för att hitta alla skavanker. Åtgärda dessa med snickerispackel och måla.
Det har funkar förvånansvärt bra och man slipper mycket onödigt jobb. Är man hyfsat Flink på handen med snickerispacklet behöver man i princip inte slipa det heller.

Däremot, se till att göra det ordentligt. Släpljus från fönster kan få resultatet av ett halvdant jobb att se bedrövligt ut när det kommer till tak.
Ett bra råd som jag också kan rekommendera då jag själv är utbildad målare med många år i branchen 👍

• Gilla
MickeTyr
  • Laddar…
Mats-S
T tebaone skrev:
Ett bra råd som jag också kan rekommendera då jag själv är utbildad målare med många år i branchen 👍
Kan bara instämma, perfekt arbetssätt om man är lat, men vill ha bra resultat ändå :)

• Gilla
MickeTyr och 1 till
  • Laddar…
N
Har ju lite svårt att förstå hur en nivåskillnad i spacklet som är mindre än nivåskillnaderna i den rollade ytan skulle synas, men säjer ni det så är det nog så.

Ossian K Olsson
N nova383 skrev:
Har ju lite svårt att förstå hur en nivåskillnad i spacklet som är mindre än nivåskillnaderna i den rollade ytan skulle synas, men säjer ni det så är det nog så.
Det är en av färgens magiska egenskaper! Tar fram minsta lilla misstag och sen får man se de och påminnas de för evigt!

N
Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Det är en av färgens magiska egenskaper! Tar fram minsta lilla misstag och sen får man se de och påminnas de för evigt!
😂

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.