975 läst ·
8 svar
975 läst
8 svar
Hur nära väggkant i öppen planlösning kan jag placera stor TV-möbel?
Lägenhetsfixare
· Stockholm
· 80 inlägg
Hej,
Sitter och planerar detaljerna för en platsbyggd TV-möbel i vårt vardagsrum, och har en detalj där jag behöver lite råd.
Möbeln ska vara längs i princip hela väggen där TV:n är nu, se bifogad planlösning. För att maximera förvaringsutrymmet vill jag ha möbeln så bred som möjligt. I hörnet mot balkongen har jag koll på vilken marginal jag vill ha, men i andra ändan, den mot hallen, så är jag osäker på hur nära hörnet/kanten på väggen möbeln kan vara.
Det handlar om tre delar:
Alla dessa tre tänker jag ska linjera i vänsterkant.
Men hur nära hörnet/kanten på väggen är det rimligt att gå? Iom den öppna planlösningen så finns det ingen vägg som stoppar en från att råka gå in i denna möbel. Dvs om man går från hallen och sneddar in i vardagsrummet. Jag funderar även på hur stor skillnad det kan bli när det gäller påverkan av ljusinsläpp från balkongfönstret in mot hallen.
Dom två valen jag står och väger mellan är 22 cm från hörn/kant, respektive 8 cm. Tror ni skillnaden blir stor? Vad tror ni blir bäst?
Takhöjden är 250 cm.
Sitter och planerar detaljerna för en platsbyggd TV-möbel i vårt vardagsrum, och har en detalj där jag behöver lite råd.
Möbeln ska vara längs i princip hela väggen där TV:n är nu, se bifogad planlösning. För att maximera förvaringsutrymmet vill jag ha möbeln så bred som möjligt. I hörnet mot balkongen har jag koll på vilken marginal jag vill ha, men i andra ändan, den mot hallen, så är jag osäker på hur nära hörnet/kanten på väggen möbeln kan vara.
Det handlar om tre delar:
- En TV-bänk, 54 cm hög (inkl sockel) och 52 cm djup inkl luckor
- Skåp högst upp i taket, nederkant 210 cm över golvet, 52 cm djupa inkl luckor
- Skåp direkt under dessa, nederkant 172 cm över golvet, 23 cm djupa inkl luckor
Alla dessa tre tänker jag ska linjera i vänsterkant.
Men hur nära hörnet/kanten på väggen är det rimligt att gå? Iom den öppna planlösningen så finns det ingen vägg som stoppar en från att råka gå in i denna möbel. Dvs om man går från hallen och sneddar in i vardagsrummet. Jag funderar även på hur stor skillnad det kan bli när det gäller påverkan av ljusinsläpp från balkongfönstret in mot hallen.
Dom två valen jag står och väger mellan är 22 cm från hörn/kant, respektive 8 cm. Tror ni skillnaden blir stor? Vad tror ni blir bäst?
Takhöjden är 250 cm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
skillnaden blir 14cm 🤣B BostadsBubbel skrev:
Jag skulle ta 8cm för att få in mest ljus från balkongfönstret i vardagsrummet där man skall vistas. I hallen kan man använda lampor vid behov. Dimbara t.ex.B BostadsBubbel skrev:
Lägenhetsfixare
· Stockholm
· 80 inlägg
Antingen ska möbeln ha lite luft till fram till hörnet. Då upplevs möbeln som medveten och rummet får ett bra flöde. Det blir en väldigt stor möbel och rummet kommer att upplevas som mer långsmalt när den här möbeln kommer in. Det kan å andra sidan vara positivt, och definiera själva vardagsrummet. Det beror också lite på hur själva möbeln ska byggas, material och vad som ska finnas i den om det är ngt som syns som på en hylla eller om det är stängda luckor. Jag tror att 22 cm kan vara tillräckligt för att få till det där medvetna flytet runt hörnet men bäst är att ställa dit ngt lagom långt ut testa hur det känns när du går runt hörnet och hur det känns i rummet.
Eller så kan du göra möbeln ända ut till väggen, som en ny vägg. Då får du en inbyggd känsla som också kan vara trevligt.
Att ha åtta cm blir lite som att det inte var tillräckligt långt eller lite för långt.
Edit: det kan vara så att jag missförstod din fråga. Jag fick uppfattningen att du skulle bygga en möbel över i princip hela väggen där det står tv...
Eller så kan du göra möbeln ända ut till väggen, som en ny vägg. Då får du en inbyggd känsla som också kan vara trevligt.
Att ha åtta cm blir lite som att det inte var tillräckligt långt eller lite för långt.
Edit: det kan vara så att jag missförstod din fråga. Jag fick uppfattningen att du skulle bygga en möbel över i princip hela väggen där det står tv...
Lägenhetsfixare
· Stockholm
· 80 inlägg
Bra input. Jag har inte ens reflekterat över tanken på att ha möbeln ända ut till väggen. Möbelns färg och mönster (mörk solit trä) kommer inte matcha väggen (vit, slät). Och möbeln är ju uppdelad i tre delar, sett från sidan. Vet inte om det skulle se konstigt ut. Svårt att visualisera för mig.Jiji skrev:
Antingen ska möbeln ha lite luft till fram till hörnet. Då upplevs möbeln som medveten och rummet får ett bra flöde. Det blir en väldigt stor möbel och rummet kommer att upplevas som mer långsmalt när den här möbeln kommer in. Det kan å andra sidan vara positivt, och definiera själva vardagsrummet. Det beror också lite på hur själva möbeln ska byggas, material och vad som ska finnas i den om det är ngt som syns som på en hylla eller om det är stängda luckor. Jag tror att 22 cm kan vara tillräckligt för att få till det där medvetna flytet runt hörnet men bäst är att ställa dit ngt lagom långt ut testa hur det känns när du går runt hörnet och hur det känns i rummet.
Jo, du uppfattade mig korrekt. Inte precis hela väggen, då det skulle blockera balkongdörren, men ganska nära (sista biten är det en grund bokhylla). Golv till tak, förutom utrymmet runt TV:n.Jiji skrev:
Min första tanke var oxo att ha den ända ut till väggen.B BostadsBubbel skrev:
Om möbeln skall konstrueras lär det gå att välja den färg på gaveln som passar bäst. Måla med samma färg som väggen, eller vad som blir snyggast.
Gavelns tre delar kommer se lika uy även om den står 8 eller 22cm från kanten. Är det utseendet ett problem bör man kanske fundera på designen ett varv till. Testa vitrinskåp åt vänster eller något...
Lägenhetsfixare
· Stockholm
· 80 inlägg
Jag vill ha så stor möbel som möjligt, men fortfarande snyggt och praktiskt. Placeringen till höger är fast. Det är i vänsterkanten jag inte bestämt mig.O skrev:
Lägenhetsfixare
· Stockholm
· 80 inlägg
Väggen är vit. Jag är inte så förtjust i vita möbler. Tanken är en väldigt mörk färg på möbeln.O skrev:
Det var just tanken på att sidan skulle bli som en ny vägg som jag reagerade på. Dvs att den är dikt an kanten, och smälter ihop med den. Då tänker jag att skillnaden i färg kan se lite udda ut.O skrev:
Klicka här för att svara