Svarar igen med en modifierad fråga - hur sannolikt är det att man behöver komma åt själva brunnen? Jag väger för- och nackdelar med att bygga över den. Spara ur hål i plattan är inte aktuellt pga badrum just där.

Så länge det inte blir läckage så är det nog inga problem, men går slangen sönder så är det bara att borra ett nytt hål.

Protte

Tack! Men varför skulle slangen gå sönder? Den ligger ju stilla nere i marken. Mullvad? ;-)

Materialfel.
Granne fick läckage på en ganska nylagd vattenledning.
Varför läcker min kulvert?

Protte

Aha. Om man lägger platta på mark precis bredvid brunnen (som ligger 70 cm under marknivå, kan man då gräva ett 70 cm hål precis bredvid plattkanten när huset står färdigt, utan att underminera huset? Nu utan hus gick det fint att gräva ner 80 cm, 50 cm i diameter, helt lodrätt. Rasar inte igen eller så.
DSC_0062.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Som input. Jag kommer bygga ut huset med källare. Energibrunnen kommer hamna under källarplattan.
Jag resonerar så att risken att jag kommer behöva ta upp slangarna någongång känns minimal. Om man ens får upp dem efter de har legat där i +10 år. De kan nog vara ett med berget vid det här laget. Har inte läst att någon har tagit upp slangen. Var en som har fått intryckt slang av för kall borra. Det löstes med att trycksätta slangen.
Skiter det sig så är det bara borra ett nytt hål.
Dumt att behöva ändra utbyggnaden till något halvdant för ett hål i backen skull.

Redigerat:
  • Gilla
BiFuel
  • Laddar…
Ja, jag funderar i liknande banor. Vad kostar det att bara borra ett nytt hål? 180m, 2 meter till berg.

Runt 50-60 tusen för 200 meter med 6 meter foderrör.

Med bygg en "källare" under plattan med en ingång som går att gräva fram om det behövs, om du gjuter runt din utgrävning så kan du ju inte underminera.

Protte

prototypen skrev:
Med bygg en "källare" under plattan med en ingång som går att gräva fram om det behövs, om du gjuter runt din utgrävning så kan du ju inte underminera.

Protte
Du tycker inte det låter meckigt bara för att få tillgång till ett hål som trots allt har en väligt liten risk att det händer något med?

Har man har provtryckt det efter man har gjort en åverkan på den och när slangen väl ligger i mark,med svetsade kopplingar, foder och lock korrekt. Då är risken minimal att något ska hända borran.
Och trots allt om det skulle mot all förmodan skita sig (vad det nu skulle kunna vara?) så kostar det inte så hiskligt mycket pengar att borra ett nytt.

TotalControl skrev:
Du tycker inte det låter meckigt bara för att få tillgång till ett hål som trots allt har en väligt liten risk att det händer något med?

Har man har provtryckt det efter man har gjort en åverkan på den och när slangen väl ligger i mark,med svetsade kopplingar, foder och lock korrekt. Då är risken minimal att något ska hända borran.
Och trots allt om det skulle mot all förmodan skita sig (vad det nu skulle kunna vara?) så kostar det inte så hiskligt mycket pengar att borra ett nytt.
Källaridén var trots allt lite rolig... ska fundera på det - kanske kan dubblera som matkällare :)

Vi borrade och installerade för 6 år sedan och allt har tuffat på sen dess. Det är därför jag har lite svårt att se vad som skulle hända med kraftiga slangar och kopplingar som vara ligger still 70 cm under mark.

Bygget närmar sig. Lutar nu av olika anledningar åt krypgrund istället. Slangarna kommer då att gå under eller till och med hängande i luften i krypgrunden. Vet inte vilket som vore bäst. Befintliga borrhålet kommer att vara ca 30-40 cm från kommande husvägg.
Har pratat med flera sakkunniga som säger att det inte ska vara något problem.

Blir slangarna hängande i luften måste de nog isoleras ordentligt, gissar jag. Annars är det nog risk att fukt i luften kondenserar och fryser till is på slangarna. Utöver det är det nog inga problem.

Ja, tanken var tjock isolering på dem.

@BiFuel tänkte bara höra om en uppdatering. Hur har det gått? Blev resultatet bra?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.