Byggahus.se

Hur mycket tål era spikpistoler?

4k läst  12 svar

1. I
    Medlem · Nivå 13
    Jag ville ha en spikpistol för ett enda syfte, att spika upp panel på min utbyggnad. Gick därför på snikalternativet och köpte en Meec på Jula när den var nedsatt till 899:- Inte mycket pengar och man får väl vad man betalar för, men spikpistolen höll för kanske 1-200 spik och sen var det en kvist ivägen och spiken gick inte igenom vilket gjorde att huvudet på pistolen fick sig en liten törn, ej synligt. Efter det spikade pistolen snett. Jag reklarmerade och fick en ny. Nu efter ungefär lika många spik var det samma visa igen.

Jag förstår att spikpistoler är känsliga och att man måste vara försiktig för att de ska hålla, men jag kan inte veta om det är en kvist eller spik ivägen i reglarna bakom panelen så hur jag än gör riskerar jag att förstöra spikpistolen om den är såpass känslig som det verkar.

Är märkespistolerna så mycket bättre att detta inte kan hända?

2. mattiasp
    Moderator · Nivå 17
    Ja,märkespistolerna, eller i alla fall min Bostitch, lider inte av felaktigt härdade slagstift. Jag har av misstag skjutit en ankarspik rakt igenom ett spikbeslag bredvid hålet utan att maskinen har tagit skada. Självfallet är märkespistolerna lite dyrare, men om du beställer en "reconditioned" eller motsvarande från exempelvis Toolking eller någon liknande behöver det inte bli så hiskeligt dyrt.

Jag har en sån här som jag är nöjd med:
    http://www.toolking.com/bostitch-f21pl-factory-reconditioned-framing-nailer

3. F
    Medlem Nivå 7
    Har en Dewalt som slagit i 10-tusentals spik utan problem.

4. I
    Medlem · Nivå 13
    Den ser onekligen trevlig ut för de pengarna!

Vi får se vad Jula säger i eftermiddag när jag kommer dragandes med spikpistol nr 2!

5. C
    Medlem Nivå 3
    Jag har skjutit ca 10k 3" och 4" spik med min pistol från Biltema, fått säkert hundra kvistträffar då pistolen flyger ut från trästycket... Den har funkat som den ska ända ner till -15 grader (även om det var något som läckte lite inuti i den när det var som kallast), blivit tappad ner i betonplatta eller grus en handfull gånger från 1-3 meters höjd. Enda problemet jag haft är att den inte orkar skjuta genom 2" tjocka reglar av ek, men de lyckades jag inte heller spika för hand utan att förborra, så det kanske inte är något man kan förvänta sig, så jag är klart nöjd!

6. FredrikR
    Verktygstokig · Nivå 21
    Jag lånade en Biltema 90mm spikare när min gasdrivna Hitachi pajat och Bilteman funkade fint så länge man inte tömde magasinet helt innan man fyllde på en ny remsa. :)

7. A
    Medlem Nivå 15
    Jag har skjutit 10-tusentals spik med min rea-pistol från Harald Nyborg. Jag verkligen inte varit snäll mot den (den var ju så billig) och den har också ramlat ner från taket åtskilliga gånger. Men den spikar på med friskt mod.

Så saker MÅSTE inte vara dåliga för att de är billiga.

8. I
    Medlem · Nivå 13
    Jag lyckades reklamera även spikpistol nr2, och denna gång valde jag att inte köpa en ny. Jag är säker på att jag hanterat spikpistolen korrekt och det verkar inte vara dåliga exemplar jag fått utan snarare en dålig produkt. Jag får handspika gaveln på utbyggnaden! Lär ta lite mer tid men det är görbart :)

9. Enk Projektet
    Medlem · Nivå 14
    Har en Biltema, jag har tappat räkning på hur många kartonger spik men det är många:) använder den till allt...
    Kör med 10 bar....

10. M
    Husägare · Nivå 6
    Kan också flika in att det inte måste vara skräp för att det är billigt. Dock så är ju "måste inte vara skräp" samma sak som "det är en riktigt bra produkt".

Kört en hel del spik, (samt misshandlat den ganska hårt rent allmänt med damm, tappad i golvet, skopan o.s.v) med en 90mm picka från Harald Nyborg. En grå "TRU" tror jag den heter, även om den skulle gå sönder nästa gång jag spikar känner jag mig nog rätt nöjd med köpet då jag skjutit rätt mkt spik redan och bara gav 599 för pistolen. Får se hur länge den håller, den fungerar kanon än så länge.

Även två dyckertpickor, samt två klamerpistoler (16ga, 18ga, samt stora och små klammer) från biltema, och de har också fungerat i stort sett felfritt. Minsta klammerpickan trilskades lite ett tag, men efter en rengöring får den fint igen.

Jag är nöjd med pistolerna, men jag är övertygad om att jag varit ännu mer nöjd med en proffsmaskin. Går någon sönder så kommer den nog ersättas med en proffspicka, men då vet jag lite mer vad jag är ute efter och vad jag vill ha iaf. Men vad vet man, de jag har kanske håller livet ut? :D

11. S
    Medlem Nivå 7
    Jag köpte en urbillig på harald nyborg och det har fungerat till100%. Jag fick den för ca 400 kr och fullpriset är ca 1300 kr. Kompressorn är även den haralds billigaste 1000kr och inte heller där några problem hittills.

12. M
    Husägare · Nivå 6
    Rackarns, gjorde du en ännu bättre affär än mig? :p Det var halva priset när jag slog till, ordinarie 1199 och nedsatt till 599. Antar att du har en likadan (grå/svart).

13. G
    Medlem Nivå 6
    Har en tjep för 3+m som har gått 30'spik men fortfarande tuffar på. Nästa blir gasdriven istället...