2 621 läst ·
19 svar
3k läst
19 svar
Hur mycket skulle ni betala för denna digitalbox?
Idag finns det en box från A2B som kodar av 3 fria kanaler och modulerar ut dessa på vanliga analoga frekvenser i stereo, tror den går på runt 3.500:-. Även om det är lätt att sätta en kortläsare på denna modell blev A2B förbjudna att göra detta pga pirat-risken, så oavsett vad någon uppfinner, stupar det på juridiken/upphovsrätten. Bolagen struntar helt i om det kopplas in i en villa, det är helt aja-baja.
Rent teknisk kan det fungera för marknätet men inte för satellit, då satelliten kör med 2 polarisationer där frekvenserna "överlappar" varandra med några mhz. Som TLovskog skrev blir det också ganska ointressant att omvandla digitalt till composite analog hf-signal, då vore det bättre med en fet dataström, där x antal sdi-kanaler då kan matas ut, men komponentpriset landar bara det på flera tusen, så då gäller det att uppfinna smarta kretsar samt kablage som inte kostar en förmögenhet.
Rent teknisk kan det fungera för marknätet men inte för satellit, då satelliten kör med 2 polarisationer där frekvenserna "överlappar" varandra med några mhz. Som TLovskog skrev blir det också ganska ointressant att omvandla digitalt till composite analog hf-signal, då vore det bättre med en fet dataström, där x antal sdi-kanaler då kan matas ut, men komponentpriset landar bara det på flera tusen, så då gäller det att uppfinna smarta kretsar samt kablage som inte kostar en förmögenhet.
Jo, för eller senare så händer väl det. Men förhoppingsvis hinner tekniken mogna lite innan dess.roli skrev:
Jag har haft extra-box och gillar det inte. I princip gäller ju färre apparater desto enklare!
Framför allt då en dekoder-box inte tillför något man inte haft innan, bara en till apparat och en till fjärrkontroll att hålla reda på.
Spix skrev:Hur mycket skulle ni betala för en digitalbox som sätts mellan Antenn/Parabol och övriga TV-apparater och som kodar av alla kanaler samtidigt (så länge man betalt för kanalerna och har ett kort), vilket skulle göra att man kan titta på vilka kanaler man vill på hur många TV-apparater som helst och även spela in andra program - alltså, precis som innan digitaliseringen.
En box - alla kanaler överallt.
Bakgrund:
Då Sverige i dagsläget bara har stenåldersboxar till TV:n funderar på att kolla av hur långt övriga världen kommit med digitalboxar. visserligen har de andra standarder, men det borde gå att modifiera. Hitar jag en funderar jag på att modifiera om det går och importera om det finns tillräckligt stor efterfrågan.
Nu gör jag en liten marknadsundesökning: Kan ni tänka er att köpa en sådan box, och hur mycket skulle ni i så fall kunna pröjsa? Motivera gärna era svar.
Klockrent en sån vill jag Ha.
Som det ser ut idag här hemma, så har vi 5st tv apparater i 5 olika rum.
Dessa är ihoppkopplade via mitt egna analoga nät via vardagsrummet där alla burkkar står.
1an 2an och 4an finns givetvis alltid i nätet samt de kanaler som boxarna står på samt Video och DVD.
Det blir iaf några valmöjligheter. när de släcker analoga systemet försvinner tyvärr stora delar av dessa funktioner.
Varför tvinga oss att ha en BOX per TV ? snacka om stenåldern.
Tänk va praktiskt det skulle vara att ha EN box som monitorar ut alla digital kanaler den tar imot. KLOCKRENT
Klicka här för att svara