Jag har nyligen renoverat köket och valde då mellan två uppvärmningsalternativ; golvvärme eller konvektorelement under bänkarna. Det blev det billigare alternativet men nu upplever jag att de låter väldigt mycket om fläkten i elementet.

Mitt element är Eveco SpaceSaver SS80

Har du också konvektorelement i sockeln? Hur mycket tycker du det låter? Finns det någon data kring detta, jag hittar då inget..

Bör jag reklamera alternativt byta märke?

• Konvektorelement från Smith's installerat i kökssockel, med ventilationsgaller och kontroller på framsidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
I alla recensioner jag sett för såna där har man klagat på ljudnivån...

36 dA i normalläge är väll inte högt för att vara en fläkt som låter. Men boost är ju högre. Vet du vilket läge den kör i?

Jag har haft en sån i köket i 10 år och på högsta läget så låter den väldigt högt. På normalläget "ok", men absolut inte ljudlös.

36db är högt inomhus när det är tyst.

Jag har en stor eveco konvektor i garaget, fläkt på lågfart och golvvärmevatten in. Den värmer hela garaget till 17-18 grader när det är som kallast ute. Ljudnivån är ju ok för ett garage, men inomhus i boyta skulle det inte vara roligt. Den ligger också runt 36-37db i specifikationen.

MathiasS MathiasS skrev:
36db är högt inomhus när det är tyst.

Jag har en stor eveco konvektor i garaget, fläkt på lågfart och golvvärmevatten in. Den värmer hela garaget till 17-18 grader när det är som kallast ute. Ljudnivån är ju ok för ett garage, men inomhus i boyta skulle det inte vara roligt. Den ligger också runt 36-37db i specifikationen.
Delar MathiaS åsikt att buller över 30 dB är hörbart och kan upplevas störande för några i sov- och andra bostadsrum, men så är det att ha en fläkt igång. Jag utgår från att apparatens ljudnivå är redovisad. Man får väga det mot andra egenskaper som stor kyl- eller värmeeffekt jämfört med fläktlösa apparater.

kickspace har betydligt lägre ljudnivåer i sin spec, stämmer det i verkligheten också?

Diagram över ljudtrycksnivåer (dBa) för olika kickspace-modeller vid 2,5 m avstånd; jämför modeller 500, 600, 800, 500E, 80S, 80D.

Se upp med hur ljuddata redovisas. Vill minnas det är så här.
Ljudeffekt är ljudet som kommer från källan.
Ljudtryck är ljudet på visst avstånd från ljudkällan i normaldämpat rum.
Ljudeffekt är högre än ljudtryck för samma ljudkälla.

Spacesaver ljudtryck redovisas för 1,5 m avstånd, till skillnad från kickspace som mäter vid 2.5 m avstånd, så du har helt rätt, siffrorna är inte jämförbara.

För en punktkälla avtar ljudtryck kvadratiskt med avståndet, så vid 2.5 m är det 36% av vad det är på 1.5, vilket bör motsvara -4.4 dB

Så i teorin blir kickspace fortfarande vara betydligt tystare, men kanske finns fler skillnader i metodiken jag missat.

Ljudnivå blir prio ett i vårt val, så får gärna mer input och erfarenheter om upplevda skillnader från forumet

Är inne på samma problem nu.
Verkar som marknaden ägs av 2 leverantörer.
Vad bestämde du dig för till sist? Och hur blev resultatet?

A ajn82 skrev:
Spacesaver ljudtryck redovisas för 1,5 m avstånd, till skillnad från kickspace som mäter vid 2.5 m avstånd, så du har helt rätt, siffrorna är inte jämförbara.

För en punktkälla avtar ljudtryck kvadratiskt med avståndet, så vid 2.5 m är det 36% av vad det är på 1.5, vilket bör motsvara -4.4 dB

Så i teorin blir kickspace fortfarande vara betydligt tystare, men kanske finns fler skillnader i metodiken jag missat.

Ljudnivå blir prio ett i vårt val, så får gärna mer input och erfarenheter om upplevda skillnader från forumet

Om andra har mer erfarenhet att dela med sig angående ljudnivå och värmespridning mottas det med stor tacksamhet.

K Kim Sven skrev:
Är inne på samma problem nu.
Verkar som marknaden ägs av 2 leverantörer.
Vad bestämde du dig för till sist? Och hur blev resultatet?

Om andra har mer erfarenhet att dela med sig angående ljudnivå och värmespridning mottas det med stor tacksamhet.
Inte blivit av ännu

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.