Okej, jag missförstod dig.
Jag ser det ändå inte som ett stort problem.

Jag håller principiellt med om Tomtoms resonemang, och delvis därför skulle jag egentligen hellre vilja ha 5 x 10A än 3 x 16A.

Men för att få 5 x 10A behöver jag då alltså 5 fasledare, 2 nolledare och 2 jordledare på vardera 1,5mm. Det är 9 trådar. Det får jag in i 20mm-röret. Men om jag förstår resonemangen länrge upp i tråden rätt får/bör elektrikern inte göra så, eftersom det då blir två grupper i samma rör och det inte är tydligt vilka kablar som hör till vilken grupp.

Är det möjligt att klämma in 2 st kablar (5 x 1,5 mm) i ett 20 mm-rör? Då blir det tydligt vad som är vad. Men nej, det får nog inte plats. Men kanske en 5 x 1,5 mm kabel och 4 st lösa 1,5 mm FK-trådar? I så fall är det ju tydligt vilka trådar som hör till vilken grupp, tänker jag.

Redigerat:
Det är olämpligt. Men inte otillåtet vad jag vet.

Varför olämpligt?

H
Varför är många så besatta med att varenda apparat i köket ska ha en egen säkring? Kör ni verkligen micro vattenkokare brödrost elvisp och radiatorer på max samtidigt?

• Gilla
JSten
  • Laddar…
Av just den anledningen du nämnde. De blir inte tydligt separerade. Separata rör är att föredra. Men om det är ett befintlig kanalisation är det kanske inte rimligt att lösa det. Om det handlar om ett nybygge gör man inte så.

• Gilla
WaldenWoods
  • Laddar…
H halj skrev:
Varför är många så besatta med att varenda apparat i köket ska ha en egen säkring? Kör ni verkligen micro vattenkokare brödrost elvisp och radiatorer på max samtidigt?
Radiatorerna vill jag kunna fjärrstyra, eftersom det är ett fritidshus. Därför behöver de ha egen tråd från centralen, och kan således inte dela tråd med annat.

Mikro med grill kräver 10A i sig själv, när grillen är påslagen. Vattenkokare på 2200W kräver också nästintill 10A i sig själv. Är jag "besatt" som vill kunna köra dem samtidigt, och ändå kunna använda en elvisp? Tycker inte det.

Hade jag bott själv i huset hade det kanske inte spelat så stor roll. Jag vet ju hur elen är dragen. Men att familjens medlemmar ska behöva tänka på att planera sin matlagning efter vad man kan köra samtidigt, och inte? Nej, minsann. Så vill jag inte ha det. Och nej, jag tycker inte det gör mig "besatt".

TRJBerg
H halj skrev:
Jag har gjort det. Nuförtiden har jag inte behovet att köra elradiatorer samtidigt med det övriga. Men ofta behovet att köra mikro + vattenkokare + brödrost samtidigt. Typ frukost för flera personer.

• Gilla
WaldenWoods
  • Laddar…
Visst är det bra att kanske ha flera matningar till ett kök men man behöver inte överdriva heller. Matning till värme drar man knappast ihop med annan matning. Då är det inte särskilt bra planerat och man drar såklart inte bara ett rör där allt ska rymmas. Värme, spis, matning kyl och frys, Sen kanske två matningar till uttag som delas upp lite fint. Alla dessa har lämpligtvis egna rör.

S Stefan1972 skrev:
Visst är det bra att kanske ha flera matningar till ett kök men man behöver inte överdriva heller. Matning till värme drar man knappast ihop med annan matning. Då är det inte särskilt bra planerat och man drar såklart inte bara ett rör där allt ska rymmas. Värme, spis, matning kyl och frys, Sen kanske två matningar till uttag som delas upp lite fint. Alla dessa har lämpligtvis egna rör.
Jag har förenklat lite i min frågeställning, för att förstå principerna.

Detta är inte all eldragning till ett helt kök, det är till en del av köket som ligger andra sidan ett valv, dit dragningen är lite klurig. "Inte särskilt bra planerat" - nej, det kan du ju ha rätt i, man hade inte kommit så långt i tankarna kring förberedelse för eldragning när huset byggdes på 1700-talet. Och jag vill inte fräsa in rör i 1700-talsbjälkarna, och göra redan gjort arbete ogjort, om det finns andra lösningar.

Förstår inte var du fick kyl och frys ifrån, det har inte nämnts i tråden. De står på annat håll och kommer ha egen JFB. Spisen är inte heller inblandad här, den har också helt annan matning.

För säkerhets skull så att du slipper kommentera det kan jag nämna att kaffebryggare, diskmaskin och värmepump inte heller kommer matas i det rör jag nämner.

1. Ska du leja en elektriker är det väl enklast om han på plats löser dina problem, han torde ha minst samma kunskapsnivå och idéer som några okända deltagare på ett forum.
2. Tänker du göra jobbet själv så bry dig inte om inläggen som inte stöder dina tankar så får du exakt som du vill

• Gilla
  • Haha
Tomtom79 och 2 till
  • Laddar…
WaldenWoods StockholmM skrev:
Jag har förenklat lite i min frågeställning, för att förstå principerna.

Detta är inte all eldragning till ett helt kök, det är till en del av köket som ligger andra sidan ett valv, dit dragningen är lite klurig. "Inte särskilt bra planerat" - nej, det kan du ju ha rätt i, man hade inte kommit så långt i tankarna kring förberedelse för eldragning när huset byggdes på 1700-talet. Och jag vill inte fräsa in rör i 1700-talsbjälkarna, och göra redan gjort arbete ogjort, om det finns andra lösningar.

Förstår inte var du fick kyl och frys ifrån, det har inte nämnts i tråden. De står på annat håll och kommer ha egen JFB. Spisen är inte heller inblandad här, den har också helt annan matning.

För säkerhets skull så att du slipper kommentera det kan jag nämna att kaffebryggare, diskmaskin och värmepump inte heller kommer matas i det rör jag nämner.
Nu pratade jag bara rent generellt och inte specifikt i ditt fall. Du nämner dock att du vill ha allt i samma rör och det var bara ett exempel på att det kanske är olämpligt.

Bästa svaret

WaldenWoods StockholmM skrev:
Men när jag har 7 x 1,5 mm (vanligen samma färger som ovan plus orange och vit tror jag) hur mycket säkring kan jag då ha på detta?
Det beror på vad du ska ha dem till. Normalt handlar detta fall om tändtrådar för en befintliga gruppen och då blir det ingen skillnad i avsäkring. Det kan inte gå en högre ström i dessa trådar sammanlagt än vad det gör i tre, det är fortfarande motsvarande 3 fullt belastade ledare.

Men nu kommer det fram senare i tråden att du funderar på en extra gruppledning i samma rör. Det är en helt annan fråga med ett helt annat svar. Det korta svaret är nej, gör inte så.

Två extra trådar handlar alltså om fas och neutralledare. Du ska inte nalla på neutralledaren för trefasgruppen även om det kanske inte är direkt förbjudet men då behöver dimensioneras för detta. Så enda rimliga lösningen är alltså en enda enfasgrupp extra. Den delar då endast skyddsledare med trefasgruppen vilket i sig kan generera diskussioner.

En extra enfasgrupp innebär fem belastade ledare i röret, mot tidigare tre. Belastningsförmågan sjunker och du har helt rätt i att man kanske måste säkra ned till under 10 A. Tumregelmässigt hamnar du dock nära 10 A, vilket tillåter dvärgar, C10, men inte smältsäkring. Med sju belastade ledare hamnar du klart under 10 A.

Effektmässigt får du 4*10*230=9.2 kW. Om du istället gör om ledningen till en trefasgrupp 2.5 mm² och 16 A så får du effekten 3*16*230=11 kW. Därmed kan vi nog lämna idén om en extra enfasgrupp i röret. Den är dessutom mycket ovanlig, kräver åtskillnad i dosor etc.

Då får du alltså en trefasgrupp med skilda syften, värme och uttag i kök. Det kan man ha synpunkter på men med tanke på omständigheterna får man acceptera detta. Förutsättningen är att elvärmen är enfasig, inte 400 V. Om värmen dessutom klarar sig med 16 A enfas så har du en fasledare som kan dedikeras till värmen och användas som styrtråd. Är det en nattsänkningstråd så kan du dra i den extra, den påverkar ju inte belastningen.

Jag håller med om att en liten elcentral i köket är på sin plats för fördelningen, så att uttag i köket får 10 A. Det är brukligt i bostäder. Det handlar inte bara om belastning, utan även om kortslutning.

• Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
1. Ska du leja en elektriker är det väl enklast om han på plats löser dina problem, han torde ha minst samma kunskapsnivå och idéer som några okända deltagare på ett forum.
2. Tänker du göra jobbet själv så bry dig inte om inläggen som inte stöder dina tankar så får du exakt som du vill
Jag skrev tydligt i postningen att jag har för avsikt att leja en elektriker. Absolut, han "löser mina problem". Men genom att vara mer påläst kan jag med honom diskutera alternativa lösningar, som eventuellt kan bli bättre nu - eller i framtiden när man ska göra förändringar.

Tänk att det är så provocerande att en amatör som lägger ett flertal timmar och långa forumdiskussioner på att lösa ett problem kanske kan komma till en bättre lösning än ett proffs som förväntas komma på en lösning på 5 minuter på plats. Det betyder inte att amatören plus forumdeltagarna tillsammans är "bättre" än proffset, bara att de tillsammans ger problemet ett större engagemang.

Det man inte vill ha när man kommer är en evig diskussion om vad som är bäst och hur man ska göra. Det är många vägar som bär till Rom och det finns inte enbart en som är den rätta. Kommer jag till en kund som har helt klart för sig hur det ska göras men jag tycker att en annan lösning är bättre är risken stor att endera får kunden ändra åsikt eller så får han hitta någon annan. Man orkar inte stå och argumentera för sina idéer hos någon som på förhand "vet" hur det ska göras.

• Gilla
Allmänobildad
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.