Ska såga till en bänkskiva i ek. Utrymmet är 120 * 70cm. I bakkant är det kakel som täcker rörelsemånen, men hur stor behövs, räcker 5mm?
I sidled ligger skivan mellan en heltäckande diskbänk och en stenskiva. Här borde rörelsemånen bli betydligt mindre men jag vill ju inte att den ska fastna när den rör sig djupled. Hur mycket ä rimligt att korta skivan så att den kan röra sig fritt men ändå hålla skarvarna så smala som möjlig?

Vet inte riktigt hur stor rörelsemån du behöver, men min skiva, som nog är 100cm djup, rör sig säkert en centimeter. Fäst i innerkant, så syns skillnaden bara på hur stort överhäng du har.
På längden har jag aldrig märkt någon förändring, trots att den nog är 370cm lång.

/ Fredrik

S
ek rör sig inte mycke.
tornhill har du ek? konstigt att den rör sig en centimeter

Vår är i ek, den rör sig max ett par mm om ens det. Att den skulle röra sig 10mm låter väldigt konstigt :x

2mm mot väggen och se till att du skruvar den underifrån med beslag som tillåter att den rör sig på bredden. Med så kort skiva kommer du inte behöva tänka direkt på längdförändringen och jag antar att du ändå kör en tunn sträng klar silicon mot diskbänken eller liknande Kör du silicon även på sidan mot stenbänken tänk på risken för missfärgning av stenen

Tack för era svar. Att den skulle expandera/krympa i längsled tänkte jag inte utan snarare att när den rör sig i djupled så ska den gå fri utan att fastna i diskbänk/stenskiva. Men jag antar att någon mm borde räcka för att den inte ska fastna.

Tack för varningen om silikon och missfärgning av sten, ska pröva på en liten stenbit. Men jag antar att missfärgningen här kommer över tid. Är det kanske bättre att använda latex?

MB77 skrev:
Vår är i ek, den rör sig max ett par mm om ens det. Att den skulle röra sig 10mm låter väldigt konstigt :x
SBH skrev:
ek rör sig inte mycke.
tornhill har du ek? konstigt att den rör sig en centimeter
Jo, det är ek.
Den ligger på en köksö, som jag tror är 100x370cm.
En enda planka, dvs inte stavlimmad eller skarvad, utan en rejäl trädstam, om det nu spelar någon roll.

Jag har ju inte MÄTT hur stor förändring det är på bredden, men den är skruvad i mitteln och man kan se att på varje sida är det en markant skillnad mot framkanten på luckorna, åtminstone 3-4mm. 3-4mmx2 blir då 6-8mm totalt. Kanske jag tog i med 10mm, låt oss säga minst fem då, dvs minst en halv procents utvigning. En "vanlig" bänkskiva är väl 62cm djup? Då kommer den att röra sig minst 3mm. Sedan kan jag tänka mig att en stavlimmad skiva rör sig mindre än en hel stock, vet inte om det stämmer.

/ Fredrik

Montering och underhåll avgörande
Trä är ett naturmaterial som
fortsätter att leva även efter avverkningen. Träet strävar konstant efter att
hålla samma relativa luftfuktighet som omgivningen och krymper vid låg
luftfuktighet och sväller vid hög luftfuktighet. En normal fuktighetsgrad
inomhus ligger på ca 50-60 procent vilket för en bänkskiva brukar medföra en
rörelse med ca 1-2 mm på bredden. Ökar fuktigheten till 85 procent kan dock
skivan röra sig med hela 10 mm. Därför är det viktigt att den monteras med
möjlighet till visst svängrum. En bänkskiva bör alltid skruvas fast och inte
limmas. Man bör borra rejäla hål - minst 10 mm - i konsolen eller underskåpets
sarg, och kompensera med stora skruvhuvuden eller brickor. Man bör också se till
att det finns 5 mm luftspalt mellan skiva och bakomliggande vägg.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.