3 702 läst · 9 svar
4k läst
9 svar
Hur mycket makadam krävs för trallbygge?
Är överkurs att grusa av hela ytan. Om det är gammal jord som är kompakt så skulle jag bara hyvlat av lite på ytan just där betongplattorna ska vara och sen lagt duk och någon dm 0-16 som kompakteras (för hand eller med padda).
Glöm inte ogräsduk under altanen för att förhindra att det växer upp genom den!
Har jämnat till och flyttat massor på baksidan så marken är nog inte kompakt än. Sätter sig väl till nästa år. Men strunta att ta ut flera ton grus då?
M Maximarcus skrev:Är överkurs att grusa av hela ytan. Om det är gammal jord som är kompakt så skulle jag bara hyvlat av lite på ytan just där betongplattorna ska vara och sen lagt duk och någon dm 0-16 som kompakteras (för hand eller med padda).
Ogräsduk? Jag antar att du syftar på markduk? Det hjälper inte, gräs växer rätt igenom den. Jag hade skalat av grässvålen och eventuellt lagt ut ett lager makadam under altanen. Där plattorna ska ligga hade jag grävt ur lite extra och lagt bergkross, antingen 0-16 eller 0-30 som paddas. Sedan jämna av det hela med ett tunt lager 2-5 så att det hamnar i våg.M Maximarcus skrev:Är överkurs att grusa av hela ytan. Om det är gammal jord som är kompakt så skulle jag bara hyvlat av lite på ytan just där betongplattorna ska vara och sen lagt duk och någon dm 0-16 som kompakteras (för hand eller med padda).
Om marken inte är kompakt än så hade jag hyrt ett jordborr och satt ner färdiga plintar. Några cm grus i botten av hålen bara. Enkelt och snabbt om marken som sagt är lättgrävd. Bra sätt att förankra eventuella stolpar till räcke.
När plintarna är på plats hade jag lagt duk över hela ytan för att hindra ogräset. Duk plus mörkret från däcket stoppar all tillväxt effektivt
När plintarna är på plats hade jag lagt duk över hela ytan för att hindra ogräset. Duk plus mörkret från däcket stoppar all tillväxt effektivt
tyvärr är det för mycket sten för jordborr. Annars hade jag satt plintar.
D Diablito skrev:Om marken inte är kompakt än så hade jag hyrt ett jordborr och satt ner färdiga plintar. Några cm grus i botten av hålen bara. Enkelt och snabbt om marken som sagt är lättgrävd. Bra sätt att förankra eventuella stolpar till räcke.
Nej, det finns särskild ogräsduk. Den är ofta svart och mycket billigare och avsedd just för detta ändamål. Det är ingen garanti för att det inte ska växa igenom men den är billig (10kr/m2 typ) så jag hade lagt det oavsett.N NoOne2k skrev:
Om det är nyplanerad mark där jorden inte satt sig riktigt så är det lite vanskligt att bygga altanen på plattor. Hur hög kommer altanen att bli? Kommer det gå att krypa under den? Då skulle det kunna vara ett alternativ med justerbara altanfötter (även om de är ganska dyra) så att man kan justera höjden i efterhand om (när) marken satt sig.
Kommer inte bli något trallbygge förens bäst år. Är marken tillräckligt stabil då tror du?
M Maximarcus skrev:Nej, det finns särskild ogräsduk. Den är ofta svart och mycket billigare och avsedd just för detta ändamål. Det är ingen garanti för att det inte ska växa igenom men den är billig (10kr/m2 typ) så jag hade lagt det oavsett.
Om det är nyplanerad mark där jorden inte satt sig riktigt så är det lite vanskligt att bygga altanen på plattor. Hur hög kommer altanen att bli? Kommer det gå att krypa under den? Då skulle det kunna vara ett alternativ med justerbara altanfötter (även om de är ganska dyra) så att man kan justera höjden i efterhand om (när) marken satt sig.
Svårt att svara på! Visst är det mycket bättre om det får gå en vinter först men kanske blir det lite sättningar ändå. Skulle det gå att komma åt under?
Sätter det sig kan du ju bara lyfta med domkraft och höja plattorna.
Men om du fyllt mycket och det är jord och lera så är det ju inte fel att vänta en vinter.
Sand och grus fylle är ju inte lika känsligt för sättning. Så det beror ju lite på ditt underlag.
Huruvida du lägger lite mer eller mindre makadam under plattorna har nog knappast någon betydelse
Men om du fyllt mycket och det är jord och lera så är det ju inte fel att vänta en vinter.
Sand och grus fylle är ju inte lika känsligt för sättning. Så det beror ju lite på ditt underlag.
Huruvida du lägger lite mer eller mindre makadam under plattorna har nog knappast någon betydelse
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Krävs bygglov för plank??
Bygglov -
Hej! Vad krävs för att bygga tak över altan med befintlig uterum på.
Utbyggnad och tillbyggnad -
Hur viktig är makadam ovanför dräneringsrör?
Grund & Markarbeten -
Åtgång makadam grund för fristående mur
Byggmaterial & Byggteknik -
Gräva för plintar i makadam
Grund & Markarbeten