Hej,

Behöver lite hjälp med min kalkyl. Är hyggligt säker men vore super med en bekräftelse på att jag tänkt rätt.

Försäljningspris 2 650 000
Mäklarkostnad -83 700
Skatt -23 000
Lösen av lån -1 994 336
Kvar 548 964

Tänker jag rätt?

Svårt att svara på utan att veta vad du köpt för

Behövs den inputen egentligen för kalkylen, nyfiken fråga bara? Men anyway jag köpte för 2 400 000 :)

Maner Maner skrev:
Behövs den inputen egentligen för kalkylen, nyfiken fråga bara? Men anyway jag köpte för 2 400 000 :)
Inköpspriset behövs för att kunna räkna ut din vinst. Sedan dras mäklaravgiften (försäljningskostnad) av för att få fram din slutgiltiga skatt.
Skatten du ska betala på vinsten får jag till 36.585:-

Absolut, var kanske otydlig i min frågeställning. Skatten har jag räknat fram på Skatteverkets hemsida (-23 000 i kalkylen ovan). Är helt enkelt ute efter hur mycket jag får i handen från denna del att stoppa in i mitt nya boende (aka renoveringsobjekt).

Edit: Missat att ange avdrag för lagfart och pantbrev om totalt 62 000.

// Maner

Redigerat:
Maner Maner skrev:
Lösen av lån -1 994 336
Oväsentligt för beräkning av vinst och skatt vilka lån du har.

M -MH- skrev:
Oväsentligt för beräkning av vinst och skatt vilka lån du har.
Yes. Nog jag som inte får fram vad är ute efter. Vinst och skatt har jag koll på. Var mer om jag missat något i beräkningen. Ni kan egentligen bortse från siffrorna, är principen för beräkningen.

Storleken på lånet som ska lösas är väsentligt då jag vill räkna på hur mycket som "blir över" efter att det är löst.

// Maner

Ser ut att stämma, enkel matematik!

Maner Maner skrev:
Yes. Nog jag som inte får fram vad är ute efter. Vinst och skatt har jag koll på. Var mer om jag missat något i beräkningen. Ni kan egentligen bortse från siffrorna, är principen för beräkningen.

Storleken på lånet som ska lösas är väsentligt då jag vill räkna på hur mycket som "blir över" efter att det är löst.

// Maner
OBS. Mäklaren ska erbjuda dig att räkna på detta till skatteverket.
Har du inte gjort någon form av renovering?

Vaddå ska?

P
Om något är horribelt så är de väl mäklare kostnader.
För att egentligen inte göra ett skit mer än visa huset o fixa lite papper ska dem ha närmare 100000 kr.

Du kan ju även skjuta skatten framför dig genom att begära uppskov. Då får du 23 kakor till att renovera för mot en ränta på uppskovet då.

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ser ut att stämma, enkel matematik!
Tycker jag också. Lite väl enkelt därav min osäkerhet :)

P Pappa1986 skrev:
OBS. Mäklaren ska erbjuda dig att räkna på detta till skatteverket.
Har du inte gjort någon form av renovering?
Bra att veta, kan be honom om en siffra också. Inga stora renoveringar men visst har man lagt en del på underhåll, lite nya ytskikt o.s.v. Inte sparat några kvitton eller liknande. Möjligen kan man yrka på något ändå?

Henrik Nordlander skrev:
Om något är horribelt så är de väl mäklare kostnader.
För att egentligen inte göra ett skit mer än visa huset o fixa lite papper ska dem ha närmare 100000 kr.
Håller med, det är helt vansinigt egentligen. En stor del av vinsten från försäljningen går till honom. Sålde dessutom innan visning. Fick själv visa huset efter att kontraktet skrevs hos mäklaren...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.