5 208 läst ·
20 svar
5k läst
20 svar
Hur mycket kvar efter försäljning?
Sida 1 av 2
Hej,
Behöver lite hjälp med min kalkyl. Är hyggligt säker men vore super med en bekräftelse på att jag tänkt rätt.
Försäljningspris 2 650 000
Mäklarkostnad -83 700
Skatt -23 000
Lösen av lån -1 994 336
Kvar 548 964
Tänker jag rätt?
Behöver lite hjälp med min kalkyl. Är hyggligt säker men vore super med en bekräftelse på att jag tänkt rätt.
Försäljningspris 2 650 000
Mäklarkostnad -83 700
Skatt -23 000
Lösen av lån -1 994 336
Kvar 548 964
Tänker jag rätt?
Svårt att svara på utan att veta vad du köpt för
Inköpspriset behövs för att kunna räkna ut din vinst. Sedan dras mäklaravgiften (försäljningskostnad) av för att få fram din slutgiltiga skatt.Maner skrev:
Skatten du ska betala på vinsten får jag till 36.585:-
Absolut, var kanske otydlig i min frågeställning. Skatten har jag räknat fram på Skatteverkets hemsida (-23 000 i kalkylen ovan). Är helt enkelt ute efter hur mycket jag får i handen från denna del att stoppa in i mitt nya boende (aka renoveringsobjekt).
Edit: Missat att ange avdrag för lagfart och pantbrev om totalt 62 000.
// Maner
Edit: Missat att ange avdrag för lagfart och pantbrev om totalt 62 000.
// Maner
Redigerat:
Yes. Nog jag som inte får fram vad är ute efter. Vinst och skatt har jag koll på. Var mer om jag missat något i beräkningen. Ni kan egentligen bortse från siffrorna, är principen för beräkningen.M -MH- skrev:
Storleken på lånet som ska lösas är väsentligt då jag vill räkna på hur mycket som "blir över" efter att det är löst.
// Maner
OBS. Mäklaren ska erbjuda dig att räkna på detta till skatteverket.Maner skrev:
Yes. Nog jag som inte får fram vad är ute efter. Vinst och skatt har jag koll på. Var mer om jag missat något i beräkningen. Ni kan egentligen bortse från siffrorna, är principen för beräkningen.
Storleken på lånet som ska lösas är väsentligt då jag vill räkna på hur mycket som "blir över" efter att det är löst.
// Maner
Har du inte gjort någon form av renovering?
Vaddå ska?
Bra att veta, kan be honom om en siffra också. Inga stora renoveringar men visst har man lagt en del på underhåll, lite nya ytskikt o.s.v. Inte sparat några kvitton eller liknande. Möjligen kan man yrka på något ändå?P Pappa1986 skrev:
Håller med, det är helt vansinigt egentligen. En stor del av vinsten från försäljningen går till honom. Sålde dessutom innan visning. Fick själv visa huset efter att kontraktet skrevs hos mäklaren...Henrik Nordlander skrev: