Hej! Är det inte för lite köldbärarvätska med en fjärdedel i expansionskärlet till en Thermia värmepump? Och vätskan är ofärgad, det är därför jättesvårt att se nivån i det men det finns kondens upp till ungefär en fjärdedel av kärlets längd. Enligt instruktionsboken ska det vara 3/4 i kärlet. Och ska det inte vara färgat? Kan någon ge en synpunkt?

Har ingen betydelse med nivån, det som ska vara är ett tryck på min 0,6 bar i systemet gärna 0,9 bar, det fungerar även med noll bar men inte riktigt bra , viktigast är att inte kärlet blir tomt , då sugs luft ut i systemet

Var ser jag trycket då? Thermia duo optimum. Har vad jag kan se bara mätare på exp kärl till vattnet som går ut i elementen. Det är jordvärme om jag missat skrivs det innan.

En del montörer sätter inte in någon manometer när det är plastkärl, bara när det är ett kärl i metall brukar det bli, kanske det ska vara lite mer brain i kretsen och det är lite klurigt att få i om man inte vet hur man ska göra, samtidigt som man fyller på brainen så stiger trycket och kärlet fylls upp ( kan bli fullt och inte bra då )

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.