Hej!

Jag ska snart börja renovera vårat kök. Vi ska flytta avlopp, vatten och dra ny el. I samband med detta ska vi ta ner en bärande vägg och tilläggsisolera ytterväggarna i rummet, 2 st. Fråga är då, hur mycket isolering ska vi lägga i väggarna? huset är ett 1 1/2 plans från 1930, troligtvis minimal mängd isolering just nu. Hur tjockt isoleringlager bör vi lägga i väggarna helt enkelt? Har sökt på forumet men inte funnit i klartext hur mycket man bör isolera för att det ska anses som tillräckligt.

Tanken är alltså att riva nuvarande innerväggar, ev ångspärr, isolering etc ner till ytterpanelen. Lägga på ny vindpapp, nya reglar för att göra plats för isoleringen, dra ny el och ångspärr. Sedan på med gips. Alla tips mottages gladeligen!

Martin

Isolering i gamla hus är ett långt kapitel i isoleringsboken. Om det hade varit ett modernt hus så hade jag sagt att allt över 200mm med mineralull är bra. Fast nu är ditt hus från 1930 och sådana hus hålls friska mycket på grund av att de läcker som såll.

Förmodligen sitter det ingen ångspärr där nu och det är sannolikt isolerat med kutterspån både i vägg och i trossbotten. Skulle du då välja att isolera på ett modernt sätt på endast en del av ditt gamla hus så kommer du att störa den balans som huset har idag med fuktvandring och värmeförluster.

Jag tycker verkligen att du ska prata med en expert på just detta område eller kontakta någon på forumet som har gjort linande jobb. Förmodligen är det bästa att skippa ångspärren och välja ekofiber som isolering som kan suga upp och släppa ifrån sig fukt efter årstiderna.

Nu ska du veta att jag är den främsta förespråkaren för en mycket tät ångspärr i hus, så det sitter långt inne för mig att säga till dig att du förmodligen bör hoppa över just denna ;)

lastkaj skrev:
Isolering i gamla hus är ett långt kapitel i isoleringsboken. Om det hade varit ett modernt hus så hade jag sagt att allt över 200mm med mineralull är bra. Fast nu är ditt hus från 1930 och sådana hus hålls

Nu ska du veta att jag är den främsta förespråkaren för en mycket tät ångspärr i hus, så det sitter långt inne för mig att säga till dig att du förmodligen bör hoppa över just denna ;)
Tack för svaret!

Ett par frågor dock:

Ekofiber? Vad är det för isolering? Låter som att den såklart är typ 7 ggr dyrare än mineralull... Angående att endast isolera en del av huset på "nytt" sätt så ska hela huset isoleras om. I år blir det nog hela undervåningen och sedan övervåningen och vinden nästa år när vi byter tak. Huset ska väl knappast kunna förstöras under en vinter, eller? Hela huset ska i så fall isoleras med vindpapp, isolering och ångspärr. Eftersom jag har källare på huset så har jag ingen trossbotten, men källaren kommer senare. Ska dränera om först.

Man blir ju lite skraj när du skriver som du gör, vill ju inte sabba hela huset!

Om någon känner igen sig i vad jag ska göra och har gjort samma/liknande sak, hör gärna av er!

Martin

Ekofiber

Även om du ska isolera om hela huset kommer du aldrig att kunna sätta ångspärr på ett tillfredställande sätt. I ett nytt modernt hus sitter ångspärren som en ballong, du kommer att få en lappad ballong som läcker - och då gör den mer skada en nytta. Anledningen till detta är att all fuktig luft kommer att "läcka" ut på ett fåtal ställen och dessa blir då utsatta för fukt och kondens.

Ångspärr o gamla hus är knepigt....

lastkaj skrev:
Ekofiber

Även om du ska isolera om hela huset kommer du aldrig att kunna sätta ångspärr på ett tillfredställande sätt. I ett nytt modernt hus sitter ångspärren som en ballong, du kommer att få en lappad ballong som läcker - och då gör den mer skada en nytta. Anledningen till detta är att all fuktig luft kommer att "läcka" ut på ett fåtal ställen och dessa blir då utsatta för fukt och kondens.

Ångspärr o gamla hus är knepigt....

Nya uppgifter. Har precis varit och brutit upp en del av en av ytterväggarna som ska renoveras. Och det verkar lite lustigt... Det verkar som om väggen är uppbygd av 2,5 tum, 6cm, tjocka spåntade plankor. Och utanpå detta sitter ytterväggsbeklädningen. Alltså ingen eller minimal luftspalt, och jag kan inte tro att det får plats någon isolering, kutterspån, eller liknande överhuvudtaget. jag vet inte om detta är bra eller dåligt för min del. Enklare, för det är ju bara att ta ned inredning och slå på nya reglar och vindpapp och bygga direkt på nuvarande vägg. För jag antar att 2.5 tums plankorna måste vara den bärande delen av väggen, så dom ska man nog inte riva i alltför mycket!

Och igen, vad är ekofiber för isolering? Produktlönk eller så vore fint!

Martin

Tänkte jag kunde tillägga min nya tanke nu när jag sett hur väggarna är uppbyggda.

Ta bort skåp/eventuell innerväggsbeklädnad ned till plankväggen. Lägga på vindpapp, regla me 45x95 stående reglar, lägga 95mm isolering, ångspärr?, liggande 45x45 reglar med ytterligare 45mm isolering och vp-rör för eldragning. Sedan på med gips, eventuellt med nån träskiva under för fästmöjligheterna.

Hur låter detta? Helt åt skogen eller ok?

Luka

lukaper skrev:
Nya uppgifter. Har precis varit och brutit upp en del av en av ytterväggarna som ska renoveras. Och det verkar lite lustigt... Det verkar som om väggen är uppbygd av 2,5 tum, 6cm, tjocka spåntade plankor. Och utanpå detta sitter ytterväggsbeklädningen. Alltså ingen eller minimal luftspalt, och jag kan inte tro att det får plats någon isolering, kutterspån, eller liknande överhuvudtaget. jag vet inte om detta är bra eller dåligt för min del. Enklare, för det är ju bara att ta ned inredning och slå på nya reglar och vindpapp och bygga direkt på nuvarande vägg. För jag antar att 2.5 tums plankorna måste vara den bärande delen av väggen, så dom ska man nog inte riva i alltför mycket!

Martin
Hus från den tiden är normalt uppbyggd som du skriver. trä var hyffast billigt, så man gjorde helt enkelt träväggar som stomme.

Om du klickar på Ekofiber så kommer du till ekofibers hemsida där finns en hel del info. Det är rivet tidningspapper i grunden. Och går under klassen cellulosa isolering

Vi har liknande väggar, faktiskt med en hel tum sågspånisoleringg/luftspalt mellan fasaden och trästommen. Vi blev också rekommenderade att inte ha ångspärr i väggarna utan endast i taket (som vi också tilläggsisolerar).

Jag tycker att förslaget 95 + 45 på insidan låter JÄTTEMYCKET. Har ni bott i huset så länge att ni vet att det faktiskt är dragit och kallt från väggarna? Enligt våra rådgivare så är det uppåt den mesta värmen försvinner. Vi har tilläggsisolerat 5 cm på utsidan och satt ny fasad. Det får räcka för oss i väggarna. Sedan drar vi på med 40 - 50 cm i taket.

pinebar skrev:
Vi har liknande väggar, faktiskt med en hel tum sågspånisoleringg/luftspalt mellan fasaden och trästommen. Vi blev också rekommenderade att inte ha ångspärr i väggarna utan endast i taket (som vi också tilläggsisolerar).

Jag tycker att förslaget 95 + 45 på insidan låter JÄTTEMYCKET. Har ni bott i huset så länge att ni vet att det faktiskt är dragit och kallt från väggarna? Enligt våra rådgivare så är det uppåt den mesta värmen försvinner. Vi har tilläggsisolerat 5 cm på utsidan och satt ny fasad. Det får räcka för oss i väggarna. Sedan drar vi på med 40 - 50 cm i taket.
Hej!

Vi har bott i huset lite mer än ett år, och visst drar det kallt. Så fort det kryper under nollan ökar energibehovet dramatiskt! Kanske har vi tagit i i överkant med isoleringen, det är det jag vill ta reda på nu. Det kanske räcker med 2x45 mm isolering. Sen ska vi tillägsisolera vinden nästa år då vi byter tak. Sen ska vi ju isolera "inåt", vet inte om det gör någon skillnad i isoleringsmängd... Eftersom vår vindpapp hamnar på insidan av bärande väggen och inte på utsidan direkt innanför panelen.

Martin

För mycket isolering vet jag väll inte om jag tycker.. men får ni plats med möbler så är ju det också en fördel ;-)

Ni tänker inte byta fasad dem närmaste 10 åren? Då kanske ni kan slänga på 95cm eller mer på utsidan.

I mitt hus så har jag också vindpappen på insidan av väggen. Vet inte om det även finns på utsidan (då jag har spiktegel så ser jag inte det).
Kanske var det ett försök att få det tätare.?

I vilket fall som helst så är det ju bra om isoleringen hammlar på insidan av vindpappen.

Hej
Mitt råd är. Börja med att isolera vinden. sen fönster. Om det nu inte fins glipor i fasaden vill säga.
MVH

• Gilla
BobboEriksson
  • Laddar…
husolle skrev:
Hej
Mitt råd är. Börja med att isolera vinden. sen fönster. Om det nu inte fins glipor i fasaden vill säga.
MVH
IOFS ett bra råd. Men eftersom vi nu ska göra iordning köket först, och ska byta väggbeklädnad, så akn man ju lika gärna slänga dit lite extra isolering när man håller på... Tycker jag i alla fall!

Martin

lukaper skrev:

Martin
Jag skickade länken i mitt inlägg.

2x45mm isolering är inte tillräckligt, men det är bättre än inget. Du isolerar för att få ett stabilare inneklimat och för att få ner energikostnaderna och då tycker inte jag att 90mm är tillräckligt. Fast det är ett svårt val eftersom du ska isolera på insidan och det stjäl boyta.

lastkaj skrev:
Jag skickade länken i mitt inlägg.

2x45mm isolering är inte tillräckligt, men det är bättre än inget. Du isolerar för att få ett stabilare inneklimat och för att få ner energikostnaderna och då tycker inte jag att 90mm är tillräckligt. Fast det är ett svårt val eftersom du ska isolera på insidan och det stjäl boyta.
Precis mitt bekymmer. Funderar även på att sätta 70 eller 95 ytterst mot ytterväggen, lite mer lönt. Inte optimalt, men så mycket vill jag inte bygga inåt. I så fall blir det :

vindpapp | 70/95 mm isolering | plast | 45mm isolering men vp-rör | gips.

Anledningen till att jag sätter plasten en bit in i isoleringen är att då slipper man förstöra plasten om man sätter upp något på väggen senare.

Svårt att bestämma sig, lär man nog inte göra förrän man står där med väggen riven!

Martin

Hej!
Kom ihåg också att om du har puts på utsidan av huset får du inte isolera för mycket på grund av risk för frostskador.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.