1 481 läst · 4 svar
1k läst
4 svar
Hur mycket isolering förråd?
Hej, Jag har ett radhusförråd som jag använder som hobbyförråd.
Förrådet är fristående och har en dörr, inga fönster och ingen ventilation.
På vintern drar det en del el (200 kWh/månad dec-feb) men jag förväntar mig inte att på något sätt tjäna in eller avbetala renovering/isolering över någon överskådlig tid. Jag har ändå tänkt fixa till förrådet så jag passar på när jag ändå fixar... Tänker att med bättre isolering kan jag hålla lite bättre grundvärme. I dagsläget står termostaten på 10 grader.
Nästa steg är att borra i väggarna och se vad som finns där men innan jag börjar med det tänkte jag kolla om det ens är någon ide att göra något alls?
Har loggat tempar inne/ute och förbrukning på elementet för några år sedan. Fick då ett U-värde på 0,6 W/(m2*degC)
Det stiger från 0,56 vid 7 graders delta till 0,66 vid 15 graders delta vilket jag gissar tyder på att dörren är dåligt isolerad? Tanken är att byta dörren till nån ny med U-värde 0,9 eller bättre.
Men nu till frågan: Tilläggsisolering?
Hittar massa olika påståenden för hur U-värde påverkas av tilläggsisolering.
Multipliceras värden eller adderas dem?
Om jag tilläggsisolerar 45mm, 70mm eller 95 mm, hur mycket ändras mitt U-värde från ca 0,6?
Förrådet är fristående och har en dörr, inga fönster och ingen ventilation.
På vintern drar det en del el (200 kWh/månad dec-feb) men jag förväntar mig inte att på något sätt tjäna in eller avbetala renovering/isolering över någon överskådlig tid. Jag har ändå tänkt fixa till förrådet så jag passar på när jag ändå fixar... Tänker att med bättre isolering kan jag hålla lite bättre grundvärme. I dagsläget står termostaten på 10 grader.
Nästa steg är att borra i väggarna och se vad som finns där men innan jag börjar med det tänkte jag kolla om det ens är någon ide att göra något alls?
Har loggat tempar inne/ute och förbrukning på elementet för några år sedan. Fick då ett U-värde på 0,6 W/(m2*degC)
Det stiger från 0,56 vid 7 graders delta till 0,66 vid 15 graders delta vilket jag gissar tyder på att dörren är dåligt isolerad? Tanken är att byta dörren till nån ny med U-värde 0,9 eller bättre.
Men nu till frågan: Tilläggsisolering?
Hittar massa olika påståenden för hur U-värde påverkas av tilläggsisolering.
Multipliceras värden eller adderas dem?
Om jag tilläggsisolerar 45mm, 70mm eller 95 mm, hur mycket ändras mitt U-värde från ca 0,6?
OK, så om jag antar att 45mm tilläggsisolering har U-värde ca 0,6 så blir det nya totala U-värdet:
1 / (1/0,6+1/0,6) = 1/3.34 = 0,299 (Dvs. hälften av ursprungsvärdet.
... eller ska de inverterade värmemotstånden multipliceras?
1 / (1/0,6 * 1/0,6) = 1/2,79 = 0,36
Skillnaden spelar inte så stor roll, i båda fallen blir det halva energiåtgången vilket känns rimligt då det skulle kunna vara typ 45mm isolering idag...
1 / (1/0,6+1/0,6) = 1/3.34 = 0,299 (Dvs. hälften av ursprungsvärdet.
... eller ska de inverterade värmemotstånden multipliceras?
1 / (1/0,6 * 1/0,6) = 1/2,79 = 0,36
Skillnaden spelar inte så stor roll, i båda fallen blir det halva energiåtgången vilket känns rimligt då det skulle kunna vara typ 45mm isolering idag...
Jag vet inte hur du räknar nu så kör på ett exempel nedan:
I detta exempel räknar jag med 45 mm mineralull UTAN träreglar, dessa måste man kompensera för om man ska få riktiga beräkningar:
Lambdavärde mineralull: 0,033
Tjocklek: 0,045
Värmemotstånd 0,045/0,033=1,364
U-värde:1/1,364=0,733
I detta exempel räknar jag med 45 mm mineralull UTAN träreglar, dessa måste man kompensera för om man ska få riktiga beräkningar:
Lambdavärde mineralull: 0,033
Tjocklek: 0,045
Värmemotstånd 0,045/0,033=1,364
U-värde:1/1,364=0,733
aha, jag höftade bara värden
hittade några riktvärden på isovers hemsida men inte ned till 45mm så jag extrapolerade mellan tummen och pekfingret...
https://www.isover.se/hur-tjock-isolering-ska-man-ha-att-fa-vissa-u-varden
Men om jag har befintlig vägg med U-värde 0,6 och vill lägga till 45mm mineralull från ditt exempel så blir det totala U-värdet (utan att räkna med reglarna då...) :
1 / (1,67 + 1,364) = 0,33
...eller?
https://www.isover.se/hur-tjock-isolering-ska-man-ha-att-fa-vissa-u-varden
Men om jag har befintlig vägg med U-värde 0,6 och vill lägga till 45mm mineralull från ditt exempel så blir det totala U-värdet (utan att räkna med reglarna då...) :
1 / (1,67 + 1,364) = 0,33
...eller?
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Bastu i förråd - isolering
Bastu -
Hur mycket isolering behövs? (Uppvärmt förråd i hus)
Isolering -
Vad är rätt ambitionsnivå för isolering av mitt 8,5kvm förråd/verkstad?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Hur förberedes nybyggt kallförråd för framtida isolering?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Övergång av luftspalt och ångspärr mot varmt förråd vid isolering av carport/garage
Isolering