Skulle vilja höra hur ni skulle tänka i den här situationen. Vi har en fjällstuga och har nyligen flyttat en skoterbod (3x4 meter) som tidigare stod framför två fönster på huset och skymde utsikten. Vi flyttade den till en bättre plats, men den råkade hamna för nära tomtgränsen mot en intilliggande fastighet (som inte är vår grannes tomt) p.g.a. missvisande markpinnar och kartbild från lantmäteriet som inte riktigt stämde överens med varandra. Det handlar alltså inte om grannens tomt, utan en annan fastighet (skogsfastighet, inga hus på den fastigheten) som ligger mellan våra tomter. Grannen det gäller har sin tomtgräns minst 10-12 meter från bodens nuvarande placering.

Nu ska vi flytta boden igen så att den hamnar minst 4,5 meter från tomtgränsen då grannen var väldigt upprörd över placeringen, 4,5m meter är enligt reglerna, Inga konstigheter där och jag vill göra rätt för mig.

Men grannen, som alltså inte är direkt berörd av avståndet, har ändå uttryckt starka invändningar mot det nya förslaget, främst oro för snödrev då det är fjällmiljö. Jag har full förståelse för att det kan vara ett problem i vissa lägen, men jag stämde av med den person som hjälpte till att flytta boden - vilket är samma person som ansvarar för snöröjningen på vägen i fråga – och han trodde inte att nuvarande "felplaceringen" skulle skapa problem. Men givet att den hamnade för nära så ska boden flyttas på ändå.

Grannen vill istället att vi placerar boden på framsidan av huset, precis på tomtgränsen mot en mindre länsväg. Det känns inte optimalt, eftersom:

- Boden skulle vara det första man ser från vägen och förstöra helhetsintrycket av huset och gårdsbilden.

- Snöröjningen brukar skotta snöhögar i anslutning till denna placering, så stor risk att boden riskerar att skottas in

- Den placeringen hamnar även direkt på fastighetsgränsen åt det hållet, så jag ser det bara som en tidsfråga innan vägverket eller den fastighetsägaren kommer klaga och att jag återigen är tillbaka på ruta 1 och behöver flytta boden än en gång. Nuvarande bekymrad granne gav sitt medgivande att den kunde stå där, men då han inte är fastighetsägaren åt det hållet spelar det liksom ingen roll.

Min kompromiss är att istället vrida upp boden så att den hamnar drygt 4,5 meter från tomtgränsen, alltså inom lagens krav. Det ger ett avstånd på ca 8,5 meter till vägen som grannen är orolig ska dreva igen, denna placering skapar dessutom ett naturligt insynsskydd till vår uteplats där vi har spabad.

Värt att notera är att vårat hus ligger ca 11 meter från denna väg och där har det aldrig drevat igen, så att en låg bod skulle orsaka snödrev på 8,5 meters håll känns inte särskilt sannolikt. Att det kan vara busväder med mycket snö och blåst är något som kommer ske oavsett.

Jag försöker verkligen vara tillmötesgående, men det känns inte rimligt att grannen – som inte ens har tomtgräns mot platsen – ska ha så starka åsikter om var på vår tomt vi ställer en bod. Samtidigt vill man ju inte skapa osämja i onödan.

Så hur hade ni gjort i den här situationen? Hur mycket hänsyn är rimligt att ta när man följer reglerna, men en granne vill bestämma mer än vad som känns motiverat?

Nästa steg är att visa den tänkta placeringen och vara helt överens om var tomtgränsen går. Men jag vill gärna höra era reflektioner först!

Har försökt rita ut på en kartbild, där den röda markeringen är där boden stod först, den gröna markeringen där den står nu, den blå markeringen är där grannen vill att den ska stå och den gula markeringen är där jag kan tänka mig att den kan stå (ursäkta olika storlekar på markeringarna). Orange markering är tomtgränsen till grannen som är orolig över snödrev.

Ett alternativ är att jag söker kontakt med fastighetsägaren som den nu felplacerade boden står för nära för att få medgivande att den står närmre än 4,5meter, vilket innebär att den skulle kunna stå kvar, men för att visa min goda vilja ska jag flytta på boden ändå.

Jag vill verkligen göra rätt för mig och undvika konflikter, det sista jag vill är att skapa grannosämja. Samtidigt känns det svårt när vi följer reglerna men ändå möts av starka invändningar. Denna granne har redan ringt kommunen ang. detta innan han ens lyfte sina funderingar med mig, varpå det känns som att han redan satt tonen.

Tack på förhand!

Satellitbild av ett hus med färgmarkeringar som visar olika positioner för en flyttad skoterbod på tomten; röd, grön, blå och gul markering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Claes Sörmland
Jag hänger inte helt med på alla olika åsikter som grannen har men det råder ett generellt byggnadsförbud inom 12 m från länsvägens vägområde. Vill du bygga där måste du inhämta tillstånd från länsstyrelsen.

B bryggarebob skrev:
Ett alternativ är att jag söker kontakt med fastighetsägaren som den nu felplacerade boden står för nära för att få medgivande att den står närmre än 4,5meter
Varför ens överväga något annat innan du testat det här? Uppenbarligen lägger din andra granne sig i saker han inte har med att göra, varför alls göra en förändring som ändå inte gör honom nöjd?

• Gilla
Tomtom79
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Varför ens överväga något annat innan du testat det här? Uppenbarligen lägger din andra granne sig i saker han inte har med att göra, varför alls göra en förändring som ändå inte gör honom nöjd?
100% rätt. Kolla med grannen som "drabbats" och få ett ok. Meddela sen sura grannen att det är ett OK nu och att vi testar några vintrar. Blir det problem med snödrev så får vi fundera på det då.

Såna grannar som skvallrar före de pratar med dig behöver du inte visa hänsyn till. De har kanske redan fått besked från kommun att det är en ok placering och att han inte har med saken att göra och försöker nu med andra medel.

P
Verkar som en granne som man nog ska skita i och sluta lyssna på som lägger sig i saker denne inte har med att göra..

Snö och blåst och att det driver med snö i olika riktningar vid olika tillfällen är normalt och nåt man får stå ut med i fjällen.. passar inte det så rekommenderas sommarstuga runt medelhavet 😇

Att du på din tomt ska ta hänsyn till nån som bor på andra sidan vägen och placera saker så som den önskar på din tomt för det ska passa denne.... NEJ det är nog dömt att misslyckas för allt du gör kommer troligen att på nåt vis störa denna granne.. Även om du visserligen egentligen behöver ett granne medgivande för placering av friggebod närmare tomtgräns än 4-5 meter så kan du placera ett släp eller husvagn störrre än den friggeboden där kvartals eller halvårsvis utan att grannen kan göra ett skit egentligen..

Jag hade nog låtit den stå där över denna kommande vinter och se om nån ens driver det vidare och isf flytta in den lite efter vintern OM det kommer krav på åtgärd av nån berörd som har med saken att göra

B bryggarebob skrev:
Jag vill verkligen göra rätt för mig och undvika konflikter, det sista jag vill är att skapa grannosämja. Samtidigt känns det svårt när vi följer reglerna men ändå möts av starka invändningar. Denna granne har redan ringt kommunen ang. detta innan han ens lyfte sina funderingar med mig, varpå det känns som att han redan satt tonen.
Du måste var bestämd mot en sådan granne. Om du hela tiden försöker anpassa dig till hans önskemål bevisar du bara för honom att du är svag, vilket lär leda till flera krav i framtiden. Det bästa är att vänligt men bestämt förklarar för grannen att du bestämt att boden ska stå där och att det inte är något att diskutera.

Den ”granne” som du byggt nära bör du kontakta för att få ett skriftligt medgivande. Du verkar ha byggt enl. friggebodsreglerna. Bygglovsfritt om du bygger mer än 4,5 m från en gräns (och följer övriga regler om storlek och höjd), men du får bygga friggebod närmare gränsen om grannen godkänner.

Om grannen som nu klagar, men egentligen inte berörs ( som jag uppfattat). Anmäler så kan du behöva visa att du fått medgivande av den berörda grannen, även om han inte har några synpunkter.

Du får inte bygga bygglovsfritt nära en väg eller allmän plats. Väghållaren får inte ge medgivande.

Redigerat:
På den blåa platsen tror jag inte det är möjligt att bygga. För nära vägen.

Tack för input, det stämmer bra när jag mätte att det var för nära vägen och att man isåfall behöver dispens från länstyrelsen (?), så den placeringen var inte aktuell. Tack för den infon, det var nytt för mig.

Mätte noga gränsen, markerade var boden skulle hamna (gula platsen) och grannen fick vara med så att vi var överens om vart gränsen går och han accepterade var den hamnade, det var inte mycket att diskutera utan jag förklarade att det var enda rimliga platsen utifrån hur tomten ser ut.

Den där grannen tycks bara vara ute efter bråk. Bygg efter regler som finns och strunta sedan helt i vad granne säger.
Sett till kartan förstår jag inte argument om snödrev, vid "gul placering". Då är ju bodens vägg ungefär i liv med husets vägg.

Om du skall bygga en bygglovsfritt bod så får inte ens länstyrelsen bevilja placering närmare än 4,5 m från en väg.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.