Jag ska göra uterum under bärande yttervägg och kommer att ha två pelare på 10 meters längd.

Om jag ska ha isolering under denna pelare (fortfarande något oklart) så ska det just där vara en extra tålig variant, men då är frågan, under hur stor yta?

Jag skulle gissa att det inte räcker med exakt dessa centimetrar rakt under pelaren, utan det är ju rimligtvis en stor belastning på en större yta på grund av plattans styvhet, men hur stor? Räcker det med 60x60 cm för en centrerad 14x30 cm-pelare, eller borde jag ha en större yta med tåligare isolering? Resten av ytan är med en betydligt billigare S100-isolering (istället för 250, alternativt 300).

Jag försöker googla, men hittar inget. Ser heller inte att isoleringstillverkarna säger något om det, så jag antar att det egentligen räcker med ganska "lokal" förstärkt isolering.

Dylika isoleringsplattor kommer i 600x1200mm, jag hade lagt odelade sådana under vardera stolpe.
Men visst att dela så man får 60 60 räcker ju då också.

Halva stolpen kommer egentligen på en murad lecavägg och andra halvan på plattan.
60x60 var just för att vara lite snål/smidig, att just dela dem på mitten. Men det var ju mest ett exempel.

Men det måste väl finnas någon typ av erkänd metod inom branschen? Jag vet att hantverkare ofta slarvar med isolering, vilket säkert är till konstruktörernas förtret, men samtidigt så är det sällan jag hör en konstruktör uttala sig om isolering alls, så det känns lite som ett område lämnat lite åt slumpen. I alla fall enligt min blygsamma erfarenhet. :)

Först och främst måste plattan förstärkas lokalt för att tåla trycket från pelaren, detta är jobb för en konstruktör att beräkna så att betongens tjocklek och armering blir rätt.

Med rätt dimensionerad platta tror jag inte isoleringen kräver något speciellt.

Men varifrån har du fått infon om isoleringen? De måste ju kunna ge dig info om resten också om de kunnat ge dig den infon.

Angående isoleringen har jag bara läst producenternas digitala dokument.

Mikael_L
Tack för tipset. Jag vet inte riktigt om jag har någon hjälp av det, jag känner inte att jag helt och hållet har förkunskaperna för att förstå vad programmet spottar ur sig.

Men en sak som i alla fall är klar är att pelarna kommer till ungefär 50% stå på lecasten och andra halvan av pelaren kommer stå på gjuten platta.

Plattan gjuts alltså inom en mur av lecasten. Stenen ska utan problem kunna bära upp pelarna, men jag funderar, är det klokt att armera ihop den översta stenraden med plattan? T.ex att jag borrar hål i varannan sten och sticker in ett kort järn som sen går ut i armeringsnäten?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.