Otroligt fula bilder. Och dessutom helt inkonsekventa. Utomhusbilderna ser ut som matbilder från en strandrestaurang på en grekisk ö vilka suttit ute i solen i 15 år. Inomhusbilderna känns som en miljö från en Roy Andersson-film. Mycket märklig estetik.

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
EDIT: Vad gäller bilderna så ser det ju ut som de dragits genom nått filter bara .. Jag tror ingen mäklare har tid att manipulera enskilda bilder, och framförallt, det är inte värt att lägga pengarna det kostar på att få bilder retuscherade ...
Om du tittar lite noggrannare så ser du tydligt att den som jobbar med bilderna ofta har fadeat hela bilden UTOM en särskild del, tex ett väggskåp, kaffebryggare osv, som är i färg. Det är inte autofiltergjort.

Kunde de inte ha photoshoppat bort allt skräp som fanns överallt. Det var stökigt nästan varstans. Det känns viktigare än att ge mig en blåhimmel eller onaturliga skuggor från fönster.
Nä jag kan verkligen inte förstå detta photoshoppande. Okej, det kanske behövs lite små justeringar som att klippa till bilderna. Men inget överdrivet. mäklarhimmel är bara löjligt.

Det här huset hade varit bättre att städa upp, inte retuschera massa larv. Tycker det är ofta som mäklare gärna zoomar in någon detaljbild, på en kruka eller liknande som inte tillhör objektet.

Undrar hur många som lockas till visning tack vare den här tråden …

Det är väl inget Problem? Det är ju uppenbart att bilderna photoshoppats, det är värre när det är mer subtilt. Ingen köper väl dessutom ett hus utan att se det i verkligheten?

• Gilla
tobbbias och 2 till
  • Laddar…
fahlis fahlis skrev:
Undrar hur många som lockas till visning tack vare den här tråden …
Man kan ju hoppas! Tibro är en trevlig ort och behöver föryngring! Det här är ju inte det enda huset vars bilder retuscherats det fick bara utgöra exempel. Och alla köpare är inte likadana utan kanske tilltalas istället. Medan jag är en sådan vill ha hårdfakta innan jag går på visning. Faktiskt trodde jag det fanns regler och riktlinjer kring hur mycket bilder fick förvanskas men så verkar inte vara fallet.

Klickade på länken i tråden i tron att det var nåt riktigt skräckexempel. Men såhär ser ju i princip varenda lägenhetsannons ut här i Stockholm. Det är väl närmast så att de ska ha kredd för att de iallafall inte photoshoppade in en blå himmel mitt i vintern, som annars är standard.
De "riktlinjer" som finns är väl egentligen bara mäklarens egen moral. Den mäklare som photoshoppade bort kraftledningen som gick över huset fick ju sota för det, så det är väl ungefär där gränsen går..
Bilderna håller ju åtminstone ett genomgående tema, där man fadat ner hela färgskalan och sedan lagt på ordentligt med kontrast och färg på vissa detaljer. Förutom badrummet då, som förmodligen ansågs som ett "hopplöst fall". Men det verkar ju ändå behöva en helrenovering omgående.
Hoppas det kommer lite folk, Tibro kan verkligen behöva lite nytt blod :)

• Gilla
tobbbias och 2 till
  • Laddar…
Håller med @Yaken här. Det där är ju helt normala bilder. Fotografen verkar ju inte ens ha använt så mycket vidvinkel för att få rummen ännu större.

ALL reklam är retuscherad, det är bara att gilla läget och vara medveten om det.

• Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Det är ett filter som kallas för magasinsredigering.

Nu kanske mitt minne sviker mig, men har för mig att köparen fick rätt i ett fall där de photoshoppat in en brasa i en öppen spis. Efter köpet fick de reda på att det var eldningsförbud och efter många vändor fick ersättning för mäklarens generaltabbe.

• Gilla
tobbbias och 2 till
  • Laddar…
Det var ju inte så snyggt, men det låter som den säljaren hade ett exceptionellt okunnigt juridiskt biträde. Eller också var det juridiskt DIY.

Att skicka till Asien över natten för att ha de färdiga morgon efter handlar ju också om snabbheten att få det klart, till ett konkurrenskraftigt pris så klart. Hamnar du på sjukan och röntgar dig mitt i natten är det på vissa sjukhus en läkare på andra sidan jorden som granskar bilderna. Blir billigare då de jobbar vanligt dagspass där när det är natt här. Går självklart utmärkt att applicera på allt från bildredigeringen till röntgenplåtar så inget konstigt i sig.

Men i detta fall tror jag de hade tjänat mer på att plocka i ordning/städa innan fotograferingen...

O olofh skrev:
Att skicka till Asien över natten för att ha de färdiga morgon efter handlar ju också om snabbheten att få det klart, till ett konkurrenskraftigt pris så klart. Hamnar du på sjukan och röntgar dig mitt i natten är det på vissa sjukhus en läkare på andra sidan jorden som granskar bilderna. Blir billigare då de jobbar vanligt dagspass där när det är natt här. Går självklart utmärkt att applicera på allt från bildredigeringen till röntgenplåtar så inget konstigt i sig.

Men i detta fall tror jag de hade tjänat mer på att plocka i ordning/städa innan fotograferingen...
Det hade nog gett bra mycket mer... Det irriterar mig när det är stökigt på bilderna som läggs ut. Vad är det för mäklare som lägger ut sådana bilder? Man kan inte klandra familjen, de har trots allt betalat någon dyra pengar för sälja deras hus..

B Byggdjuret skrev:
Det hade nog gett bra mycket mer... Det irriterar mig när det är stökigt på bilderna som läggs ut. Vad är det för mäklare som lägger ut sådana bilder? Man kan inte klandra familjen, de har trots allt betalat någon dyra pengar för sälja deras hus..
Precis, har (bara) sålt ett hus men där upplevde vi nästan mäklaren som värsta städtanten men blev ju också väldigt lugna och stilrena bilder när allt dagligt plockats bort. I denna annons var väl badrummen värst med massor av tvålflaskor etc framme. Visst, det ser ju ut så även när man städat men det handlar ju som sagt mkt om att stuva undan allt inför fotograferingen

O olofh skrev:

Hoppas bara att röntgenplåtarna inte photoshoppas. . . !

• Gilla
AndersOhrt och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.