25 835 läst ·
150 svar
26k läst
150 svar
Hur mycket ersättning ska köpare få?
Jo, en fungerande kyl har ett värde oavsett ålder. Men det är ju långt ifrån vad en ny är värd.S sjoelund skrev:I det här fallet har försäkringsbolaget gett ersättning så ja, och det borde vara ungefär i den storleksordningen man får i ersättning. Går en 15 år gammal kyl sönder FÖRE tillträdet får man som köpare ingenting då värdet på den var noll... Så bara för att den var fungerande kan man inte nödvändigtvis anta att den gör det även vid tillträdet. Tyvärr.
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 668 inlägg
Haha, vilka stollar det finns. Du bör inte ersätta med ett öre mer än ersättningen från försäkringsbolaget. Ni har varit tydliga inför köp med status och ålder på kåk och installationer. Om köparen vill ha mer deg skulle det innebära att du ska stå för en standardhöjning vilket förstås är helt orimligt.
Och ingenting för att kompensera att dom varit utan varmvatten.
Och ingenting för att kompensera att dom varit utan varmvatten.
Jo allt är ju relativt. Själv skulle jag aldrig bo i lägenhet även om den var nyproduktion på 200kvm och man fick 15.000 sek i månaden för att bo där.Farstatjej90 skrev:
För att citera farsan när man åkte förbi lägenheter. "Undrar hur mycket de får i månaden för att bo här"
Nja, få 15 000 kr för att bo där? Hyran skulle egentligen varit 0 kr och sen får du 15 000 kr avdrag eller hur tänker du?P Pligg85 skrev:
Det är nog inte ovanligt att en lägenhet på 200 kvm i en större stad i Sverige har en hyra på uppemot 30 000 kr för övrigt....
Praxis är snarare att säljaren köper billigast möjlig på blocket för att ha en fungerande kyl även de sista veckorna i huset.
Jag skulle ersatt med en summa man får en begagnad kyl för om jag inte skaffat en ny själv.
Jag skulle ersatt med en summa man får en begagnad kyl för om jag inte skaffat en ny själv.
En gammal värmepanna går sönder efter tillträdet. Jag kan inte se annat än att detta ligger helt på köparen, både moraliskt och juridiskt. Det är ju hela idén med att avtala om ett tillträdesdatum, att få en tydlig överlämningspunkt för ansvaret för driften av fastigheten. Det finns ju andra lösningar om man tycker det är för tydligt, t ex att hyra ut huset till köparen i väntan på ett senare tillträde.
Sen verkar ju det hela kompliceras av att det har gjorts till ett försäkringsärende.
Sen verkar ju det hela kompliceras av att det har gjorts till ett försäkringsärende.
Försäkringsbolaget ersätter kostnaden för ny värmare med installation minus åldersavdrag.C Calamansi skrev:Hej!
Sålde ett hus förra året som nya ägaren tog över tidigare i år. Vi kollade till huset 10 min innan överlåtelsen. Bara timmar senare efter tillträdet ringer köparen och säger att det rinner vatten ur varmvattenberedaren. Vi åker dit och kollar och får ringa dit jour-VVS (som vi som säljare självklart betalade för).
Ha överseende med att jag inte jobbar inom VVS och är allmänt okunnig inom ämnet när jag ska försöka förklara, men VVS-killen byglar något i beredaren för att köparen ska kunna få varmvatten till golvvärmen som finns i köket men han kunde inte få varmvatten ur kran/dusch osv. Tydligen var det något membran som var trasigt/dåligt.
Vi får offert på 43.000 kr på en ny likadan varmvattenberedare, VVS-killen hade nyligen installerat en precis likadan någon annanstans så därför visste han vad det kostade direkt.
Vi skickar in underlaget till vårat försäkringsbolag och vi får godkänt ersättning för en ny likvärdig då den inte går att laga och får en summa utbetalt med stort åldersavdrag då beredaren var så pass gammal.
För vetskap visste köparen om att den var gammal och när han frågade tidigare i köpeprocessen så nämnde vi också att nästkommande renovering vi tänkt göra var att renovera badrummet och att byta ut värmesystemet (luftvärmepump och varmvattenberedare).
En VVS-firma (osäker på om det är samma som kom ut akut, sambon som ordnade detta) beställer en ny likadan varmvattenberedare. Dom säger att det tar en vecka, tiden går och både vi och köparen frågar när den kommer.
Det slutar med att köparen vänder sig till någon annan och köper ett helt nytt system med varmvattenberedare och luftvärmepump och installerar detta istället.
Så ungefär en månad +/- tog det innan han fick varmvatten i huset.
Vi har alltid haft i baktanken att köparen självklart ska få någon ersättning/kompensation för tiden utan varmvatten.
Här kommer då delfråga 1;
Hur mycket är skälig ersättning för att köparen varit utan varmvatten ca en månad?
Delfråga nr 2;
Hur mycket av dessa 43.000 kr ska vi behöva betala?
Mäklaren har uttryckt sig så här;
”Men som jag sa till dig så det svårt att tänka att han ska få ersättning för en helt ny då den hade några år på nacken. Dock har avsaknaden av fungerande tank påverkat honom med efterföljande jobb och utebliven varmvatten så det bör han få ersättning för.”
Tidigare i samma sms från mäklaren så har han pratat med köparen och skriver så här;
”Han förväntar sig att ni ska betala 43 000 kr till honom”
Av ren goodwill så kan man ju såklart bara betala 43.000 kr så är allt avklarat, och just nu känns det som att man snart vill göra detta bara för kunna släppa detta, men man badar ju inte i pengar som småbarnsfamilj och utdömt avlopp i nya fastigheten.
Därav vill jag åsidosätta köparen och mäklarens tyckande och förväntande just nu och försöka ta reda på vad köparen har rätt till för ersättning i det här fallet.
Mäklaren har delegerat ärendet till en kollega som ska ”ringa er i veckan för att diskutera det.”
Finns det någon praxis/lagstöd/prejudikat att luta sig mot i en sån här fråga?
Tacksam för all input ni har!
Att köparen valt att uppgradera är naturligt i sammanhanget men inget du borde bekosta.
Skälig ersättning (enligt mig) är vad försäkringsbolaget betalar.
Jag har en liknande erfarenhet där vattenskada uppstod strax före tillträde. Försäkringsbolaget bekostade köparens renovering fram till ytskikt + kontant ersättning för nya ytskikt med åldersavdrag för de gamla ytskikten.
Köparen valde att uppgradera både eldragningar och mycket annat under renoveringens gång. Delvis finansierat med kontantbeloppet från försäkringsbolaget och eget arbete.
Fungerade mycket bra.
Nej, varför skulle jag göra det. Om man köper ett hus (ej gammalt ruckel), så kan man både förvänta och kräva att det finns varmvatten. Att inte kunna duscha/tvätta sig, samt mycket annat på en månad efter inflytt, är väldigt besvärande. En ersättning på 6-15kkr är inget konstigt krav i en sådan situation. Totalt sett, inklusive kompensation för värmepannan blir det max 20kkr. Inga konstigheter!D Dilato skrev:
Efter köpet är köparen helt ansvarig. Att den gick sönder i samband med överlåtelsen var otur. Men det är inte rimligt för säljaren att ersätta skillnaden i värde på prylen som gick sönder. Värdet på en gammal elpanna är högst begränsat.
Man köper en fastighet med ett gammalt hus på. Man tar över underhållsansvaret när man skriver på kontraktet med undantag från den risk som säljaren bär till tillträdet sker. Efter tillträdet sitter man med hela underhållsansvaret för sin fastighet. Går något sönder får man fixa det, inte sitta och vänta på att en tidigare ägare ska lösa problemet åt en.A AG A skrev:Nej, varför skulle jag göra det. Om man köper ett hus (ej gammalt ruckel), så kan man både förvänta och kräva att det finns varmvatten. Att inte kunna duscha/tvätta sig, samt mycket annat på en månad efter inflytt, är väldigt besvärande. En ersättning på 6-15kkr är inget konstigt krav i en sådan situation. Totalt sett, inklusive kompensation för värmepannan blir det max 20kkr. Inga konstigheter!
P
Posselosse
Lösvirkesbyggare
· Stockholm
· 327 inlägg
Posselosse
Lösvirkesbyggare
- Stockholm
- 327 inlägg
Fast här är väl frågan om felet uppstått innan tillträdet eller efter? Dvs att den gått sönder mellan kontraktskivning och tillträdet, vilket säljaren isf ansvarar för.Claes Sörmland skrev:
Man köper en fastighet med ett gammalt hus på. Man tar över underhållsansvaret när man skriver på kontraktet med undantag från den risk som säljaren bär till tillträdet sker. Efter tillträdet sitter man med hela underhållsansvaret för sin fastighet. Går något sönder får man fixa det, inte sitta och vänta på att en tidigare ägare ska lösa problemet åt en.