1 442 läst ·
2 svar
1k läst
2 svar
Hur mycket energi kan jag spara?
Håller på att lägga ut mer spån på vinden för att slippa frysa så mycket i vinter och undrar om det någon som är haj på att uppskatta/räkna ut hur mycket energi (kWh) jag kan spara på denna operation.
Innan var det ca 20-25 cm packat sågspån. Ovanpå detta lägger jag mellan 30-40 cm löst packat kutterspån.
Ytan är 50 kvadratmeter.
Innan var det ca 20-25 cm packat sågspån. Ovanpå detta lägger jag mellan 30-40 cm löst packat kutterspån.
Ytan är 50 kvadratmeter.
50-60 cm med spån låter ju väldigt välisolerat, även om spånet i sig har ganska moderat u-värde, men det kompenseras ju av tjockleken. Men i övrigt blir det omöjligt att svara på frågan eftersom operationens resultat påverkas av andra faktorer - tätt hus i övrigt, isolering i golv o väggar, fönster blablabla. Men heja på!, du verkar vara en riktig entusiast med smak för spån. Har du möjligen egen hyvel?
Energiberäknaren säger att u-värdet minskar från 0,32 till 0,15 med 15% reglar medräknat. Stämmer det då att hälften så mycket värme kommer pysa ut genom taket? det låter ju rimligt med dubbla tjockleken...
Att jag väljer spån är för att det var spån innan och huset saknar ångspärr, plus att det är billigt att köpa, köper från lantmännen.
Att jag väljer spån är för att det var spån innan och huset saknar ångspärr, plus att det är billigt att köpa, köper från lantmännen.
Klicka här för att svara