Hej forumet,

Vi har en tomt som bara är "grovplanerad". Just nu utgörs stora delar av tomten av krossmaterial. Om man vill anlägga gräsmatta ovanpå kross, hur hur mycket ökar marknivån då?

Är det rimligt att tänka sig att den färdiga gräsmattans nivå blir 25 cm över dagens befintliga kross?

Anledningen att jag är nyfiken är att vi ska förbereda för en gång till ytterdörren, genom att hälla kross där så att man sen kan asfaltera eller lägga plattor. Och då vill jag göra den här strimman med kross lagom hög, så att gräsmatta på båda sidor om gången sedan hamnar i ungefär samma nivå som gången.

harry73
Vad betyder krossmaterial (i dit fall)
Hur genomsläpligt är det?
Finns det mycket hålrum i?

25 cm låter rimlig beroende av hur bra undermaterialet är. Gräsmattan behöver inte så mycket jord. Rötterna kommer 5 - 10cm ner i jorden, men marken behöver kunna lagra fukt, så att översta lagrrg inte torksr ut för snabbt, och man vill ha ett ekosystem i jorden med bl a. Daggmaskar som tar hand om organiskt avfall och fördelar näringsämnen i jorden.

Hej,

Lagret under är nog billigaste krossmaterialet. Gissar att det finns 0-fraktion.

Men det är knappast något som håller fukt. Men då låter det som att 25 cm blir lagom.

harry73
Jag tror att krosset blir en pina den dag du vill göra lite rabatter eller plantera ett fruktträd. Jag förstår inte varför man grovplanerar sin tomt med kross.

• Gilla
stefancrs och 1 till
  • Laddar…
Jag tror kross blir en katastrof. Du kommer få en otroligt snabbdränerad gräsmatta/rabatt. Oavsett kvalitet på matjord.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.