saturnus skrev:
Jo men då är det väl oftast stulna maskiner, om man kan sälja dessa för en spottstyver, Du har kanske någon bild som visar din arsenal.
I andra trådar talar man om sina fina inköp från bl a England, där man kan köpa en märkesmaskin för ca 3-dje delen av det pris den kostar här, undrar just, om dessa är intresserade av att sälja dessa vidare, för 3-dje delen av vad de betalt
Även om vissa behåller en dyr spikpistol i så många år att den förlorat sitt värde hellre än att sälja den för halva priset innebär det inte att de som säljer begagnade saker billigt säljer stulna saker. Att det finns de som har kvar steglösa borrar från 40-talet innebär inte att märkesverktyg som säljs till lägre priser än Sveriges ofta höga priser är av dålig kvalitet. Att fina inköp från England, och glöm inte Tyskland, ger helt andra inköpspriser än i Sverige innebär inte något hinder att sälja dem begagnat rätt billigt här, då säljaren högst troligt gör sitt ersättningsköp från något av dessa länder igen (enligt tidigare inlägg finns det de som görna byter upp sig då och då).

De som redan hittat till att köpa verktyg utomlands behåller ofta det som framtida default-väg för verktygsköp (man vill stötta sin lokala handlare, och man vill kunna göra impulsköp, men man vill inte betala för höga priser för allt man köper). E-bay Tyskland är av samma anledning en fantastick källa till billiga begagnade maskiner (de som säljer där har inte ens sett de höga svenska priserna, utan säljer saker som är begagnade i förhållande till de priser de ser i sitt hemland och hos konkurrerande säljare på ebay).

--- Mats ---

saturnus skrev:
I andra trådar talar man om sina fina inköp från bl a England, där man kan köpa en märkesmaskin för ca 3-dje delen av det pris den kostar här, undrar just, om dessa är intresserade av att sälja dessa vidare, för 3-dje delen av vad de betalt
Jag har gjort "storköp" på verktyg från bl.a. England under sommaren då vi bygger om mer eller mindre hela kåken. Då kostade jag på mig även mindre nödvändiga verktyg så som skruvautomat och spikpistol vilka kommer ha en mycket begränsad användningstid för mig, dessa köpte jag just pga det låga inköpspriset jämfört med Sverige och förhoppningen om att dessa kan säljas på begagnatmarknaden här till ungefär lika mycket som jag ursprungligen betalade för dem.

Skulle det visa sig att marknadsvärdet i Sverige är allt för mycket under vad jag gav (dvs. dina 1/3 av 1/3) behåller jag dem dock hellre själv.

Helt rätt emigrating, bättre att behålla dem själv, än att slumpa iväg dom för en spottstyver till otrevliga spekulanter, som inte förstår värdet i maskinerna. Det är också en härlig känsla av få ha kvalitetsmaskiner på hyllan hemma.

saturnus skrev:
Helt rätt emigrating, bättre att behålla dem själv, än att slumpa iväg dom för en spottstyver till otrevliga spekulanter, som inte förstår värdet i maskinerna. Det är också en härlig känsla av få ha kvalitetsmaskiner på hyllan hemma.
Och så kan det göra barnen lyckliga: Titta här barn, här är en spikpistol som var modern för 30 år sedan, endast använd en gång 2010. Har de tur är det en rar antikvitet inom några få decennier. :rolleyes:

--- Mats ---

Gillar man inte skambud ska man nog inte hålla på och sälja saker. Någon som vart utomlands och handlat av gatusäljare vet vad jag pratar om ;)

Även om maskinen är helt ny så tappar den minst 1/3 av värdet nästan direkt. Har man kvitto och garanti som gäller ökar naturligtvis värdet. Dock är det många som säger "aldrig använd" men sen när man kollar lite nogrannare så ja då är skiten använt ändå.

Något som också förbryllar mig är folk som köper mobiler använder dem typ 1-2 dagar eller helt ny och sen säljer med kvitto och garanti mm. Varför köper man något om man inte är säker?

Kanske är samma sak som med verktygen det kan ju vara presenter som kanske inte var helt rätt :rolleyes:

v-g skrev:
Gillar man inte skambud ska man nog inte hålla på och sälja saker. Någon som vart utomlands och handlat av gatusäljare vet vad jag pratar om ;)

Även om maskinen är helt ny så tappar den minst 1/3 av värdet nästan direkt. Har man kvitto och garanti som gäller ökar naturligtvis värdet. Dock är det många som säger "aldrig använd" men sen när man kollar lite nogrannare så ja då är skiten använt ändå.

Något som också förbryllar mig är folk som köper mobiler använder dem typ 1-2 dagar eller helt ny och sen säljer med kvitto och garanti mm. Varför köper man något om man inte är säker?

Kanske är samma sak som med verktygen det kan ju vara presenter som kanske inte var helt rätt :rolleyes:
Vad är ett skambud? Om någon är övertygad om att hans spikpistol är värd 90% av det pris han gav för den, är då ett bud lägre än så ett skambud? Om någon annan vet att samma spikpistol kunde köpts utomlands för 70% av priset, och är beredd att betala hälften av det, är det ett skambud? Tycker ditt råd är bra, men tycker diskussionen om skambud är meningslös. Om köparen bjuder så mycket han är villig att betala är det inte ett skambud från köparens sida. Om säljaren vill ha ett pris som ingen är villig att betala skulle man lika gärna kunna tala om oskälig prissättning, men även det är bara en fråga om en värdering av en persons syn på något som inte har en absolut sanning.

--- Mats ---

Tycker personligen det är väldigt roligt med de som skambjuder...För de har åkt i onödan :-) Jag sätter ett pris i annonsen som jag vill ha..och antingen betalar man det eller så blir man utan köp.Varför tror folk att man sätter ett pris annars?
Jag kan på eget initiativ gå ner i pris eller skicka med ett tillbehör om det är en vettig schysst köpare, men inte annars.Har hitintills inte en enda pryl kvar som jag satt ut på annons......

Gällnade tråden om vad man är villig att betala så håller jag med andra i tråden..någonstans mellan 1/3 och halva priset är vettigt om det är verktyg/maskiner i bra skick. Naturligtvis med litet förbehåll om det är dyrare saker, om garanti/kvitto finns kvar eller om det är något väldigt ovanligt som är svårt att hitta, då kan det bli lite mer naturligtvis. Tjänar man dock bara småsummor så köper jag hellre nytt....

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.