saturnus skrev:
Jag trodde jag skulle bli gladare att läsa inläggen här, men icke. Min spikpistol De Walt var en dyr maskin, jag tror det är magnesium upptill för att den skall vara lätt. Gissar på att den kostar ca 6000, då skulle det innebära 3000 spänn för den nu. Den har endast används till att spika takstoler med i ca 2 månader, är som ny m a o . men 3000, tycker nog ni är lite snåla till mans.
Om någon skulle välja att köpa en begagnad spikpistol istället för ny så är en av förhoppningarna att den endast använts att spika med.

--- Mats ---

Mats Bengtsson skrev:
Om någon skulle välja att köpa en begagnad spikpistol istället för ny så är en av förhoppningarna att den endast använts att spika med.

--- Mats ---
haha, har jag missat något, vad mer kan jag använda den till?

Elkhorn skrev:
Om jag gör en räkneövning på en normal batteridriven skruvdragare med bra kvalitet (ej Biltema, CO, Jula etc) så hamnar priset mycket lågt. Om maskinen med batterier och laddare kostade 2500:- som ny så är värdet på sån maskin under 1000:-. Att det medföljer ett batteri betyder inte att det batteriet är ok. Ett nytt batteri kostar runt 1000:-, ibland mer (orginaldelar). Ett begagnat batteri har enligt mig ett värde på 0:-. En laddare brukar ligga i samma prisklass men brukar sällan gå sönder så den får ett värde på 400:-

Själva skruvdragaren brukar gå att köpa billig som ny utan batteri och laddare hos lite större handlare. Dom plockar batterierna och laddarna till större kunder för att få till ett bättre pris. Så en ny skruvdragare utan batteri och laddare kan man hitta för 1000-1100:-.

Slutsumman blir då att skruvdragaren har ett värde på 500:-, laddaren värderas till 400:- och batteriet till 0:- = En skruvdragare i paket som kostade 2500: med batteri och laddare har ett andrahandsvärde på 900:-

Sladdmaskiner klarar sig bättre och där kanske 60% är rimligt beroende på skick. Trasig klinga till en cirkelsåg kostar pengar att ersätta.

Stationära maskiner är svårare då en gammal maskin kan vara mycket bättre än en sprillans men inte lika "smart" uppbyggd.

Vissa maskiner blir dyra som begagnade för att efterfrågan är stor. Spikpistolen som det skrevs om kan vara dyr om den är antingen batteri eller gasdriven, kompressormodellerna har blivit billiga om dom inte är nästan helt nya.
Kan bara instämma i detta..

Ropa skrev:
Det som främst får mig att tveka inför begagnatköp är när det står: "Använd endast en gång!"
Då undrar jag alltid varför den bara blivit använd en gång. Kan det vara för att den är så kass att det helt enkelt inte går att förmå sig själv att använda den fler gånger? :rolleyes:
Köpte mig en grön bosch dragare med två batterier på tradera. Mest för batteriernas skull då jag redan hade en dragare. Maskinen var verkligen som ny. Endast lite borrdam som lätt torkades bort. I lådan låg några betongborr och då fattar man ju varför maskinen såldes. Borra hål i betong utan slag eller hammarborr är ju som att göra upp eld utan tändstickor. Jag tror säljaren inte hade riktigt koll på funktionen, blev förbannad och sålde skiten.

saturnus skrev:
haha, har jag missat något, vad mer kan jag använda den till?
Dra ut spik, banka brädor på plats, hissa upp förnödenheter till din sittplats på taket, lämnas ute i regnet, tappas från tak, listan kan göras hur lång som helst ... :)

--- Mats ---

Mats Bengtsson skrev:
Dra ut spik, banka brädor på plats, hissa upp förnödenheter till din sittplats på taket, lämnas ute i regnet, tappas från tak, listan kan göras hur lång som helst ... :)

--- Mats ---
Nja, köper man dyra maskiner för egna pengar, är man nog rädd om dom.

Jag använder min kap o geringsåg nästan dagligen, en ELU inköpt 1975, förmodar att det var den första i Sverige, köpte den på en mässa i Malmö, = funkar klockrent än idag, kul med kvalitet.

Redigerat:
saturnus skrev:
Nja, köper man dyra maskiner för egna pengar, är man nog rädd om dom.

Jag använder min kap o geringsåg nästan dagligen, en ELU inköpt 1975, förmodar att det var den första i Sverige, köpte den på en mässa i Malmö, = funkar klockrent än idag, kul med kvalitet.
Som säljare säger alla de varit aktsamma (gärna spikpistolen har endast använts en gång av min farmor och hon tyckte den var så stark så hon vill sälja den, alternativt har bara använts till att spika med när jag byggde taket). Säljer någon en pryl begagnad efter ett par månader har man all anledning att fundera på om denna någon varit aktsam. De som verkligen är aktsamma har ofta saker kvar länge också. Acktsamt beteende och slit och släng (köp och sälj) mentalitet är ofta en bit från varandra. Om man som köpare tycker något är för bra att vara sant kan man ha tur, men oftare har man rätt.

--- Mats ---

Mats Bengtsson skrev:
Som säljare säger alla de varit aktsamma (gärna spikpistolen har endast använts en gång av min farmor och hon tyckte den var så stark så hon vill sälja den, alternativt har bara använts till att spika med när jag byggde taket). Säljer någon en pryl begagnad efter ett par månader har man all anledning att fundera på om denna någon varit aktsam. De som verkligen är aktsamma har ofta saker kvar länge också. Acktsamt beteende och slit och släng (köp och sälj) mentalitet är ofta en bit från varandra. Om man som köpare tycker något är för bra att vara sant kan man ha tur, men oftare har man rätt.

--- Mats ---
Jo ofta kan det vara så.
Men t.ex en maskin som jag nu sålde på tradera hade jag haft ca 4 månader och jag har varit jätterädd om den och det syns för det finns inte en repa på den.
Anledningen till att jag bytte var att jag hittade något annat bättre som jag fick köpsug av.

skalman1 skrev:
Jo ofta kan det vara så.
Men t.ex en maskin som jag nu sålde på tradera hade jag haft ca 4 månader och jag har varit jätterädd om den och det syns för det finns inte en repa på den.
Anledningen till att jag bytte var att jag hittade något annat bättre som jag fick köpsug av.
För att genrealisera: Det är en speciell kategori de med, det finns de där som ofta byter upp sig (säger inte att just du brukar byta upp dig). De är oftast inte lätt att få lönsamma att handla av. De har bra grejor, men stor insikt i priserna, och råd att vänta på rätt köpare. Plus entusiastens förmåga att övertyga köparen, som ju gärna får en demo av även den nya prylen och inser att han slipper köpa den där ännu dyrare prylen ny, och får något som är nästan lika bra, och troligen tycker skillnaden är försumbar, dessutom till ett begagnat pris (troligen högt som nypris minus väldigt bra kundrabatt).

--- Mats ----

Mats Bengtsson skrev:
För att genrealisera: Det är en speciell kategori de med, det finns de där som ofta byter upp sig (säger inte att just du brukar byta upp dig). De är oftast inte lätt att få lönsamma att handla av. De har bra grejor, men stor insikt i priserna, och råd att vänta på rätt köpare. Plus entusiastens förmåga att övertyga köparen, som ju gärna får en demo av även den nya prylen och inser att han slipper köpa den där ännu dyrare prylen ny, och får något som är nästan lika bra, och troligen tycker skillnaden är försumbar, dessutom till ett begagnat pris (troligen högt som nypris minus väldigt bra kundrabatt).

--- Mats ----
jo jag är (tyvärr) en sån som hittils har bytt prylar rätt ofta, men som nu när jag fick 61% av nypriset för en beg. batterimaskin så ska jag inte klaga..... :blushing:

1/3 av nypris. För nypris för den som sätter ut på annons brukar vara från den dyraste butiken som går att hitta. Alltså kan jag med 15min Gogglande hitta den 1/3 billigare än vad personen skrivit i annonsen.

Så halva nypriset av vad jag kan köpa den ny för är jag kanske villig att betala.

Sen har vi då den grupp köpare, som själv inte har råd att köpa kvalitetsverktyg, utan har en massa lump hemma, så får denne då nys om en som köpt en spikpistol, som han vill sälja efter att arbetet med denna är avklarad. Köparen dyker upp i sin gamla rostiga Volvo, med blå framskärm på ena sidan och en röd på andra. Han kollar på pickan, med händerna i byxfickorna, och efter en stund säger han, - ska du ha en 5-hundring för den. Den här killen är som många andra, inbillar sig att säljaren är på fallrepet, och måste sälja, för att familjen skall få mat för dagen. Är man inte intresserad av att handla, eller inte har pengar, är det bättre att hålla sig borta. Att lämna ett skambud, är en oförskämdhet.

saturnus skrev:
Sen har vi då den grupp köpare, som själv inte har råd att köpa kvalitetsverktyg, utan har en massa lump hemma, så får denne då nys om en som köpt en spikpistol, som han vill sälja efter att arbetet med denna är avklarad. Köparen dyker upp i sin gamla rostiga Volvo, med blå framskärm på ena sidan och en röd på andra. Han kollar på pickan, med händerna i byxfickorna, och efter en stund säger han, - ska du ha en 5-hundring för den. Den här killen är som många andra, inbillar sig att säljaren är på fallrepet, och måste sälja, för att familjen skall få mat för dagen. Är man inte intresserad av att handla, eller inte har pengar, är det bättre att hålla sig borta. Att lämna ett skambud, är en oförskämdhet.
Sen finns den andra gruppen som jag är med i.
Som har råd att köpa nytt men gör det inte alltid för jag vet att det finns beg och det finns folk som behöver pengar. Skambudar alltid så jag skäms men gör väldigt mycket bra affärer också. d^_^b

Suhagg skrev:
Sen finns den andra gruppen som jag är med i.
Som har råd att köpa nytt men gör det inte alltid för jag vet att det finns beg och det finns folk som behöver pengar. Skambudar alltid så jag skäms men gör väldigt mycket bra affärer också. d^_^b
Jo men då är det väl oftast stulna maskiner, om man kan sälja dessa för en spottstyver, Du har kanske någon bild som visar din arsenal.
I andra trådar talar man om sina fina inköp från bl a England, där man kan köpa en märkesmaskin för ca 3-dje delen av det pris den kostar här, undrar just, om dessa är intresserade av att sälja dessa vidare, för 3-dje delen av vad de betalt

Man kan även undra över hur dåliga dom är egentligen, dom där märkesmaskinerna, om dom nu slumpas ut på det sättet, som denna tråd ger vid handen. Jag har en del gamla borrmaskiner, som jag ärvt, maskinerna är från 40-50-talet, dom funkar lika bra än i dag = snurrar runt, som en borrmaskin, men utan steglös reglering. Men vem vill stå på en stege, med ett 13mm borr i chucken, med en steglös maskin.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.