10 324 läst ·
50 svar
10k läst
50 svar
Hur mycket betalar ni i serviceavgift till er fiberförening?
Här kostar det drygt 18.000:- att få det indraget, exklusive grävning från tomtgräns till fasad. Serviceavgift 40:-/mån Vad det blir för månadskostnad på det vet vi inte förrän fiber blir omodernt och vi kan slå ut installationskostnad över livslängden.
(Tänk när alla grävde ner kabelTV för 20 år sen...)
(Tänk när alla grävde ner kabelTV för 20 år sen...)
Hos oss betalar man 100jr/år till föreningen och ytterligare 75kr/mån till nätoperatören. Därefter för tjänsten också.
I praktiken blev det billigare när nätoperatören tog över driften och risken, även om årskostnad innan dess låg på 700kr per år till föreningen då nätoperatören då ville ha 49kr/mån för att enbart stå för elektronik och portal...
I praktiken blev det billigare när nätoperatören tog över driften och risken, även om årskostnad innan dess låg på 700kr per år till föreningen då nätoperatören då ville ha 49kr/mån för att enbart stå för elektronik och portal...
Ok, qmarket är Zitius. Du kan ju snacka med dem. I våran förening är det 458 fastigheter som ska anslutas. De var här och svetsade förra veckan och satte upp kundelektroniken så det ska komma igång när som helst nu. Iaf så ligger medlemsavgiften för oss på ca 500 kr om året. För de som kör Telias gruppavtal kostar det 389 kr i månaden för 100/100 + tv lagom och telefoni. Själv kör jag på Bahnhof 1000/100.
Serviceavgift på 380 kr i månaden är verkligen inte rimligt.
Serviceavgift på 380 kr i månaden är verkligen inte rimligt.
Mobilt är skit som en permanent anslutning om man är en lite mer krävande användare. Även om man kan få bra hastighet stundtals så är det väldigt upp o ner. Ligger själv på ca 50 Mbit/s med 3. Räkna med packet loss och ojämna svarstider också. Jag är tvungen å köra på mobilt nu innan fibern kommer igång nu när jag flyttade in och den begränsade datamängden är ett stort problem, 100 gig räcker inte långt.krilleman_215 skrev:
Det är nog rätt många år bort innan en trådlös anslutning kan ersätta fiber. Kabel är alltid bäst, även när det gäller nätverk lokalt i fastigheten. Fibern blir heller aldrig omodern, bara byta den aktiva utrustningen så sprutar du 10 Gbit/s sedan.
Ja, men hur många som ansluter fiber behöver den i verkligheten?Bybon skrev:Mobilt är skit som en permanent anslutning om man är en lite mer krävande användare. Även om man kan få bra hastighet stundtals så är det väldigt upp o ner. Ligger själv på ca 50 Mbit/s med 3. Räkna med packet loss och ojämna svarstider också. Jag är tvungen å köra på mobilt nu innan fibern kommer igång nu när jag flyttade in och den begränsade datamängden är ett stort problem, 100 gig räcker inte långt.
Det är nog rätt många år bort innan en trådlös anslutning kan ersätta fiber. Kabel är alltid bäst, även när det gäller nätverk lokalt i fastigheten. Fibern blir heller aldrig omodern, bara byta den aktiva utrustningen så sprutar du 10 Gbit/s sedan.
Det är upp till var och en vilket behov man har. Jag förstår hur du menar om Britta 75 år verkligen behöver fiber om hon i dagsläget redan tar in TV via parabol och surfar på en iPad ett adsl alt med mobilt bredband. Dock den dagen hon ska flytta till hemmet kanske hon får några kronor till för kåken när barnfamiljen flyttar in som är i behov av en redig uppkoppling.krilleman_215 skrev:
Sedan när ADSL håller på att nedmonteras så blir det inte mycket val till annat än mobilt om man inte vill dra in fiber och då sitter man där med nackdelarna som mobilt bredband medför. Den trådlösa tekniken idag är tyvärr inte mogen eller tillräckligt utbyggd för att vara en fast uppkoppling. Tro mig, vi har försökt ersätta uppkopplingen i våra verksamheter som ligger ute på vischan på min arbetsplats med mobila bredband men det fungerar inte tillräckligt väl. Det finns cisco-prylar med feta antenner som man sedan vpnar in med direkt till vårat nät och det fungerar hjälpligt men det måste fortfarande slåss om utrymmet i luften med resterande avnändare av mobilt bredband och ibland blir det tjockt.
Sanningen är att ju fler som skaffar fiber på landsbyggden som tidigare kört mobilt bredband desto bättre kommer de mobila bredbanden att fungera för de som väljer att fortsätta med dem då det blir mer utrymme i luften.
Lite väl mycket OT nu kanske..
Redigerat:
Vi alla ca 110 st i byalaget betalar 200 kr i årsavgift, ingenting mera då det är Skanova som sköter drift och service. Till TELIA betalar vi enligt de avgifter som finns på hemsidan för TV och bredband.Yrrol skrev:Jag ska betala 380kr per anslutning & månad oavsett om jag brukar dom eller inte.
Föreningens mål för 2017 är 290kr.
När jag kollar vilka abonnemang jag kan välja på så är det:
- 10/10 = 228kr
- 100/10 = 259kr
- 100/100 = 325kr
Jag upplever att vi ligger högt i avgifter. Det är som om vi betalar både föreningen och operatören för underhåll medan vi bara borde betala till ena eller andra. Jag har frågat föreningen minst 2 gånger men dels förstår dom inte frågan, sen fick jag svaret att båda parter står för olika service.
- Men jag kanske har fel, är siffrorna likt era?
- Ifall ni håller med, kan man vända sig till kommunen och få något kontor där att granska föreningen?
Vi fick betala 15 000 kr för att få det indraget till tomtgräns och allt genomfördes för ca 3 år sen.
Jag satt med i styrelsen för en privat fiberförening för ett antal år sedan. Vi förhandlade med många operatörer innan vi kom till skott.
Det enda jag kan säga är att kostnaderna skiljer sig väldigt mycket från fall till fall. Detta är några saker att som påverkar:
1) Utifrån förutsättningarna på orten (jord, asfalt, berg, tätort, glesbygd etc.) Påverkar kostnaden för att bygga nätet.
1b) Byggdes nätet med frivilliga (byalag) eller inhyrd arbetskraft? Brutal skillnad i kostnad om man ska betala för arbetstiden.
2) andelen anslutna fastigheter i området. Man brukar nämligen förbereda anslutningar fram för samtliga fastigheter så att det ska gå att få fler medlemmar även senare. Så en låg initial anslutningsgrad ökar investeringskostnaden som föreningen måste finansiera. En del av din månadskostnad är därmed kanske räntor och amorteringar.
3) styrelsens förhandlingsförmåga med installatörer.
4) Är det få medlemmar (220 st är inte jättemånga) kan det bli dyrare per person. Stora fasta kostnader/betalande medlem. Eftersom de hoppas att månadskostnaden sjunker nästa år verkar de hoppas på fler anslutna.
5) Har Zitius varit med och finansierat uppbyggnaden av nätet går en del av avgiften till dem, se det som ränta.
6) ibland får föreningar s.k. kickbacks från tjänsteleverantörer. Månadskostnaden sjunker då men bredbandsabonnemanget/TV/etc blir dyrare/månad. Gynnar de som har valt få tjänster. Det verkar som att din förening valt bort denna omfördelning.
7) Om det inte är en samfällighet är det frivilligt att gå med. Du kan därför inte påverka annat än att gå på årsmöten. Och såklart erbjuda din hjälp gratis för att driva föreningen så billigt som möjligt...
Det enda jag kan säga är att kostnaderna skiljer sig väldigt mycket från fall till fall. Detta är några saker att som påverkar:
1) Utifrån förutsättningarna på orten (jord, asfalt, berg, tätort, glesbygd etc.) Påverkar kostnaden för att bygga nätet.
1b) Byggdes nätet med frivilliga (byalag) eller inhyrd arbetskraft? Brutal skillnad i kostnad om man ska betala för arbetstiden.
2) andelen anslutna fastigheter i området. Man brukar nämligen förbereda anslutningar fram för samtliga fastigheter så att det ska gå att få fler medlemmar även senare. Så en låg initial anslutningsgrad ökar investeringskostnaden som föreningen måste finansiera. En del av din månadskostnad är därmed kanske räntor och amorteringar.
4) Är det få medlemmar (220 st är inte jättemånga) kan det bli dyrare per person. Stora fasta kostnader/betalande medlem. Eftersom de hoppas att månadskostnaden sjunker nästa år verkar de hoppas på fler anslutna.
5) Har Zitius varit med och finansierat uppbyggnaden av nätet går en del av avgiften till dem, se det som ränta.
6) ibland får föreningar s.k. kickbacks från tjänsteleverantörer. Månadskostnaden sjunker då men bredbandsabonnemanget/TV/etc blir dyrare/månad. Gynnar de som har valt få tjänster. Det verkar som att din förening valt bort denna omfördelning.
7) Om det inte är en samfällighet är det frivilligt att gå med. Du kan därför inte påverka annat än att gå på årsmöten. Och såklart erbjuda din hjälp gratis för att driva föreningen så billigt som möjligt...
Redigerat:
Men exakt vad ingår i serviceavgiften? Till vem går dessa pengar i slutändan och exakt vad utförs? Har byggt en del fibernät till transmissionsanläggningar mitt ute i ingenstans och inte sjutton behöver dessa servas. Fattar ingenting.
Kan tillägga att hemma i byn (Lunds kommun) betalde vi 5000 för indragning och installation. Månadsavgiften är 400 kr men den avser dels 100/100 plus en hög med TV kanaler. Vet faktiskt inte hur kostnadsfördelningen är mellan dessa paket med 50-50 är nog inte långt ifrån sanningen i alla fall.
Här är en länk till fiberprojektet hos oss
http://orfs.se/index.html
http://orfs.se/index.html
Tillgång och efterfrågan. I Stockholmsområdet har det blivit en "sanning" att själva installationen ska kosta 25-30 000 kr. Pga berg och dyrare hantverkare. Medlemmen betalar 50-70% och föreningen eller operatören finansierar resten för att få tillräckligt hög anslutningsgrad. Ränta + amortering blir rimligen några hundralappar i månaden beroende på hur lång tid man slår ut det.
Lund är väl ganska bra förhållanden, öppna marker och lättgrävt.
Serviceavtal för att få snabb hjälp om något händer är tyvärr ett måste även om nätet i sig är stabilt.
Enda sättet att få veta vad avgiften ska täcka är att fråga föreningens kassör.
Lund är väl ganska bra förhållanden, öppna marker och lättgrävt.
Serviceavtal för att få snabb hjälp om något händer är tyvärr ett måste även om nätet i sig är stabilt.
Enda sättet att få veta vad avgiften ska täcka är att fråga föreningens kassör.
Redigerat:
Det är en väldigt intressant fråga. För om man bortser ifrån "startavgiften" så kan man fundera på vad som ingår i serviceavgiften och då vad som kan vara rimligt. Ett serviceavtal köper jag att det behöver finnas, men det borde inte kosta så väldigt mycket per år. Förvisso beroende på vad som ingår i det hela. Jag har svårt att se hur man ska motivera en så pass hög månadsavgift som nämns i tråden. Alltså ren serviceavgift, för driften av nätet. sedan tillkommer naturligtvis själva avgiften för tjänsten.Thberg skrev:
Så Ni som verkar ha bra pejl på detta, kan inte ni avslöja sanningen, vad är det som kostar pengar?
Täcks inte en hel del av de kostnader du nämner i den installations avgift man betalar? om man betalar 15000-20000:- det är ganska mycket pengar.MrXman skrev:Jag satt med i styrelsen för en privat fiberförening för ett antal år sedan. Vi förhandlade med många operatörer innan vi kom till skott.