J jocke31 skrev:
Eftersom jag är 55 och börjar närma mig pension så skulle väl 20 Mkr vara rätt lagom. Då kan jag gå ned i tid på jobbet en smula, lösa huslån och bättra på pensionen lite grann. Förresten, gällande pension så skulle jag putta in pengar i mitt företag och börja ta ut max tjänstepension bums samt betala ut lön/utdelning till mig själv livet ut. Skulle däremot skjuta på den officiella pensionen ett antal år. På det sättet så fortsätter jag att generera pensionspengar samtidigt som skatten på arbete sjunker rejält efter 65. Genom att investera i företaget istället för att pensionsspara så har jag full frihet att disponera pengarna helt fritt, slippa onödiga avgifter samt hela tiden kunna välja hur pengarna ska plockas ut beroende på hur staten behagar beskatta pengarna vid varje tillfälle. Dessutom så kan jag säkerställa att mina efterlevande får ut maximalt med pengar om jag skulle trilla av pinn. :)
Putta in skattade pengar i företaget, för att sedan ta ut och skatta. Det förstår jag inte vitsen med.
 
LoweW
M MarcusGust skrev:
Enligt 4% regeln så behövs det 25x det du vill ha ut i "lön" per år så vill du ha ut 360 000kr/år eller 30 000kr i månaden bör du ha 9milj på börsen. Detta baserar sig i och för sig på att kapitalet aldrig skall ta slut, utan snarare att dina 9milj fortsätter att växa och du kan plocka ut dina 30 000kr per månad i all evighet. Vill man däremot inte lämna efter sig en massa miljoner när man dör behövs det såklart mindre än så, hur mycket mindre har jag dock inte räknat på.

Så jag får nog svara att jag behöver nånstans mellan 7,5-10milj innan jag säger upp mig. Målet är att kunna göra det när jag är 50-55 år.
Hoppades på att någon skulle nämna 4%-regeln här! Den kombinerat med en inte så överkonsumerande livsstil och hög sparkvot kommer man långt på :D
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Runt 5 miljoner med 5-10% avkastning

Ang skatter så har jag en bekant vars son fick en nackskada genom en olycka, 4månader på sjukhus med sjukträning osv, en förälder var med hela tiden
En annan bekant med handikappad barn som får assistans

Sagt till båda vid diskussion Ang skatter att ni ska väl inte klaga på dom och då tänkte dom efter och så nej det har du rätt i
 
  • Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Putta in skattade pengar i företaget, för att sedan ta ut och skatta. Det förstår jag inte vitsen med.
Det beror ju lite på företagets ekonomi huruvida det är vettigt eller ej att tillföra fritt eget kapital eller ej. Om man tänker sluta jobba (läs fakturera) så finns förstås ingen vinst med det. Om man däremot fortsätter jobba och fakturera så handlar det väl snarast om att ta ut mindre lön, leva på lottovinsten och samla upp pengar i företaget för att kunna plocka ut lön tills man dör.
 
M Mercruiser skrev:
skulle man sluta att arbeta?
Ja! :)

Skulle köra på tills semestern.
Sen skulle jag starta en kompositfabrik som bara bygger onödiga prylar till überrika personer.
Vad sägs om en Volvo 245 med kolfiberkaross tex :rofl:
 
  • Gilla
  • Haha
Wirre740 och 3 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Betydligt drägligare än att inte kunna läsa och inte ha tillgång till sjukvård eller rättssamhälle och arbeta för en lön som knappt räcker till så mycket mat att man överlever från dag till dag.

Det hänger ihop........... man får ta det onda med det goda.
Jag tycker det är moraliskt oförsvarbart att staten ska ta mer än 50% av vad man omsätter. Sedan är det rätt låg kvalitet på vår sjukvård. Långa vårdköer, osv. Vad fan får jag för pengarna? Sedan är det snarare ett organisatoriskt problem än finansiellt, mao man löser det inte med mer skattepengar. Utan man måste bygga om och banta offentlig sektor från grunden.
 
  • Gilla
  • Arg
Oaken och 2 till
  • Laddar…
T
H hempularen skrev:
...
Jag förstår inte riktigt vitsen med de här supervinsterna i ett lotteri. INGEN behöver 500 milj. Nästan oavsett hur mycket jag tjänar, så skulle en vinst på 30 - 50 milj vara en lika stor "life changer" som att vinna 500 milj.

Det skulle göra lotteriet mer attraktivt att ha 10 vinster på 50 milj, än en på 500 milj. Jag skulle visserligen ändå inte köpa någon lott.
Det här är något jag också tyckt/tänkt - att det vore "bättre" att ha fler halvstora jackpottvinster än en gigantisk - men efter att ha pratat med en person som jobbade på Svenska spel så fick jag veta att statistiken visar att fler köper lotter när jackpotten är så stor som möjligt snarare än om det fanns fler vinstchanser på en mindre jackpott.

I övrigt så tror jag som du att pengars värde är relativt. Har man en låg inkomst/liten förmögenhet och dessutom inte ser en förbättring i framtiden så lockar det mer att lägga en slant på en lott även om den slanten är en större andel av disponibel inkomst än för den som har högre inkomst/större förmögenhet. Den potentiella vinsten är en större lockelse för den som inget har än för den som har så det "räcker".
Sen finns det ju de som spelar av andra skäl men det är en annan psykologi bakom det.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag tycker det är moraliskt oförsvarbart att staten ska ta mer än 50% av vad man omsätter. Sedan är det rätt låg kvalitet på vår sjukvård. Långa vårdköer, osv. Vad fan får jag för pengarna? Sedan är det snarare ett organisatoriskt problem än finansiellt, mao man löser det inte med mer skattepengar. Utan man måste bygga om och banta offentlig sektor från grunden.
Jag träffar ganska många människor, som har kontakt med vården på ett eller annat sätt, och jag skulle säga att de allra flesta får rätt vård vid rätt tidpunkt. Att det är ett organisatoriskt problem har du helt rätt i, men jag tror tyvärr inte att en "ombyggd och bantad offentlig sektor" på något sätt löser det problemet. Har du inga konkreta förslag på hur man ska "bygga om" så tycker jag det är lite vårdslöst att slänga ur sig såna påståenden ...

Ett utmärkt exempel vi kan se bevittna i realtid är ju Arbetsförmedlingen. Här har det blå laget tjatat hela förra mandatperioden om att myndigheten måste göras om, trots att man själva satt vid rodret 8 år innan, och hade alla möjligheter att förändra (förminska), och gjorde precis tvärtom. Man lade flera nya uppdrag på myndigheten, bla. flyttade man ansvaret för etablering av nyanlända från kommunen till Arbetsförmedlingen och ökade antalet anställda från runt 8-9000 till nuvarande 14000. Utan att ha några planer på hur, så skär man ner budgeten med hjälp av KD och SD för att "bygga om och banta". Samtidigt kommer det analyser som visar att vi behöver öka antalet arbetande med ca 500.000 till år 2030, men helst utan arbetskraftsinvandring, vilket innebär att vi behöver gräva rätt djupt i arbetskraftsreserven, om vi ska lyckas uppehålla samma nivå på välfärden ..
 
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag tycker det är moraliskt oförsvarbart att staten ska ta mer än 50% av vad man omsätter. Sedan är det rätt låg kvalitet på vår sjukvård. Långa vårdköer, osv. Vad fan får jag för pengarna? Sedan är det snarare ett organisatoriskt problem än finansiellt, mao man löser det inte med mer skattepengar. Utan man måste bygga om och banta offentlig sektor från grunden.
Det man får är väldigt mycket bättre än ingen vård alls.
Jag råkar veta av egen erfarenhet vad en privat sjukförsäkring på en kostnadsnivå som en arbetare har råd med är värd när man blir sjuk. I praktiken ingenting.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
Tror inte det var DET som var poängen här. Betalar man väldigt mycket för något vill man få något bra tillbaka. Inte något som är bättre än ingenting.

Jag tror fortfarande att styrande helt glömt bort hur procenträkning fungerar. Den som tjänar mer betalar mer även med en rak skattetabell. Över 30% är stöld.
 
  • Gilla
Tokslut och 2 till
  • Laddar…
1 miljon idag ”är inga pengar”, måste till några millar om man ska lämna in passerkortet och gå hem..men igentligen, vinna 500milj, inget får ett värde, kan köpa vad du vill när du vill, eller vem du vill..
 
Perfekt. 500M är lagom alltså.
 
  • Haha
  • Gilla
Freddy_kruger och 3 till
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Det beror ju lite på företagets ekonomi huruvida det är vettigt eller ej att tillföra fritt eget kapital eller ej. Om man tänker sluta jobba (läs fakturera) så finns förstås ingen vinst med det. Om man däremot fortsätter jobba och fakturera så handlar det väl snarast om att ta ut mindre lön, leva på lottovinsten och samla upp pengar i företaget för att kunna plocka ut lön tills man dör.
Jo det är ju en sak, men du skrev "putta in pengarna i bolaget". Det jag vände mig mot var att stoppa in skattade pengar i bolaget, för att sedan ta ut dem, varvid de ju beskattas.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Tror inte det var DET som var poängen här. Betalar man väldigt mycket för något vill man få något bra tillbaka. Inte något som är bättre än ingenting.

Jag tror fortfarande att styrande helt glömt bort hur procenträkning fungerar. Den som tjänar mer betalar mer även med en rak skattetabell. Över 30% är stöld.
Sänker man skatten för de rika utan att skära ned drastiskt i utbildning och sjukvård då måste man höja skatten för de fattiga.
Skall man kunna överleva på de lägsta lönerna utan att extraknäcka som tjuv på nätterna och utan att tvingas ta emot socialbidrag som komplement till lönen då innebär det att lönerna måste höjas i motsvarande grad.
Jag tolkar ditt inlägg som att du anser att löneskillnaderna måste minskas radikalt genom höjning av de lägsta lönerna?

I Finland finns det redan nu anställningar där man inte kan leva på ett heltidsarbete utan att komplettera med socialbidrag.

En halvdan vård är betydligt bättre än ingen alls......... och alternativet till offentlig vård är för de flesta av oss ingen alls.
 
  • Gilla
major_tom och 1 till
  • Laddar…
Runt 50 miljoner behövs nog för att man skulle sluta jobba och uppfylla lite drömmar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.